رئیس گروه پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت به جزئیات بدترین زمان رانندگی پرداخت.

این کار در «رانندگی» همانند مست بودن پشت فرمان است

سلامت نیوز:رئیس گروه پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت به جزئیات بدترین زمان رانندگی پرداخت.

به گزارش سلامت سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، تصادفات جاده ای هرساله صدها هزار نفر را در دنیا به کام مرگ می‌کشاند. این در حالی است که قربانیان اصلی این حوادث جوانان سنین 15 تا 29 ساله هستند و همچنین بخش قابل ملاحظه ای از این مرگ و میرها در کشوهای با درآمد کم و متوسط آفریقایی و منطقه شرق مدیترانه اتفاق می‌افتد.

در این رابطه علیرضا مغیثی با اشاره به اینکه حوادث ترافیکی در ایران به عنوان یک معضل بهداشتی مهم به حساب می‌آید، اظهار داشت: جدی بودن تصادفات و تلفات ناشی از آن در ایران بعنوان یک معضل بهداشتی که به طور مستقیم و غیرمستقیم نظام بهداشتی را متأثر می‌کند، شناخته شده است.

رئیس گروه پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت بیان داشت: آگاهی علمی و دقیق از آنچه در سطح جامعه در حال رخ دادن است منجر به شناسایی نقاط ضعف و عوامل مستعدکننده این معضل می‌شود که همین شناسایی مهمترین گام در راه برنامه‌ریزی صحیح جهت برطرف کردن مشکل حوادث رانندگی است.

وی افزود: تابستان فصل رونق مسافرت است. شهرهای سیاحتی و زیارتی مقصد مسافران تابستانی است که تعداد این تفرجگاه‌ها اتفاقاً در کشورمان کم هم نیست. گردش مالی توریست و گردش پذیری هر شهر باعث رونق اقتصادی مردمان شهرهای مقصد گردشگران می‌شود. اما جدا از خاطره‌های خوب یک سفر چند سالی است که افزایش تصادفات و تلفات ناشی از تصادف خودروها زنگ‌های خطر را به صدا درآورده است.

رئیس گروه پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر گفت: بررسی علل تصادفات نشان می‌دهد، سرعت غیرمجاز و خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان و عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم بیشترین عامل حوادث جاده‌ای بوده‌اند، قابل ذکراست در تابستان روزها طولانی‌تر است و برای همین رانندگان استراحت کمتری دارند.

وی ادامه داد: اولین و مهمترین توصیه این است که رانندگان کنترل سرعت را در اولویت سفر خود قرار دهند. تابلوها در جای جای جاده‌ها و محورها مشخص کرده‌اند که یک راننده در مسیر خود باید چه میزان سرعت داشته باشد؛ بنابراین رانندگان حتماً به این تابلوها و قوانین رانندگی دقت کنند.

وی بیان داشت: خط قرمزی را که پلیس برای ایجاد امنیت مسافران، در نظر گرفته رعایت شود و با سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز وانحراف به چپ (که یکی از عوامل بسیار مهم تصادف در جاده‌های دوطرفه است) ضمن ایجاد استرس در دیگران ،جان آنها را به خطر نیندازند.

مغیثی گفت: توصیه می شود هموطنان قبل از تردد در این مسیرها استراحت کافی داشته باشند و در توقف گاههای مناسب در طول سفر حتما بایستند و استراحت کنند تا شاهد واژگونی کمتر خودروها باشیم.

وی افزود: به همه هموطنان توصیه می‌کنیم در تردد از جاده های کوهستانی صبر و تحمل بیشتری به خرج دهند، زمان بیشتری را برای سفر خود در این ایام در نظر بگیرند.

مغیثی ادامه داد: توصیه می شود که برای یک «سفر ایمن» برنامه‌ریزی کنند. راننده باید ضمن اطمینان از فقدان نقص فنی اتومبیل مبدأ و مقصد سفر خود را تعریف کند. در طول سفر حتماً مطابق آن برنامه‌ای که پیش بینی کرده، حرکت کند. مثلاً مشخص کند کجا غذایش را صرف می‌کند و کجا استراحت کند. توصیه این است که در ازای هر دوساعت رانندگی، 15 دقیقه استراحت شود.

وی گفت: خوشبختانه فرهنگ بستن کمربند ایمنی برای راننده و سرنشین جلو جا افتاده است. اگر این موضوع برای سرنشینان عقب هم فرهنگ سازی شود، کمک شایانی به کاهش تعداد تلفات در جاده‌ها خواهد شد. چرا که علت فوت حدود 60 درصد از سرنشینان خودروها، ضربه به سر است و بستن کمربند ایمنی کمک مهمی به برخورد نکردن سر به بدنه خودرو می‌کند.

مغیثی بیان داشت: درکشور ما استفاده از صندلی کودک، قانونی نشده اما توصیه می‌کنیم رانندگان حتماً از صندلی کودک برای سرنشینان خردسال استفاده کنند. حدود 7 درصد جان باختگان تصادفات در طول سال، کودکان هستند.

وی تصریح کرد: حرف زدن با تلفن همراه سرعت واکنش رانندگان را به شدت کاهش داده تا جایی که واکنش افرادی که هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده می‌کنند، برابر و مشابه با افراد مست پشت فرمان است. یعنی فقط 60 درصد مغز درگیر رانندگی خواهد بود.

مغیثی افزود: رانندگان جوان بیشتر تصادف می‌کنند شدت تصادفات در گروه سنی زیر 50 سال بیشتر است، لذا احتیاط و توجه در این گروه سنی لازم است مورد توجه بیشتری قرارگیرد.

وی ادامه داد: از آن جا که تصادفات منجر به مرگ در شب چند برابر روز است، در رانندگی‌های شبانه ‌به 16 نکته زیر توجه کنند: وسیله نقلیه خود را به طور منظم چک کنید تا مطمئن شوید از تجهیزات مناسب نوری برخوردار است. چراغ‌های جلو، پشت، راهنما و چراغ پلاک را در صورت شکستگی تعویض کرده و همیشه آنها را پاک و تمیز کنید.

وی ادامه داد: به یاد داشته باشید که چراغ‌‌ها به تدریج و در طی زمان نور خود را از دست می ‌دهند یا تنظیم آنها به هم می‌خورد. هر چند وقت یک ‌بار چراغ‌ ها را تنظیم کنید. هنگام رویارویی با اتومبیلی که از رو به‌ رو می‌‌آید، از نور پایین استفاده کنید. اگر راننده خودرو مقابل با نور بالا حرکت می‌کند از سرعت خود بکاهید و به منتهی ‌الیه سمت راست بروید تا از نور شدید او در امان باشید. چراغ‌ های جلویی را به موقع و با هدف به کار ببرید تا موجب کاهش دید سایر رانندگان نشود.

مغیثی گفت: مشکلات بینایی چشم سبب بدتر شدن وضعیت رانندگی می‌‌شود اما صرف ‌نظر از سلامت چشم، رانندگی در شب فشار بیشتری به آن وارد می‌کند و موجب خستگی بیشتر می‌شود. پس اگر دچار مشکلات بینایی هستید حتما به چشم‌ پزشک مراجعه کنید و عینک خود را همیشه همراه داشته باشید.

وی بیان کرد: قبل از اینکه در شب رانندگی کنید از وضعیت خیابانها و حتی جاده‌ها اطلاع حاصل کنید. به علائم راهنمایی ‌رانندگی از جمله تابلوها، وسایل نقلیه، موتورسیکلت‌ها، دوچرخه‌‌ها، عابرین پیاده و همچنین حیوانات بیشتر توجه کنید.

مغیثی گفت: رانندگی با سرعت زیاد در شب، خطر را چند برابر می‌کند. چرا که شما فقط می‌توانید محدوده روشن شده توسط چراغ‌‌هایتان را ببینید. در سرعت بالا وقتی چیزی جلوی ماشین می‌آید یا در وضعیت‌های خطرناک عکس‌ العمل شما کندتر است. پس احتمال وقوع حوادث بیشتر می‌شود.

وی افزود: فاصله خود را با خودروهای عقبی و جلویی حفظ کنید. در مورد سبقت در شب خیلی دقت کنید چرا که ممکن است چیزهایی در خارج از محدوده دید شما باشند. اگر شک دارید هرگز این کار را انجام ندهید.

وی بیان داشت: هنگام رانندگی در شب سیگار نکشید. نیکوتین سیگار و منوکسید کربن حاصل از سوختن آن، بینایی شما را کاهش می ‌دهد. اگر خسته و خواب ‌آلود هستید هرگز در شب رانندگی نکنید. اگر مجبور به رانندگی هستید، قبل از آن کمی استراحت کنید. چای یا نوشیدنی بنوشید. کمی نرمش سبک انجام دهید و سپس اقدام به رانندگی کنید.

 مغیثی گفت: هرگز به نور بالای خودروهای مقابل خیره نشوید بلکه حاشیه سمت راست یا خط سفید وسط جاده را نگاه کنید. با سرعتی بین 15 تا 20 کیلومتر، کمتر از سرعت روز حرکت کنید.

وی ادامه داد: به یاد داشته باشید که در شب عابرین پیاده خطر مسلم هستند و وقتی در خیابان نور کافی نباشد، تشخیص افراد پیاده مشکل است و به‌ خصوص آنهایی که لباس تیره پوشیده ‌اند، در معرض خطر تصادف هستند.

رئیس گروه پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر گفت: به یاد داشته باشید سرعت کم و هوشیاری مداوم، لازمه رانندگی بی‌ خطر در شب هستند. به خاطر داشته باشید که هنگام بارندگی سطح خیابان‌ و جاده بسیار لغزنده‌ تر است.

 وی افزود: وقتی که غروب می‌شود یا روشنایی روز، به تاریکی می‌رود، بدترین زمان برای رانندگی است. در این زمان نور طبیعی بی‌اثر و رفت و آمد هم بیشتر از شب است. رانندگان باید برای تشخیص به نور چراغ‌‌های اتومبیل خود و نور چراغ‌‌های اتومبیل‌های دیگر و یا چراغ‌های راه اتکا کنند.

رئیس گروه پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: چراغ‌های بالا و پُرنور اتومبیل باید اجسام را تا 110 متری و چراغ‌‌های پایین تا حدود 30 متری روشن کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق آمار، 40 درصد از حوادث در تابستان مربوط به خروج خودروها از جاده و واژگونی آنها بوده است، به دلیل صاف بودن جاده‌ها و کفی بودن آنها و همچنین گرمای تابستان، و یکنواخت بودن مسیرها، درصد واژگونی خودروها بیشتر از سایر مسیرهاست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha