پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2217

امینی ،محقق ایرانی به روش آسانتری در طبقه بندی و شناسایی عامل اصلی سرطان با استفاده از روش ریزآرایه های بیان ژنی دست یافت .

به گزارش سلامت نیوز،بهزاد امینی دانش آموخته مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر, روش های تشخیصی کنونی را بر اساس نشانه های بیماری اعلا‌م کرد و گفت : پژوهشگران در روش ریز آرایه های بیان ژنی , ژن های عامل سرطان را شناسایی می کنند .

وی افزود : این کار موجب می شود تا امکان ساختن کیت های تشخیص ژنی فراهم و افق های جدیدی در شناسایی و درمان بیماری سرطان پدیدار شود .

امینی روش کار در این نوع تشخیص را تحت نظر قرار دادن جامعه آماری قابل توجه حدود 2000 نفر ذکر کرد و گفت : نمونه های ژنتیکی این افراد گرفته و در آزمایشگاه , در ابتدا حجم زیادی از ژن ها در حدود 10 هزار ژن بررسی می شود و سپس در یک فرایند تحلیل آماری به تدریج تعداد ژن ها در نظر گرفته شده را برای رسیدن به ژن ها عامل اصلی کاهش می دهند .

وی افزود : در برخی مقالات به 96 ژن رسیده بودند و این روند همچنان برای تشخیص ژن های اصلی ادامه دارد .

این کارشناس با توجه به آغاز برخی تحقیقات این روش در ایران گفت : درپژوهشی که ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام دادیم با استفاده از هوش مصنوعی موفق شدیم روش آسان تری را برای دسته بندی و تشخیص ژن های اصلی عامل سرطان پیدا کنیم .

وی افزود : مرکز تحقیقات ژنتیک ایران نیز در حال تهیه تجهیزات مورد نیاز برای انجام و پی گیری این روش تشخیصی در ایران است.

طرح طبقه بندی سرطان بر اساس بیان ژنی با استفاده از اطلاعات ریزآرایه ها در رساله کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha