باید در نظر گرفت كه درخواست MRI آیا واقعاً به اطلاعات تشخیصی پزشكی اضافه می‌كند یا فقط وقت، هزینه و اصطحلاك دستگاه ایجاد می‌كند.

سلامت نیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: تجدید برخی از اقدامات تشخیصی مانند آزمایش و رادیوتراپی به اضافه شدن اطلاعات پزشك كمك نمی‌كند و فقط تلف شدن وقت، هزینه و اصطحلاك دستگاه را موجب می‌شود.

به گزارش فارس محمدرضا رزاقی در سمینار آموزشی اصول فیزیك بالینی، تكنیك‌ها و كاربردهای MRI قلب و عروق كه صبح امروز در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد اظهار داشت: در ایران رادیولوژی با وسایل بسیار ابتدایی آغاز شد اما خوشبختانه در حال حاضر باید گفت، پیشرفت‌هایی كه در این علم انجام شده است به موازات رشته‌های دیگر بوده و در برخی جاه‌ها نیز سبقت‌هایی داشته است.

وی با بیان اینكه تشخیص، تكنیك پزشكی است تصویب كرد: تشخیص می‌تواند اطلاعات دقیقی از نقاط مختلف بدن را به تصویر بكشد و همان طور كه در برخی داروخانه‌ها داروسازها با پزشك تماس می‌گیرند و تداخلات دارویی را به پزشك گزارش می‌دهند در بحث رادیولوژی هم این موضوع می‌تواند صورت گیرد.

رزاقی افزود: برخی از مردم تعبیر غلطی در ذهن خود دارند و می‌گویند كه من MRI انجام داده‌ام ولی خوب نشده‌ام كه این افراد عمل تشخیصی MRI را به عنوان درمان تلقی می‌كنند.

وی اضافه كرد: باید در نظر گرفت كه درخواست MRI آیا واقعاً به اطلاعات تشخیصی پزشكی اضافه می‌كند یا فقط وقت، هزینه و اصطحلاك دستگاه ایجاد می‌كند.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه باید از تجهیزات پزشكی به اندازه نیاز استفاده شود خاطرنشان كرد: در بعضی از مراكز آموزشی انواع دستگاه‌های تشخیصی نصب است و فرد مسئول به هر دلیلی پس از مراجعه بیمار بدون اینكه MRI مقدماتی را انجام دهد مستقیماً به آخر خط تشخیص یعنی سی‌تی‌اسكن بدون كنتراست می‌رود.

وی گفت: باید در نظر گرفت كه كدام دستگاه به چه میزان و با چه هزینه‌ای استفاده شود تا هم به تشخیص بیماری كمك كند هم هزینه درمانی را بالاتر نبرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha