ذخیره خونی كشور به طول معمول بین 7 تا 8 روز است اما بعد از اعلام تعطیلات آلودگی هوا و خالی شدن تهران و برخی كلانشهرها ناگهان با كمبود شدید خون در كشور مواجه شدیم به طوری كه ذخیره خونی كشور به كمتر از 5 روز و در برخی شهرها حتی به 3 روز نیز كاهش یافت كه بسیار نگران كننده بود.

سلامت نیوز: رئیس سازمان انتقال خون كشور گفت: اهداكنندگان خون در تاسوعا و عاشورا در تهران و سراسر كشور موقتاً كمبود خون را جبران كردند اما نیاز به خون برای بیماران یك نیاز دائمی است و نباید بگذاریم تعطیلات یا هر حادثه دیگری باعث كمبود خون و كاهش ذخیره خونی كشور شود.

حسن ابوالقاسمی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: ذخیره خونی كشور به طول معمول بین 7 تا 8 روز است اما بعد از اعلام تعطیلات آلودگی هوا و خالی شدن تهران و برخی كلانشهرها ناگهان با كمبود شدید خون در كشور مواجه شدیم به طوری كه ذخیره خونی كشور به كمتر از 5 روز و در برخی شهرها حتی به 3 روز نیز كاهش یافت كه بسیار نگران كننده بود.

وی ادامه داد: البته بعد از رسیدن به این وضعیت نگران كننده از مردم خواستیم تا هر چه زودتر برای اهدای خون به پایگاه‌های سازمان انتقال خون مراجعه كنند و حتی به روزهای تاسوعا و عاشورا برای اهدای خون بسنده نكنند، خوشبختانه استقبال مردم طی روزهای گذشته مثال زدنی بود و اكنون ذخیره خونی كشور بیش از 8 روز شده است و تا حدی كمبود جبران شده است اما نیاز خون همیشگی است و از این پس نیز نیازمند اهدای مستمر خون توسط مردم هستیم.

رئیس سازمان انتقال خون كشور گفت: طی روزهای گذشته بیش از 4800 واحد خونی فقط در تهران اهدا شد و اگر همین روند در كل كشور نیز بوده باشد اكنون بیش از 50 هزار واحد خونی ذخیره شده در كشو داریم كه تقریباً معادل 10 روز ذخیره خونی است.

ابوالقاسمی اضافه كرد: با این وجود این هرگز نمی‌توان گفت كمبود خون در كشور بر طرف شده است زیرا نیاز به خون یك نیاز دائمی است به خصوص اینكه برخی فرآ‌ورده‌های خونی مثل پلاكت را بیش از 3 تا 5 روز نمی‌توان نگهداری كرد بنابراین هر روز به خون تازه برای نجات بیماران در مراكز درمانی نیاز داریم.

وی ادامه داد: در واقع ما بیش از آ‌نكه به اهدای مستمر خون نیاز داشته باشیم به اهداكننده مستمر خون نیاز داریم كه بتوانیم با نوبت بندی و اطمینان از حضور این افراد به تأمین نیاز خون در كشور به طور دائم اطمینان پیدا كنیم.

وی گفت: البته مشكل دیگری كه وجود دارد، مصرف نادرست و غیر بهینه خون در برخی بیمارستان‌ها و مراكز درمانی است كه به علت رایگان بودن خون و فرآ‌ورده‌های خونی در كشور وجود دارد و برخی پزشكان به همین علت بر اساس تشخیص خود بیش از حد متعارف خون مصرف می كنند.

ابوالقاسمی افزود: برای رفع این مشكل نیز با همكاری معاونت درمان وزارت بهداشت در حال تدوین پروتكل مصرف خون در بیمارستان‌ها هستیم، این پروتكل می‌تواند سختگیرانه باشد یا آسان بگیرد اما در هر صورت داشتن پروتكل مصرف خون بهتر از حالت فعلی است كه شاهد مصرف بی رویه خون در بیمارستانها هستیم.

وی گفت: بعد از اعلام سازمان انتقال خون مبنی بر اعلام نام بیمارستان‌هایی كه مصرف بهینه خون ندارند، خوشبختانه برخی از این مراكز همكاری خود را با سازمان انتقال خون افزایش دادند و البته معاونت درمان وزارت بهداشت نیز در طرح جدید اعتبار بخشی و نظارت بر بیمارستان‌ها كنترل بانك خون و مصرف خون در بیمارستان‌ها را نیز به عنوان یكی از شاخص‌های اصلی بررسی وضع بیمارستان‌ها قرار داد كه در بهبود این وضعیت موثر بود.

رئیس سازمان انتقال خون افزود: در زمان حاضر حدود 2.5 درصد مردم و 5درصد افراد واجد شرایط در كشور سالانه خون اهدا می‌كنند و امسال نیز شاهد حدود 5درصد افزایش خونگیری در كشور بودیم كه بی سابقه است با این حال نیاز به خون یك نیاز دائمی است و جز با فرهنگ سازی و حضور مستمر مردم در اهدای خون می‌توان از كمبود خون در آینده كه می‌تواند جان بیماران را به خطر اندازد، جلوگیری كرد.

وی ادامه داد:‌ نباید اجازه دهیم اتفاقاتی مانند تعطیلات آلودگی هوا و خالی شدن شهر از مردم، باعث كاهش اهدای خون شود و افراد حاضر در شهر باید در چنین مواقعی با اهدای خون جلوی كمبود خون را در شرایط خاص بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha