روند كاهش میزان مرگ و میر مادر ان باردار در استان فارس 5 سال از برنامه اعلام شده در وزارت بهداشت جلوتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شیراز ، معاون درمان این دانشگاه با بیان این مطلب گفت : براساس اعلام وزارت بهداشت آمار مرگ و میر مادران باردار در استان فارس باید تا سال 1394 به 18 تا 22 مورد می رسید كه با فعالیتهای انجام شده ، ما در سال 1388 به این میزان دست یافتیم.
دكتر افشین امینی افزود : براساس آخرین ارزیابی ها میزان مرگ و میر مادران باردار در استان فارس به 1/18 رسیده است و پیش بینی می شود كه تا پایان سال جاری این شاخص به حدود 9 برسد. وی اظهار داشت : با رسیدن به این شاخص به میزان شاخص كشورهای پیشرفته ارتقا پیدا می كنیم. دكتر امینی گفت : با افزایش سنجش های مراقبتهای ویژه كودكان در استان فارس شاخص مرگ نوزادان در هر هزار تولد زنده نیز به 13 مورد رسیده است. وی بیان كرد : استان فارس در ارتقای این دو شاخص كه از مهمترین شاخصهای سنجش وضعیت سلامت كشورها در سازمان بهداشت جهانی است ،‌موفقیتهای قابل توجهی داشته است.
دكتر امینی با اشاره به صادر شدن مجوز استخدام 23 هزار پرستار دركشور ، اظهار داشت : دانشگاه علوم پزشكی شیراز تا پایان سال جاری به منظور استخدام پرستاران اقدام به برگزاری آزمون می كند. وی گفت : در حال حاضر عواملی مانند پایین بودن سرانه درمان در كشور ، كسری اعتبارات و عدم تمركز مدیریت در حوزه سلامت موجب بیمار شدن درمان كشور شده اند.
دكتر امینی افزود : ما در حالی وزارت بهداشت را متولی سلامت می دانیم كه تنها حدود 25 درصد عوامل موثر بر سلامت را در اختیار دارد و 75 درصد بقیه از جمله آلودگی هوا در اختیار دیگران است. وی گفت : طبق قانون برنامه پنجم توسعه هیچ پزشكی نمی تواند هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی فعالیت كند ، مثلا اگر پزشكی استاد دانشگاه باشد باید تمام وقت خود را صرف حوزه دولتی كند.
دكتر امینی با اشاره به اینكه 60 متخصص تازه فارغ التحصیل جذب فارس شده و به شهرستانها اعزام شده اند ،‌افزود : در یكسال اخیر 8 پروژه درمانی نیز در استان به بهره برداری رسیده است كه راه اندازی بخش جراحی مغز در بیمارستان امام رضا (ع) لار و راه اندازی بخش جراحی قلب و عروق بیمارستان امیرالمومنین (ع) گراش از جمله آنهاست. وی تصریح كرد : تاكنون چند عمل موفق قلب در بیمارستان گراش انجام شده كه بر این اساس نخستین شهرستان كشور است كه توانسته به جز در مركز استان در یكی از شهرستانها نیز مركز جراحی قلب داشته باشد.
گفتنی است در حال حاضر دانشگاه علوم پزشكی شیراز 24 پروژه عمرانی در دست اجرا دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha