مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به چالش های پیش روی محیط زیست بعد از رفتن دکتر ابتکار از این سازمان گفت: انتظاراتی که از سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد متناسب با بودجه آن نیست. بودجه سازمان محیط زیست به اندازه شهرداری ناحیه دو منطقه 5 تهران هم نیست.

مرگ35 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا لطیفه است/رقم واقعی را اعلام نمی کنند

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به چالش های پیش روی محیط زیست بعد از رفتن دکتر ابتکار از این سازمان گفت: انتظاراتی که از سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد متناسب با بودجه آن نیست. بودجه سازمان محیط زیست به اندازه شهرداری ناحیه دو منطقه 5 تهران هم نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ،محمد درویش  تأکید کرد: انتظاراتی که از سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد متناسب با اختیارات، بودجه و ساختار نرم افزار و سخت افزار این سازمان نیست.


مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان حفاظت محیط زیست سازمانی است که مطابق اصل 50 قانون اساسی باید حافظ محیط زیست کشور و پایشگر محیط زیست باشد، اما متاسفانه بودجه سازمان محیط زیست به اندازه شهرداری ناحیه دو منطقه 5 تهران هم نیست و سال هاست که پرسنل این سازمان امکان به روز کردن دانش خود را ندارند و فرصت اینکه از آموزش های لازم برخوردار باشند، فراهم نشده است. از طرفی این سازمان نتوانسته امکان جذب نخبگان و متخصصان این حوزه را فراهم کند.

وی ادامه داد: اولین چالشی که سازمان محیط زیست با آن مواجه است، نحوه برخورداری از اقتدار و قدرت لازم برای حمایت دقیق و درست از اصل 50 قانون اساسی است. سازمان محیط زیست حتی نتوانسته ماده 59 برنامه پنجساله چهارم را اجرا کند و 10 سال از تعهد به آن می گذرد و تاکنون سازمان های ناظر بر امور محیط زیست به منظور اجرای این ماده سازمان محیط زیست را مورد بازخواست قرار نداده است چرا که این سازمان ها بودجه لازم را در اختیار سازمان قرار نداده اند.

منابع طبیعی ارزشگذاری اقتصادی نشده‌اند

درویش تصریح کرد: هنوز نتوانستیم منابع طبیعی را ارزشگذاری اقتصادی کنیم و وقتی نتوانیم با زبان اقتصاد رایج با دولتمردان صحبت کنیم، وضعیت اینگونه می شود. اگر ارزش های دقیق محیط زیستی برای سدی که ساخته می شود، کارخانه ای که تاسیس می شود، جاده ای که احداث می شود و یا خط لوله ای منتقل می شود، محاسبه نشود سرنوشت ما بحرانی می شود. همچنین اگر به سمت کسب و کارهای سبز و کاهش وابستگی معیشتی به منابع آب و خاک و ایجاد زیرساخت های لازم برای اقتصاد انرژی های نو می رفتیم به مراتب بهتر از این بود که به سراغ حفر چاه های بیشتر برای توسعه کشاورزی ناپایدار و استقرار صنایعی همچون فولاد و سیمان که در شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور غیراقتصادی است، می رفتیم.

سازمان محیط زیست باید دارای اقتدار باشد

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: نکته دیگری که انتظار می رود دکتر کلانتری در دوره جدید پیگیر آن باشد، این است که تمام مجموعه هایی که بر روی مدیریت زمین اثرگذار است از اقتدار لازم برخوردار باشد. علاوه بر اینکه سازمان محیط زیست باید برخوردار از اقتدار باشد، باید بتواند طرح هایی که نظریه کارشناسی آن ها نشان می دهد که اجرای آن منجر به تخریب غیرقابل جبران محیط زیست می شود را وتو کند.

وی با تأکید بر اینکه نیاز داریم سازمان جنگل ها و مراتع کشور در حد وزارتخانه باشد، بیان کرد: معتقدیم سازمان جنگل ها نباید زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی باشد که این مساله موجب استثمار سازمان جنگل هاست.

تفکر سازه‌ای در مدیریت آب باید به پایان برسد

درویش در ادامه گفت: سومین مشکل جدی که در محیط زیست کشور داریم، غلبه تفکر سازه ای در مدیریت آب کشور است. یکی از بزرگترین بحران هایی که با آن روبرو هستیم ساخت سدهای بسیار زیاد و همچنین حفر چاه ها و استفاده از موتور پمپ هاست که باعث شده بتوانیم 20 تا 40 درصد از اندوخته های آبی را در یکسال مصرف کنیم اما این رقم را تا 90 درصد افزایش داده ایم و این بزرگترین تهدید آینده کشور است که باید یکبار برای همیشه این شجاعت را داشته باشیم تا پایان غلبه تفکر سازه ای را در مدیریت آب و طرح های انتقال آب و سدسازی را اعلام کنیم.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به جای تفکر سازه ای در مدیریت آب باید به سراغ تکنیک هایی از جمله بازچرخانی آب، احیای قنات ها و افزایش راندمان در بخش کشاورزی برویم و اگر راه دیگری برای تامین آب شرب پیدا نکردیم از نمک زدایی آب دریای عمان با استفاده از فناوری خورشیدی استفاده کنیم.

ضرورت طراحی مبلمان شهری در کشور

وی اضافه کرد: باید به سمت طراحی مبلمان شهری بر اساس انسان محوری و نسخ خودرو محوری حرکت کنیم و اگر این موضوع را عملی نکنیم آمار تلفاتی که از آلودگی هوا، افراد را از پای درمی آورد، می تواند رکورد شکن باشد. وقتی اتحادیه اروپا اعلام می کند 400 هزار نفر در سال 2016 در اثر آلودگی هوا کشته شده اند، وقتی در بریتانیا اعلام می شود که 40 هزار نفر دچار مرگ زودرس شده اند و مقامات لندن اعلام می کنند 9500 نفر در اثر آلودگی هوا کشته شده اند پس معلوم است آمارهایی که در ایران منتشر می شود که طبق آن 35 هزار نفر را در سال از دست می دهیم  و 5 هزار نفر در تهران فوت می شوند این آمارها چیزی شبیه لطیفه است و رقم ها به مراتب بزرگ تر است. بنابراین اگر به سرعت مبلمان شهری را از خودرمحوری به انسان محوری تغییر ندهیم وضعیت بحرانی خواهیم داشت.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت اجرای مصوبه شورای عالی محیط زیست مبنی بر ایجاد دفاتر محیط زیست در ارگان های اجرایی گفت: اولین مصوبه شورای عالی محیط زیست در دولت یازدهم درباره راه اندازی دفتر محیط زیست و توسعه پایدار در همه نهادهای اجرایی بود، در صورتی که سازمان برنامه و بودجه به بهانه بزرگ شدن بدنه دولت مخالف اجرای این مصوبه بوده است و این نشان می دهد که هنوز به رغم همه شعارهای دلپذیر دولت محیط زیستی حسن روحانی هم آنچنان که نشان می دهد در بدنه از مدیرانی که عمیقا محیط زیستی باشد برخوردار نیست.

درویش خاطرنشان کرد: اگر مدیران دولت، بدنه محیط زیستی داشتند اجازه می دادند سازمان محیط زیست شماره سه رقمی داشته باشد تا مردم خطراتی را که متوجه محیط زیست است را گزارش دهند.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت دوازدهم موضوعات محیط زیست را عملیاتی کند و لایحه مبارزه با حیوان آزاری به تصویب برسد و علاوه بر آن مدیران ارشد از حمل و نقل عمومی و دوچرخه به جای خودروی شخصی استفاده کنند.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در خصوص انتخاب عیسی کلانتری به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما باید به انتخاب حسن روحانی احترام بگذاریم و اجازه دهیم آقای کلانتری برنامه های خود را ارائه دهند تا اقدامات آغاز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha