خبر خوب، انسان‌ها هم‌اکنون با بهبود مراقبت‌های بهداشتی بیشتر و بیشتر عمر می‌کنند.خبر بد، با افزایش طول عمر، بیماری‌های مربوط به دوران سالمندی افزایش پیدا كرده است. این یعنی اینكه تعداد بیشتری از انسان‌ها در سال‌های بعد به دمانس (از دست دادن حافظه) یا همان آلزایمر دچار می‌شوند.

فرسودگی خانواده‌ها در نگهداری از بیماران آلزایمری

سلامت نیوز: خبر خوب، انسان‌ها هم‌اکنون با بهبود مراقبت‌های بهداشتی بیشتر و بیشتر عمر می‌کنند.خبر بد، با افزایش طول عمر، بیماری‌های مربوط به دوران سالمندی افزایش پیدا كرده است. این یعنی اینكه تعداد بیشتری از انسان‌ها در سال‌های بعد به دمانس (از دست دادن حافظه) یا همان آلزایمر دچار می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: نام آلزایمر را بسیار شنیده‌ایم و اگر واقعا با خودمان روراست باشیم، همه ما از ابتلا به آن هراس داریم. بیماری آلزایمر به مغز آسیب می‌رساند. این بیماری باعث از دست رفتن تدریجی و مداوم مغز شده و می‌تواند روی صحبت‌كردن، فكر‌كردن و انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد. رئیس انجمن آلزایمر ایران معتقد است كه هزینه مراقبت از بیماری آلزایمر سنگین است و خانواده‌ها را دچار فرسودگی می‌كند و به همین سبب بسیاری از مسئولان معتقدند كه سند ملی «دمانس» باید هرچه زودتر تصویب شود.

اوایل خرداد‌ماه بود كه بعد از ۱۰‌سال پیگیری مستمر انجمن جهانی آلزایمر و اعلام نیاز به داشتن رویكرد جهانی در مورد بحران دمانس، سازمان جهانی بهداشت طرح جهانی دمانس را تصویب كرد. در این طرح از دولت‌ها خواسته شده‌ تا اهداف این طرح شامل افزایش اطلاع‌رسانی در مورد بیماری، كاهش عوامل خطر، تشخیص، مراقبت و درمان، حمایت از مراقبت‌كنندگان و همچنین تحقیقات را در دستور كار خود قرار دهند. پیام فوری طرح جهانی دمانس به دولت‌ها این است كه طرح ملی كشور خود را با تأمین بودجه اجرایی و پایش كنند. حالا بعد از گذشت چند‌ماه رئیس انجمن آلزایمر ایران بر تصویب هر‌چه زودتر سند ملی «دمانس» تأكید دارد چرا كه معتقد است هزینه مراقبت از بیماری آلزایمر سنگین است و خانواده‌ها را دچار فرسودگی می‌كند.

البته در این زمینه علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشكی ارائه خدمات توانبخشی را از اصلی‌ترین مراحل درمان عنوان كرد و گفت: متأسفانه خدمات توانبخشی هزینه‌های بالایی دارد و بسیاری از اقشاری كه مدد‌جویانشان جزو خانوادهای كم‌درآمد هستند امروزه به‌دلیل مشكلات اقتصادی درمان را نیمه‌‌كاره رها می‌كنند. امروزه زمان طلایی و استاندارد را در بحث توانبخشی از دست داده‌ایم.

آلزایمر پیشرونده و تحلیل‌برنده است

معصومه صالحی گفت: این بیماری به‌صورت اختلال حافظه تظاهر می‌كند و روندی بسیار آهسته و تدریجی دارد. نخستین علائم آن فراموشكاری و حواس‌پرتی جزئی است و ممكن است با آثار ناشی از پیری طبیعی اشتباه شود. بیمار وسایلش را در مكانی قرار می‌دهد و بعد فراموش می‌كند آنها را كجا گذاشته است یا پس از خروج از منزل و هنگام بازگشت به خانه ممكن است مسیر را فراموش یا اشتباه كند. در مراحل اولیه، بیمار و خانواده‌اش به‌ندرت به پزشك مراجعه می‌كنند و غالبا هنگامی از پزشك درخواست كمك می‌كنند كه به‌دنبال بروز یك بیماری جسمی دیگر علائم فراموشكاری و اختلال حافظه بیمار آشكار می‌شود.

هزینه‌های سنگین آلزایمر برای خانواده‌ها

وی ادامه داد: ضمن اینكه بیماری آلزایمر پیشرونده و تحلیل‌برنده است و مراقبت بیمار مبتلا به آن، خانواده را خسته می‌كند. علاوه بر آن هزینه‌های بسیار سنگینی دارد كه خانواده‌ها را فرسوده می‌كند. به همین سبب امیدواریم با تصویب سند ملی دمانس، دولت در زمینه‌های مراقبت از این بیماران و همچنین هزینه داروهای آنها كمك كند.

اما مراقبت از یك بیمار مبتلا به آلزایمر، مستلزم اطلاع از ماهیت بیماری و روش‌های صحیح مراقبت از بیمار است؛ یعنی باید بیماری را بشناسیم و عوارض آن را بدانیم و سپس روش‌های مراقبت مناسب از بیمار را تمرین كنیم. صالحی در این‌باره ادامه داد: مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر، به‌خصوص در كشورهایی چون ایران كه به‌رغم زندگی شهرنشینی كماكان ارزش‌های سنتی خود را حفظ كرده‌اند، عمدتاً در خانواده صورت می‌گیرد؛

یعنی خانواده‌ها معمولاً ترجیح می‌دهند كه تا مرحله پایانی بیماری شخصاً از بیمارشان مراقبت كنند و معمولاً زمانی تصمیم می‌گیرند او را به مركز نگهداری بسپارند كه با شرایطی دشوار و بحرانی روبه‌رو شده‌اند. البته مراكز نگهداری از بیماران مبتلا به آلزایمر باید ویژه باشند؛ چون اگر این افراد در كنار افراد عادی نگهداری شوند، مشكلاتی ایجاد می‌شود و گاهی این بیماران دچار توهم یا هذیان می‌شوند، حتی ممكن است افراد سالم آنها را مورد ضرب و شتم قرار دهند.

صالحی با اشاره به راه‌‌اندازی مركز نگهداری روزانه از بیماران مبتلا به آلزایمر در این انجمن، افزود: در این مركز جامع توانبخشی روی حواس پنج‌گانه بیماران كار می‌شود و در عین حال فرصتی برای خانواده آنها فراهم می‌شود كه آرامش داشته باشند.

پیشگیری از آلزایمر با سبك زندگی سالم

شاید فكر كنید برای مقابله با بیماری‌های حافظه ازجمله آلزایمر هنوز خیلی وقت دارید اما مطالعات پزشكان انجمن ملی بیماری‌های اعصاب انگلستان نشان داده، نخستین نشانه‌های كاهش عملكرد نورون‌های عصبی و سرعت و انتقال رشته‌های عصبی حدود ۳۰ سالگی شروع شده و در ۴۰ سالگی آرام آرام تخریب سلول‌های مغزی آغاز می‌شود.

رئیس انجمن آلزایمر در این‌باره معتقد است باید از دوره كودكی سبك زندگی سالم را انتخاب كرد. صالحی می‌گوید: اگر در دوران كودكی آموزش ببینیم كه سبك زندگی درستی داشته باشیم و از مواد غذایی مضر استفاده نكنیم، علاوه بر حفظ سلامت جسم و روح، از مغز هم به خوبی محافظت می‌شود.

كودكان باید یاد بگیرند كه چگونه سالم زندگی كنند و در رژیم غذایی خود تا حد ممكن از روغن‌های اشباع و فست‌فود استفاده نكنند. همچنین باید سعی كنند با یادگیری هنرهای مختلف، ذخایر مغزی خود را افزایش دهند. یادگیری حتی در زمان سالمندی و میانسالی نیز تأثیر بسیار مثبتی بر سلامت دارد.

شناخت، مراقبت و درمان آلزایمر با طرح دمانس

پاولا باربارینو، مدیرعامل جدید انجمن جهانی آلزایمر: ۵۰ میلیون نفر با دمانس در جهان زندگی می‌كنند و تا سال ۲۰۵۰ این رقم سه برابر می‌شود. بیش از نیمی از افراد مبتلا به دمانس در كشورهای با درآمد كم و متوسط زندگی می‌كنند و فقط ۱۰ درصد از این افراد شناسایی می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ هزینه جهانی دمانس به بیش از یك تریلیون دلار برسد. طرح دمانس فصل تازه‌ای در شناخت، مراقبت و درمان باز می‌كند. این طرح تأیید می‌كند كه دمانس بخشی از روند پیری نیست. همچنین افرادی كه به این بیماری مبتلا شده‌اند باید حمایت شوند و تا آنجا كه امكان دارد، زندگی را به خوبی بگذرانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha