رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت تاکید کرد: با توجه به اینکه میانگین سنی جمعیت کشور به میانسالی رسیده‌ است، انتظار داریم در دهه آینده بیماری‌های غیرواگیر رشد فزاینده‌ای داشته باشند.

رشد فزاینده بیماری‌های غیرواگیر در دهه آینده

سلامت نیوز:رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت تاکید کرد: با توجه به اینکه میانگین سنی جمعیت کشور به میانسالی رسیده‌ است، انتظار داریم در دهه آینده بیماری‌های غیرواگیر رشد فزاینده‌ای داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکترعلیرضا مهدوی  ضمن ابراز نگرانی از رشد بیماری‌های غیرواگیر در دهه آینده، بیان کرد: در حال حاضر میانگین سنی جامعه ما ۳۰ سال است. با توجه به اینکه این میانگین وارد میانسالی شده و تعداد افرادی که در این گروه سنی قرار دارند رو به افزایش است، انتظار داریم در دهه آینده بیماری‌های غیرواگیر رشد فزاینده‌ای داشته باشند. آمارهای اولیه آخرین پیمایش استپس که به منظور بررسی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر هر سال انجام می‌شود، نشان می‌دهد میزان این عوامل، یعنی کمبود مصرف میوه وسبزیجات، قند خون، تحرک ناکافی و چاقی در جامعه روبه افزایش است.

رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد:  همزمان با تشکیل اداره مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر برنامه‌ای برای کنترل فشارخون در جمعیت تدوین شد و از سال ۸۳ برنامه‌های کشوری دیابت و فشار خون در نظام سلامت ادغام شد. یکی از مهم‌ترین دلایل سکته‌های قلبی افزایش فشارخون است، در کنار آن دیابت نیز بر سلامت عروق تاثیر گذاراست؛ به همین دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد دیابتی چندین برابر بیشتراز سایر گروه‌ها است.

سهم ۳۰ درصدی سکته‌های قلبی در مرگ و میر ایرانیان

وی افزود: طبق اعلام دفتر مدیریت شبکه وزارت بهداشت در سال ۹۴، ۳۰.۵ درصد مرگ‌ها ناشی از سکته‌های قلبی و ۱۰.۳ درصد مربوط به سکته‌های مغزی گزارش شده‌ است.

مهدوی ادامه داد: سال گذشته با توجه به هدفگذاری سند بیماری‌های غیرواگیردر کشور، برنامه اثرسنجی سکته‌های قلبی در قالب مراقبت‌های ادغام یافته فشارخون، دیابت و اختلالات چربی خون در نظام مراقبت‌های اولیه سلامت ادغام شد. با اجرای این برنامه احتمال خطر یک حادثه کشنده یا غیرکشنده قلبی - عروقی طی ۱۰ سال آینده برای فرد مراجعه کننده تخمین زده می‌شود و بر اساس آن  مداخلات لازم در زمینه اصلاح شیوه زندگی او انجام می‌شود. مداخلات تغذیه‌ای، فعالیت بدنی، ترک دخانیات، الکل و پایبندی به درمان‌های دارویی شامل این موارد می‌شوند.

وی هدفگذاری سند کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر را کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌های ناشی ازاین  بیماری‌ها اعلام کرد و گفت: توقف افزایش شیوع دیابت و چاقی، کاهش۲۵ درصدی فشارخون شریانی نیز جزو این اهداف قرار دارد که برنامه خطرسنجی سکته‌های قلبی برای رسیدن به این اهداف تدوین و اجرا شد. از مهرماه گذشته که دستور ادغام این برنامه و زیرساخت‌های آن فراهم شده است تا امروز تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی این برنامه را آغاز کرده‌اند.

مهدوی با اشاره به زمان‌بر بودن تاثیرگذاری این اقدامات در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیر، افزود: بیماری‌های غیرواگیر در طول زمان به دلیل رفتار مردم ایجاد می‌شوند و تاثیرگذاری آن به زمان نیاز دارد، اما  تغییر شیوه زندگی مردم با سرعت انجام می‌شود؛ تغییراتی که حتی در یک یا دوسال اخیر در رفتارهای جمعیتی می‌بینیم بسیار سریع تر از اقداماتی است که می‌توان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها انجام داد. با این وجود  فکر می‌کنیم بتوانیم طبق برنامه سند بیماری‌های غیرواگیر تا سال ۱۴۰۴، به  ۲۵ درصد کاهش در زمینه مرگ‌های زودرس برسیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha