کودک‌آزاری معضلی نیست که مربوط به دیروز و امروز باشد یا حتی میزان آن افزایش پیدا کرده باشد، بلکه در سال‌های اخیر حساسیت نسبت به آن بیشتر شده و فعالان حوزه کودکان خواستار اصلاحات قانونی در راستای کنترل و کاهش این آسیب اجتماعی هستند.

آزار کودکان از طرف مادران معتاد

سلامت نیوز:رسانه‌ای شدن دو مورد کودک‌آزاری فجیع در دو روز گذشته موجی از واکنش‌ها را نسبت به معضلی برانگیخته است که بنا بر قرائن و شواهد موجود ارتباط تنگاتنگی با دیگر آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد دارد.

به گزارش سلامت نیوز،آرمان نوشت: کودک‌آزاری معضلی نیست که مربوط به دیروز و امروز باشد یا حتی میزان آن افزایش پیدا کرده باشد، بلکه در سال‌های اخیر حساسیت نسبت به آن بیشتر شده و فعالان حوزه کودکان خواستار اصلاحات قانونی در راستای کنترل و کاهش این آسیب اجتماعی هستند. در حالی‌که در هفته‌های اخیر وقوع چند مورد کودک‌آزاری که به مرگ چند کودک بی‌گناه انجامیده، حساسیت نسبت به این معضل را افزایش داده، در روز‌های اخیر بار دیگر مواردی از کودک‌آزاری رسانه‌ای شده است. روز جمعه منابع خبری از آزار یک کودک ۱۵‌ماهه در سیرجان خبر دادند و روز گذشته علاوه بر اینکه جزئیات تازه‌ای از این کودک‌آزاری منتشر شد، خبر رسید که یک کودک ۱۰‌ساله نیز در کرمانشاه به‌شدت مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. وجه مشترک هر دوی این اتفاقات تلخ، اعتیاد مادران به موادمخدر بوده که لزوم تسهیل در سلب سرپرستی والدین فاقدصلاحیت را دوچندان می‌کند.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اعلام وقوع کودک‌آزاری در کرمان گفت: «کودک یک‌سال‌و‌سه‌ماهه پنجشنبه‌شب با شکستگی استخوان هر دو دست و بریدگی بسیار شدید در مچ دست توسط اورژانس سیرجان به بیمارستان امام رضا(ع) منتقل شد.» مدیرکل بهزیستی استان کرمان، درباره این کودک اظهار داشت: «تحقیقات در حال انجام است تا مظنون پرونده با هماهنگی قوه قضائیه احضار شود و کودک آزاردیده به احتمال زیاد دچار اعتیاد است که درمان اعتیاد او نیز در ادامه کارهای درمانی دنبال می‌شود.» همزمان دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه نیز از مصدومیت شدید و بستری شدن دختربچه‌ای 10‌ساله در یکی از بیمارستان‌های این شهر خبر داد که حسب گزارش‌های اولیه اتهام کودک‌آزاری و ضرب‌وجرح عمدی متوجه مادر معتاد این دختر خردسال است. بدسرپرست تنهاتر است! در جامعه کنونی ایران به‌واقع کودکانی که والدینی معتاد یا بدون‌صلاحیت دارند از کودکان بی‌‌سرپرست سختی بیشتری می‌کشند. تصور آنکه کودکی از سوی پدر و مادر با قساوت تمام مورد آزارهای روحی و جسمی قرار بگیرد زجرآور و غیرقابل‌ تحمل است.

جزئیات کودک‌آزاری پسر ۱۵‌ماهه

رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: کودک یک‌‌سال‌و‌سه‌ماهه پنجشنبه‌شب با شکستگی استخوان هر دو دست و بریدگی بسیار شدید در مچ دست توسط اورژانس سیرجان به بیمارستان امام رضا(ع) منتقل شد و در پی این گزارش ماموران اورژانس اجتماعی به بیمارستان اعزام شدند تا این مساله را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار دهند. حسین اسدبیگی در ادامه تاکید کرد که علاوه بر جراحت‌هایی که موجب انتقال این کودک به بیمارستان شده است، نشانه‌هایی از آثار سوختگی توسط سیگار نیز روی بدن این کودک دیده می‌شود. او بیان داشت: پدر این کودک در زندان است، با مادر این کودک تماس تلفنی داشته‌ام که در این تماس تلفنی مدعی شد وقتی این اتفاق افتاده، در خواب بوده است و این مشکل توسط پسرعمه این کودک به وجود آمده است. باید ادعای مادر این کودک بررسی شود، چراکه آثار سوختگی با سیگار روی بدن این کودک مشاهده می‌شود.

همچنین در اظهارنظر دیگری درباره این حادثه مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز جزئیات دیگری از این کودک‌آزاری در سیرجان اعلام کرد. عباس صادق‌زاده با بیان اینکه ما براساس تکلیف کارهای مددکاری را آغاز کرده‌ایم، اظهار کرد: پدر این کودک آسیب‌دیده به دلیل قاچاق موادمخدر در زندان به سر می‌برد و مادر دچار اعتیاد است و زندگی پرتلاطمی دارند و فرزند شش‌ساله این خانواده نیز در معرض اعتیاد و خطر است که برای جداکردن این فرزند از مادر پیگیر حکم قضائی هستیم. او در ادامه با اشاره به صدمات واردشده به کودک سیرجانی گفت: این کودک با جسم سخت و احتمالا چاقو یا قمه مورد حمله قرار گرفته که مادرش اظهار کرده عموی کودک او را مورد آزار قرار داده و روایت دیگر مبنی بر ارتکاب حمله توسط فرزند عموی کودک است. صادق‌زاده افزود: تحقیقات در حال انجام است تا مظنون پرونده با هماهنگی قوه قضائیه احضار شود و کودک آزاردیده به احتمال زیاد دچار اعتیاد است که درمان اعتیاد او نیز در ادامه کارهای درمانی دنبال می‌شود. او گفت: این کودک آسیب‌های روحی شدید و ضایعات جسمی دیگری نیز دارد که باید شناسایی شود و مددکاران به‌شدت پیگیر کار هستند.

کودک آزاری دختر بچه 10‌ساله

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه،‌ درباره حادثه کودک‌‌آزاری دختربچه 10‌ساله توسط مادر معتاد خود گفت: براساس گزارش کلانتری13 کرمانشاه هفته گذشته دختر خردسال 10ساله‌ای به نام سارینا به دلیل صدمات شدید وارده و آثار جراحت در بخش‌های مختلف بدن به بیمارستانی در کرمانشاه منتقل شده و قادر به صحبت هم نبوده است. به گفته محمد‌حسین صادقی، پس از اعلام گزارش این پرونده، با قید فوریت دادستان شخصا دستور رسیدگی صادر کرد و تحقیقات در این زمینه آغاز شده است. او با ابراز تاسف نسبت به این حادثه تاکید کرد: نتیجه تحقیقات اولیه انجام‌شده حکایت از توجه اتهام به مادر معتاد این کودک دارد که نسبت به جلب و دستگیری او به اتهام کودک‌آزاری و ایراد ضرب‌وجرح عمدی اقدام شده و تحقیقات در حال انجام است. به گفته صادقی مادر این کودک معتاد به ماده مخدر شیشه است.

کودکان در معرض خطر را دریابید!

یک حقوقدان و فعال حقوق کودکان در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: صرف‌نظر از قوانین، باور ذهنی حاکم بر رویه قضائی کشور آن است که کودک تا هر زمان که بتواند باید در بستر خانواده نگه داشته شود. هرچند براساس قوانین، اعتیاد صلاحیت حضانت را از والدین سلب می‌کند، اما در عمل در بیشتر اوقات قاضی حکم به بازگشت کودک به دلیل ترک‌ اعتیاد موقت پدر یا مادر می‌دهد. مونیکا نادی می‌افزاید: واژه «کودک در معرض خطر» در فرهنگ حقوقی کشور وجود ندارد. او تاکید می‌کند: یکی از امتیازات لایحه حقوق کودکان و نوجوانان که اکنون در مجلس است به رسمیت شناختن وضعیت این کودکان است. در صورت تصویب این لایحه، قانونگذار ملزم است سازوکارهایی در قوانین به منظور حمایت از کودکان در معرض خطر پیش‌بینی کند.

کودکانی که والدین معتاد دارند در معرض آزاد و اذیت والدین معتاد خود قرار گرفته و بزه‌دیده یا تحت تاثیر آنها، بزهکار و مرتکب جرم می‌شوند. این کودکان نیازمند مراقبت‌ها و حمایت‌های ویژه‌ای هستند و درواقع علاوه بر آسیب‌پذیری به سبب قرار داشتن در سنین کودکی، آسیب‌دیده نیز هستند. نادی می‌افزاید: اکنون غفلت و مسامحه والدین در قوانین کشور جرم‌انگاری نشده است، اما لایحه تصویب‌نشده غفلت و مسامحه والدین را جرم تلقی کرده و علاوه بر تعیین‌ مجازات امکان صدور احکام جایگزین را نیز به قاضی داده است. او خاطرنشان می‌کند: اگر پدر یا مادر معتادی نسبت به فرزند خود کوتاهی می‌کند به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‌شود یا به صورت اجباری تحت آموزش نحوه برخورد با کودک قرار می‌گیرد. نادی در پایان می‌گوید: در حال حاضر متاسفانه نظارت‌کافی و قوانین پیشگیرانه در این حوزه وجود ندارد. بسیار قابل پیش‌بینی است که والدین معتاد نمی‌تواند امنیت‌روانی فرزند خود را فراهم کند و کودکان در این خانواده‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha