یک اقتصاددان در خصوص تامین منابع پایدار در حوزه سلامت گفت: این منابع باید از منابع عمومی مانند مالیات ها تامین شود اما متاسفانه در کشور ما نظام مالیاتی کار نمی کند.

بالاترین نرخ رشد سبد مصرف خانوار مربوط به حوزه سلامت است

سلامت نیوز:یک اقتصاددان در خصوص تامین منابع پایدار در حوزه سلامت گفت: این منابع باید از منابع عمومی مانند مالیات ها تامین شود اما متاسفانه در کشور ما نظام مالیاتی کار نمی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، حسین راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر چگونگی تامین منابع پایدار در حوزه سلامت گفت: آنچه قانون اساسی به آن تاکید دارد حقوق اولیه هر شهروند است که باید رعایت شود.

وی افزود: منابع پایدار می بایست از طریق منابع عمومی مانند مالیات ها تامین شود و اگر هم امکان استفاده از منابع طبیعی وجود داشته باشد، استفاده از آن الزامی است . یکی از این موارد تبدیل سرمایه های طبیعی به سرمایه های انسانی ست.

راغفر بیان کرد: حوزه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و آموزش عالی از جمله مواردی است که امکان استفاده از این منابع در آنها وجود دارد و می توان در آن سرمایه گذاری کرد.

این اقتصاددان تصریح کرد: بخش قابل توجهی از کشورها اصلا منابع طبیعی ندارند که به منابع انسانی تبدیل کنند و نظام مالیاتی تامین کننده ی اصلی بخش سلامت در آنهاست که این منابع روشن است اما متاسفانه در ایران نظام مالیاتی ما کار نمی کند و ترجیح می دهیم منابع طبیعی مان را هم در جاهای دیگری مصرف کنیم.

راغفر گفت: حوزه سلامت که دولت یازدهم به عنوان یکی از اصلی ترین موفقیت های خود از آن نام می برد بر اساس آمار رسمی که به نظر می رسد با ملاحظات سیاسی منتشر می شوند، شاخص عمومی بهای کالا و خدمات، طی دوره ای از مرداد ماه۱۳۹۲ تا اردیبهشت ماه ۱۳۹، ۵۶درصد رشد کرده و طی همین دوره شاخص بهای بهداشت و درمان ۱۰۵درصد رشد کرده است و در بین اقلام  اصلی هزینه ی خانوارها بالاترین نرخ رشد به هزینه های بهداشت و درمان مربوط می شود.

وی در پایان افزود: به رغم اینکه دولت حجم بزرگی از اعتبارات را به صورت دوپینگی به بخش سلامت تزریق کرده است، به دلیل افزایش نرخ تعرفه ها همان سهم کاهش یافته مردم به لحاظ مقداری از سبد مصرف خانوارها به شدت افزایش یافته است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha