سارقان زمان سرقت را از ساعات پایانی و بامداد به سر شب های شلوغ یعنی ساعت های 19 تا 21 تغییر داده اند.

شگرد جدید سارقان برای خالی کردن منازل

سلامت نیوز: سارقان زمان سرقت را از ساعات پایانی و بامداد به سر شب های شلوغ یعنی ساعت های 19 تا 21 تغییر داده اند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران یکی از قدیمی ترین جرایم علیه اموال که معمولا مجازات های سختی هم برای مرتکبین آن در جوامع مختلف پیش بینی شده است جرم سرقت است.

این جرم به دلیل سهل تر بودن آن در مقایسه با جرایمی مثل کلاهبرداری و همچنین محسوس بودن منفعت حاصله از آن در مقایسه با جرایم علیه اشخاص بخش بزرگی از جرایم ارتکابی در کشور های مختلف را تشکیل می دهد به همین جهت توجه ویژه علماء حقوق را به خود معطوف داشته است.

در حال حاضر در اکثر کشور های جهان ، جرم سرقت به دلیل تنوع و گستردگی آن به انواع مختلفی که هرکدام شرایط خاص و مجازات های مخصوص به خود را دارد تفکیک شده است که از این بین می توان از سرقت ساده ، سرقت مقرون به آزار یا تهدید ، سرقت در شب و نظایر آن نام برد.علاوه بر آن برای مبارزه ی موثر با جرم سرقت ، برخی از اعمال مرتبط با این جرم نیز در نظام های حقوقی مختلف واجد وصف مجرمانه شناخته شده اند.

تغییر ساعات دزدی

سردار مقیمی رئیس پلیس آگاهی ناجا، با اعلام اینکه سارقان زمان سرقت را از ساعات پایانی و بامداد به سر شب های شلوغ تغییر داده اند گفت: در پایش های تخصصی از نحوه سرقت متهمان سابقه دار و باندهایی که به صورت سریالی اقدام به سرقت می کنند متوجه شدیم که سارقان برای اجرای نقشه سرقت های خود ساعت ۱۹ تا ۲۱ را انتخاب می کنند.

وی افزود: چون مالکان در این زمان به خاطر بیدار بودن دیگر همسایه ها و وجود تردد در کوچه و خیابان در صورت خروج از خانه نکات ایمنی را به کار نمی برند و به خیال اینکه زود بر می گردند بعضا مشاهده شده است که پنجره ها را باز می گذارند یا فقط به بستن درخانه اکتفا می کنند همین بی احتیاطی ها باعث سوء استفاده سارق و اجرای نقشه سرقت می شود.

 چگونه اموال مسروقه را شناسایی کنیم؟

رئیس پلیس آگاهی ناجا، با اشاره به اینکه اجناسی که دارای شماره سریال هستند، از سوی پلیس قابل کشف و پیگیری هستند گفت: هر چند که دوره سرقت لوازم برقی از خانه ها تمام شده لست و کمتر سارقی به سراغ لوازم داخل خانه می رود اما اگر شماره سریال اشیای برقی را یادداشت کنید و همراه داشته باشید پلیس اگاهی در صورت سرقت این اشیا می تواند لوازم سرقتی را پیگیری و بازگرداند.

وی خاطرنشان کرد: سارقان به دنبال پول، طلا، سکه و ارز به دلیل سبکی هستند و بسیاری از آنان از محل نگهداری اموال در منازل باخبرند مثلاً می‌دانند که مردم این اشیا را در اتاق کودکان مخفی نمی‌کنند بنابراین در مکان‌های به‌خصوصی به دنبال اموال گرانقیمت هستند و پس از سرقت نیز، در کوتاه‌ترین زمان، آن اموال را به پول تبدیل می‌کنند.

مقیمی اعلام کرد: قرار دادن طلاها و سکه های طلا و نقره داخل کیسه برنج، داخل یخچال و در کشوی دراور میز توالت و یا حتی گاوصندوق های خانگی ضد سرقت و حریق هیچ کدام جلوی سرقت را نمی گیرد چون همه این محل ها مورد توجه سارقان است و در برخی پرونده ها مورد داشته ایم که کل گاو صندوق را برای سرقت محتویات در آن به سرقت برده اند.

توصیه های پلیس برای مراقبت از اموال

در صورت خروج از منزل تنها به قفل درب خروجی اکتفا نکرده و تمام درهای داخلی را نیز قفل کنید.

حتی برای یک بار هم کلید خود را روی قفل درب جای نگذارند.

از قرار دادن کلید در زیر جاکفشی، داخل کفش و سایر نقاط قابل دسترسی خودداری کنید.

کلید منزل خود را در دسترس افراد غیر مطمئن قرار نداده و حتی الامکان از خالی گذاشتن منزل خودداری کنید.

تا حد امکان از خالی گذاشتن منزل خودداری کرده و برای اطمینان بیشتر، بر روی دیوارها، تمام پنجره ها و نقاط قابل نفوذ مانند نورگیر، پاسیو، حفاظ محکم و مقاوم نصب کنید.

در پشت بام منزل خود را در اسرع وقت به حفاظ نرده ای و قفل آویز مطمئن مجهز کنید.

هنگام خروج از منزل تنها به قفل کردن در خروجی اکتفا نکرده ، تمام درهای داخلی ساختمان اعم از در پشت بام، هال، اتاق ها، آشپزخانه، حمام، حیاط خلوت را قفل کنید.

برای جلوگیری از سرقت منزل خود به روش توپی زنی، توپی قفل را با بدنه در همسطح کرده و در صورت عدم امکان لوله ای فلزی به دور آن جوش دهید.

حتی الامکان درهای ورودی و داخلی منزل خود را به سیستم هشدار دهنده مجهز و از نگهداری وجوه نقد و طلا و جواهر به مقدار زیاد در منزل جلوگیری کنید.

نزد افراد ناشناس و افرادی که اعتماد کافی به آنها ندارید از میزان اموال و دارائی موجود خود در منزل صحبت نکرده و در مواقعی که به مسافرت می روید از همسایگان یا اقوام مورد اطمینان خود بخواهید که از منزلتان مراقبت کنند.

نسبت به اتومبیل ها و موتورسیکلت های متوقف و سرنشینان آن در اطراف منزل خود بی تفاوت نبوده و در صورت مشاهده موارد مشکوک، شماره و سایر مشخصات آن ها را یادداشت و سریعا به مراکز 110 پلیس اطلاع دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha