ایجاد این کانال با کنش‌های فراوان و متفاوتی بین کاربران فضای مجازی روبه‌رو شده است، چون مجال سوء‌استفاده از افراد کم تجربه و مردان و زنان ناآگاه را برای کلاهبرداران باز می‌کند و در صورت وقوع هرگونه اتفاقی، شخص زیان دیده دستش به هیچ جا بند نیست.

تله جدید مجازی ، سر راه مسافران ساده دل

سلامت نیوز:کانال‌هایی با موضوعات عجیب و غریب در فضای تلگرام ایرانی‌ها کم نیست اما اخیراً کانالی ایجاد شده که در نوع خود کم نظیر است، کانالی که در نگاه اول به نظر می رسد برای شما این امکان را فراهم می‌کند که برای سفر خود همسفری بیابی یا با جست‌و‌جو در آن ببینی چه کسی قصد سفر دارد و تو هم همراهش شوی اما به نظر می رسد پس پشت ماجرا قضیه دیگری باشد.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: ایجاد این کانال با کنش‌های فراوان و متفاوتی بین کاربران فضای مجازی روبه‌رو شده است، چون مجال سوء‌استفاده از افراد کم تجربه و مردان و زنان ناآگاه را برای کلاهبرداران باز می‌کند و در صورت وقوع هرگونه اتفاقی، شخص زیان دیده دستش به هیچ جا بند نیست.
هرچند خبرنگار ما تلاش کرد تا بتواند با ادمین این کانال گفت‌و‌گو کند اما تا لحظه نوشتن این گزارش پاسخی از سوی ادمین داده نشد. به گزارش روزنامه ایران با وجود این در این کانال عنوان می‌شود:«این کانال طبق قوانین جاری کشور ایران فعالیت می‌کند و هیچگونه مسئولیت حقوقی در قبال آگهی‌های اشخاص ندارد. تمام مسئولیت آگهی‌ها به عهده آگهی دهندگان است، لذا مسئولیت انتخاب همسفر و راستی آزمایی به عهده خود کاربران است.»ادمین یا ادمین‌های این کانال هدف از راه‌اندازی آن را کمک به گسترش گردشگری و پیدا کردن همسفر برای گردشگرانی که همسفر پایه ندارند، معرفی می‌کنند. در جایی از این کانال نوشته است:«می خوای با ماشین خودت بری سفر ولی چون تنهایی برات نمی‌صرفد؟ دنبال همسفر می‌گردی؟

می‌خوای چند تا همسفر پایه پیدا بکنی و به صورت گروهی از یه آژانس مسافرتی تخفیف تپل بگیری؟ دوست‌ داری همسفرت رو از لحاظ سن، علایق و... انتخاب کنی؟ یه خبر خوب برات دارم بیا تو کانال همسفریاب عضو شو. هم آگهی سفرتو تو کانال قرار بده، هم آگهی‌های دیگران رو ببین و هم از تخفیف‌ها و تورهای لحظه آخری آژانس‌ها مطلع بشو.» این کانال تا الان بیش از سه هزار عضو دارد. البته تعداد کمی از افراد آگهی همسفر‌یابی داده‌اند. بررسی درخواست‌ها نشان می دهد که بیشتر آقایان از این کانال استقبال کرده‌اند. مقصد بسیاری از آنها  سفر به کشورهای شمال ایران از جمله ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و... است. نادر 43 ساله در آگهی تبلیغاتی، مبدأ خود را تهران و شهرهای مسیر تا مرز بازرگان معرفی می‌کند و مقصد سفر را ارمنستان به مدت یک هفته تا 10 روز می‌نویسد:«سفر زمینی با خودرو شخصی، با امکانات رفاهی بالا.»


در بخش مشخصات همسفر هم می‌نویسد:«خانم اهل سفر و حدوداً همسن.» او یاد‌آوری می‌کند که تمام هزینه‌ها توسط خودش پرداخت خواهد شد:«سفر من کاری است ولی کلیه امکانات رفاهی و هتل برای همسفر مهیا است.» تعداد آگهی‌های سفر خیلی کمتر از تعداد اعضاست. یکی از اعضای گروه در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران می‌گوید: «قبلاً در گروه دیگر(تلگرام) بودم و چند سفر داخلی را با اعضای آن رفتم.» البته سفرهای او داخلی بوده است نه خارجی. او درباره این سفرها هم می‌گوید:«اگر شخصیت طرف قابل احترام باشد و درکش هم در حد قابل قبولی باشد، قطعاً خوش می‌گذرد.» او سفرهای چند روزه با گروه های 2 نفره تا  4- 5 نفره را تجربه کرده و درباره قابل اعتماد بودن چنین سفرهایی هم می‌گوید: «واقعاً بستگی به طرف دارد؛همون لحظه اول با کمی صحبت و ارتباط میشه پی برد که طرف واقعاً آدم قابل اتکا و اعتمادی است یا نه.»

او تأکید می‌کند: «برای اطمینان بیشتر من همیشه مدارک شناسایی خودم را به آدم‌های شکاک می‌دهم.» در نهایت می‌گوید:«من مشکلی با چنین سفرهایی ندارم.»مهدی 35 ساله هم در آگهی خود می نویسد که در تهران زندگی می‌کند و قصد سفر به ارمنستان یا گرجستان را دارد. فصل سفر را هم مرداد انتخاب می‌کند اما انتخاب دقیق زمان سفر چهار روزه را به همسفرش می‌سپارد. در جلوی گزینه مشخصات همسفر یا همسفران هم نوشته است:«خانم.» او هم، همه هزینه‌های سفر را تقبل می‌کند. یکی دیگر از اعضای گروه برای خبرنگار ما تعریف می‌کند که یکبار 5 نفری سفر رفتیم: «دوتا خانم بودند که با همسرانشان آمدند اما تا حالا با یک خانم تنها به سفر نرفته ام.» او درباره پذیرفتن هزینه سفر توسط آقایان هم می‌گوید: «من همچین کاری را نکرده‌ام اما بعضی افراد انتظارات زیادی دارند؛ مثلاً توقع دارند که پول سوغات آنها را هم پرداخت کنی. شاید هم آدم‌های معقولش به پست ما نخورده است.»در کانال همسفر اطلاعاتی هم درباره کشورهایی که نام آنها در میان آگهی همسفریابی آمده است به کاربران داده می‌شود. بعضی از راهنمایان گردشگری رسمی هم با ارسال عکس کارت شناسایی، خود را به مسافران معرفی کرده‌اند.


یکی دیگر از کاربران این کانال درباره دلیل استقبال برخی افراد از چنین سفرهایی، علت‌های مختلفی را می‌گوید: «برخی به فکر سوءاستفاده هستند. بعضی از آدم‌ها هم کسی را برای سفر ندارند. آدم‌هایی هم هستند دوست دارند با افراد با تجربه سفرکنند و لذت بیشتری ببرند.»باران 25 ساله هم از تهران به دنبال یک همسفر می‌گردد تا او را به «کوش آداسی» ترکیه ببرد. او مشخص می‌کند که اواخر مرداد می‌تواند به این سفر بیاید اما تاریخ دقیق مسافرت را به عهده همسفر نامعلوم می‌گذارد. دوست دارد یک هفته سفرش طول بکشد واز طریق هوایی به ترکیه برود. همچنین یادآورمی شود که تمام هزینه‌ها باید توسط همسفر آقا، پرداخت شود. او در نهایت در آگهی همسفریابی خود می‌نویسد:«با رعایت موازین شرعی.»
براساس آنچه که در این کانال آمده است تا به امروز فقط یک آگهی به سرانجام رسیده است. مرد جوانی که قصد دارد چند روزی به کیش برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha