یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 221704

یافته های مطالعه جدید گروهی از محققان نشان می دهد که کمبود خواب و بیخوابی پیش از جراحی دردهای پس از آن را افزایش می دهد؛ اما نوشیدن قهوه می تواند این پیامد منفی را کم کند.

تاثیر مصرف کافئین بر کاهش برخی دردهای پس از جراحی

سلامت نیوز: یافته های مطالعه جدید گروهی از محققان نشان می دهد که کمبود خواب و بیخوابی پیش از جراحی دردهای پس از آن را افزایش می دهد؛ اما نوشیدن قهوه می تواند این پیامد منفی را کم کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، جیانکارلو وانینی پزشک و استادیار گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی میشیگان با بیان این که دردهای پس از جراحی آزاردهنده هستند، خاطرنشان کرد: رابطه دوجانبه و درازمدتی بین خواب و درد وجود دارد و می دانیم این دو متقابلا بر هم اثر می گذارند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی علمی و خبری انگلیسی مدیکال اکسپرس،وی افزود: مطالعات بسیاری انجام شده و نشان می دهد اختلالات خواب پیش و پس از جراحی درد را تشدید می کند و از دردهای مزمن پس از جراحی خبر می دهد. با این حال و گرچه رابطه بین خواب و درد کاملا شناخته شده است، اما ماهیت بنیادی آن را دقیق نمی دانیم.


وانینی سرپرست تیم مطالعه جدیدی در این زمینه است آیا کمبود خواب جزئی یا بیخوابی کلی در موش ها پیش از جراحی دردهای پس از عمل و دوره نقاهت را افزایش می دهد یا خیر.
وی گفت: بر اساس مطالعات قبلی گروه ما و دیگر گروه ها، می دانیم که اختلال خواب جزئی می تواند دردهای پس از جراحی را افزایش دهد؛ اما می خواستیم بررسی کنیم درمان یا مداخله ای وجود دارد که دایره پیامدهای کمبود خواب را با کاهش دردهای پس از جراحی محدود سازد. بر این اساس، گروه محققان تصمیم گرفتند تاثیر یک محرک آزمایش شده یعنی کافئین را تحلیل کنند.
وانینی گفت: کافئین در قهوه و دیگر نوشیدنی ها عملکرد ادنوزین را در مغز متوقف می کند، ادنوزین یکی از محرک های درونی خواب است و به همین دلیل بعد از نوشیدن قهوه احساس هوشیاری بیشتری می کنیم. خواب ناکافی ادراک درد را تقویت می کند، بنابراین استدلال کردیم کافئین می تواند افزایش درد ناشی از کمبود خواب را معکوس کند.


گروه تحقیق این فرضیه را روی یک مدل موش آزمایش کرد و درصدد کشف سازوکار بالقوه ای در مغز برآمد که دلیل افزایش دردهای پس از جراحی ناشی از اختلالات خواب بود.


به گفته وانینی، تاثیر کمبود خواب بر میزان درد در موش های سالم و جراحی شده عملا با استفاده از متوقف کننده عمل ادنوزین در منطقه مغز محدود شد. این منطقه مغز در هیپوتالاموس قدامی به نام تنظیم کننده خواب مشهور و با مناطق مرتبط با درد نیز وصل است.
گروه وانینی بعد از تحلیل اطلاعات دریافت که افزایش ساعات بیداری قبل از جراحی دردهای پس از جراحی را بسیار افزایش داد و زمان نقاهت را طولانی کرد ولی کافئین توانست تاثیر منفی کم خوابی را کمتر کند.


وانینی ادامه داد: کافئین افزایش درد جراحی را در بیمارانی که پیش از آن کمبود خواب داشته اند، کاهش داد و عجیب تر این که دلیل آن خصوصیت ضددرد کافئین نبود.


وی همچنین گفت: از این گذشته به نظر می رسد کافئین تنها در موش هایی موثر بود که پیش از جراحی کمبود خواب داشتند. کافئین می تواند از افزایش حساسیت به درد با مسدود کردن تغییرات نورو شیمیایی به دلیل کمبود خواب در مناطق مشخصی از مغز جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha