یک مشاور تغذیه و رژیم درمانى گفت: تحرک بدنى و تغییر الگوی مصرف غذایی بهترین شیوه برای درمان چاقى افراد محسوب می شوند.

بهترین شیوه برای درمان چاقى

سلامت نیوز:یک مشاور تغذیه و رژیم درمانى گفت: تحرک بدنى و تغییر الگوی مصرف غذایی بهترین شیوه برای درمان چاقى افراد محسوب می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛فرزانه شهیدی مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت: ابتلاى افراد به بیماری های غیرواگیر همچون دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، سکته های قلبی، مغزی و سرطان ها دلایل مختلفى دارند که علت نخست آن ها تغییر الگوی مصرف غذایی و دلیل دوم کم تحرکی بدنی در جامعه است كه نظام سلامت سالانه هزینه زیادى را برای درمان و کنترل این بیماری ها هزینه می کند.

وی ضمن اشاره به سخنان متولیان سلامت جامعه گفت: برخی مطالعات نشان می دهد 90 درصد مردم تحرک کافی ندارند و این موضوع در خانم ها بیشتر از آقایان شایع است.

شهیدی با تاکید بر اهمیت توجه به اضافه وزن و چاقی افزود: اضافه وزن و چاقی خطر دیابت، فشار خون و چربی خون بالا، سکته های قلبی، مغزی و سرطان های دستگاه گوارش را بیشتر می کند؛  اگر آمار 60 تا 70 درصدی اضافه وزن و چاقی صحت داشته باشد باید نظام سلامت و رسانه ها در آگاه سازی جامعه نقش پررنگ تری  ایفا کنند و خودمراقبتی و سبک زندگی سالم را سرلوحه امور قرار دهند.


عوامل افزایش ابتلاى افراد به بیمارى هاى مزمن

وی از تلاش وزارت بهداشت برای کاهش قند و نمک در اقلام خوراکی خبر داد و افزود: ابتلا به بیمارى هاى مزمن از جمله دیابت نوع 2، فشارخون بالا، چاقى و انواع سرطان از ابتداى جوانى آغاز مى شود و به این دلیل،‌‌ پیشگیری از بروز این بیماری‌ها را باید از جوانی آغاز کرد.

طهماسبی با تاکید بر شیوه تغذیه صحیح در پیشگیرى از بیمارى هاى مزمن اظهار کرد: آنچه امروزه به عنوان شیوه زندگی مى شناسیم، شامل یک رژیم غذایی نامناسب و استرس های روانی است که به صورت خواسته و ناخواسته به خود وارد می‌کنیم، استعمال دخانیات نیز در شیوه نامناسب زندگی بى تاثیر نیست؛ شدت شیوع دخانیات بیشتر شده به طوریكه در سال هاى اخیر 2.5 برابر افزایش پیداکرده است. همگی این عوامل می توانند در بروز بیماری های مزمن تاثیر داشته باشند.

وی گفت: تغذیه سالم موضوع بسیار مهمى است كه به عنوان فاکتور تعدیل کننده در كاهش بروز بیمارى های مزمن مؤثر است و در كنار آن باید یك فرم بدنی ایده آل نیز داشته باشیم و بدانیم سلامت بر زیبایی مقدم است.

طهماسبی در پایان گفت: اگر متولیان سلامت، سازمان های مردم نهاد تاثیرگذار و رسانه ها آموزش تغذیه سالم، خودمراقبتی ، نقش تغذیه در پیشگیری و کنترل بیماری های واگیردار و مزمن را فرهنگسازی کنند می توانیم شاهد کاهش هزینه و تقویت اقتصادسلامت باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha