پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 221457

"رتینوبلاستوم "همان تومور چشم است که تا قبل از یک سالگی بیشترین سن ابتلا به این نوع سرطان است.

"رتینوبلاستوم "چیست؟

سلامت نیوز: متاسفانه بیماری سرطان به بزرگ و کوچک رحم نمی کند و یکی از معصوم ترین قربانیان سرطان، کودکان می باشند. سرطان های شایع در کودکان و بزرگسالان متفاوت می باشد.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: در اینجا به یکی سرطان های شایع در کودکان به نام رتینوبلاستوم می پردازیم که نوع نادری از سرطان چشم در کودکان است.با توجه به اهمیت موضوع در اینباره با دکتر بهرام آزادی، جراح و متخصص چشم به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید:
وی در ابتدا گفت : "رتینوبلاستوم "همان تومور چشم است که تا قبل از یک سالگی بیشترین سن ابتلا به این نوع سرطان است. با توجه به اینکه تشخیص در مراحل ابتدایی بیماری نتایج درمانی بهتری دارد این جراح و متخصص چشم در پاسخ به این سوال که علائم و نشانه های بیماری "رتینوبلاستوم "چیست، خاطرنشان کرد : شایع‌ترین علائم بیماری"رتینوبلاستوم "، لک سفید در مردمک است که باعث می شود چشم درخشندگی بیشتری نسبت به حالت عادی داشته باشد. (مثل انعکاس نور فلاش دوربین در مردمک) که تشخیص این لک سفید به راحتی توسط والدین امکان پذیر است. از علائم دیگر این بیماری می‌توان به انحراف چشم، قرمزی چشم و اختلال بینایی اشاره کرد.


آزادی عنوان کرد :از علل و عوامل خطرسازاین است که احتمال ابتلا کودکانی که سابقه خانوادگی رتینوبلاستوم در والدین یا فرزندان دیگر خانواده وجود داشته، بیشتر است
وی در مورد درمان بیماری اظهار کرد : روش‌های درمانی بیماران "رتینوبلاستوم " عبارتند از :شیمی درمانی وریدی، تزریق داروی شیمی درمانی موضعی در چشم و گاهی رادیوتراپی موضعی است. در موارد پیشرفته برای نجات جان بیمار در مواردی نیاز به تخلیه چشم وجود دارد و در برخی بیماران از پیوند سلول‌های بنیادی استفاده شده که موثر واقع شده است.
این جراح و متخصص چشم در پایان گفت : متاسفانه باید گفت هیچ روشی وجود ندارد که والدین یا کودک برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان انجام دهند. فقط توجه به این نکته لازم است که تشخیص زودهنگام این سرطان، شانس درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد. . پیشنهاد می شود در خانواده‌هایی که سابقه این بیماری وجود دارد، از تولد نوزاد تا یک سالگی، معاینه کودک توسط پزشک متخصص چشم که به این بیماری آشنا باشد انجام پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha