این روزها سرطان پستان به یکی از شایع ترین بیماری های زنانه بدل شده است، بیماری که گاهی حتی می تواند منجر به مرگ شود. از همین روی، پزشکان همواره به دنبال یافتن راهی برای شناخت عوامل مؤثر در ابتلا به این بیماری هستند، تا شاید بتوان از این طریق آمار ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

نورهای شهری احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند

سلامت نیوز: این روزها سرطان پستان به یکی از شایع ترین بیماری های زنانه بدل شده است، بیماری که گاهی حتی می تواند منجر به مرگ شود. از همین روی، پزشکان همواره به دنبال یافتن راهی برای شناخت عوامل مؤثر در ابتلا به این بیماری هستند، تا شاید بتوان از این طریق آمار ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی،  ممکن است در تصور ما نگنجد که همین چراغ های شهری می تواند عاملی اثرگذار در ابتلا به سرطان پستان باشند. بر اساس یافته های به دست آمده از آخرین تحقیقات انجام شده، زنانی که در محیط هایی با نور شهری بسیار زیاد زندگی می کنند احتمال بیشتری دارد به سرطان پستان مبتلا شوند. موضوعی که با توجه با افزایش تعداد نورهای مصنوعی در اطراف ما و از آن سوی افزایش تعداد مبتلایان به سرطان پستان دارای اهمیت بسیاری است.

بنا بر آمار موجود در حال حاضر تنها 252 هزار و 710 زن در امریکا به سرطان پستان پیشرفته مبتلا هستند. زنانی که در اثر عوامل مختلفی از جمله: تغییرات ژنتیکی، مصرف الکل، اضافه وزن یا چاقی و کم تحرکی به این بیماری مبتلا شده اند. اکنون افزون بر همه عواملی که گفته شد، چراغ ها و نورهای شهری به ویژه در شب نقش به سزایی در بروز این بیماری ایفا م کنند.

در واقع زمانی که ما در معرض چنین نورهایی قرار می گیریم به شکل قابل توجهی میزان ملاتونین موجود در خون ما کاهش می یابد، هورمونی که وظیفه تنظیم خواب ما را بر عهده دارد. با کاهش میزان این هورمون و بروز اختلال در خواب احتمال ابتلا به سرطان پستان نیز افزایش چشم گیری پیدا می کند.  به همین خاطر گفته می شود، زنانی که در طول شب به هر دلیل زمان زیادی را بیرون از خانه سپری می کنند؛ یا شیفت های کاری شبانه دارند بیشتر از دیگران برابر سرطان پستان آسیب پذیر هستند.

منبع medicalnewstoday

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha