یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 221728

معاون بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زابل گفت: هزار و 760 نفر از ابتدای امسال تاکنون در منطقه سیستان دچار حیوان گزیدگی شدند که این آمار نسبت به پارسال سه تا چهار برابر افزایش یافته است.

افزایش 3 برابری حیوان گزیدگی در سیستان

سلامت نیوز:  معاون بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زابل گفت: هزار و 760 نفر از ابتدای امسال تاکنون در منطقه سیستان دچار حیوان گزیدگی شدند که این آمار نسبت به پارسال سه تا چهار برابر افزایش یافته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر جواد اکبری زاده روز یکشنبه اظهار داشت: پارسال هزار و 314 نفر در منطقه سیستان شامل شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز دچار حیوان گزیدگی شدند.
وی ادامه داد: تا کنون هفت نفر به دلیل حیوان گزیدگی و علائم هاری فوت کردند که بر اساس آزمایشات صورت گرفته یک نفر از آنان به علت هاری از دنیا رفته است.


وی بیان کرد: یک خانم 60 ساله از روستای غلامعلی شهرستان نیمروز چهارم مرداد جاری توسط یک سگ ولگرد گاز گرفته شد، این سگ ولگرد علاوه بر حمله به این خانم سگ خانگی آنان را نیز گاز می گیرد.
معاون بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: این خانم بلافاصله به اورژانس بیمارستان مراجعه می کند و اقدامات درمانی توسط کادر پزشکی برایش انجام می شود.


دکتر اکبری زاده اظهار داشت: پنج نوبت واکسن برای این بیمار مشخص که چهار نوبت آن تزریق شد و نوبت بعدی مراجعه وی دوم شهریور ماه بود که متاسفانه قبل از این تاریخ به علت ناتوایی در بلع به بیمارستان تامین اجتماعی زاهدان مراجعه کرد.
وی بیان کرد: این بیمار پس از یک روز بستری بودن در این بیمارستان در 26 مرداد فوت کرد.
وی ادامه داد: این بیمار علائم 100 درصدی بیماری هاری را نداشته است.


وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این سگ ولگرد سگ خانگی این بیمار را نیز گاز گرفته بود اما تا کنون هیچ گونه علائم هاری در این سگ مشاهده نشده است، نمی توان قطعی علت فوت این بیمار را هاری عنوان کرد.
معاون بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: نمونه ای از این بیمار برای بررسی به تهران ارسال شده تا علت قطعی فوت این بیمار بر اثر هاری مشخص شود.


دکتر اکبری زاده اظهار داشت: تا زمانی که جواب آزمایش های ارسالی نیاید نمی توان گفت این فرد بر اثر هاری فوت کرده است.
وی بیان کرد: مشکل سگ های ولگرد سالهاست که در منطقه سیستان وجود دارد و امسال به حد بحرانی رسیده و تنها راه علاج این واقعه جمع آوری این حیوانات است.
وی ادامه داد: تا زمانی که سگ های ولگرد در سیستان جمع آوری نشوند مشکل حیوان گزیدگی در این منطقه وجود دارد.
معاون بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی زابل از افرادی که به حیوان گزیدگی توسط سگ دچار می شوند خواست در همان دقایق ابتدایی به مراکز درمانی مراجعه کنند.


وی تاکید کرد: تمامی خدمات دانشگاه علوم پزشکی زابل به افرادی که دچار حیوان گزیدگی توسط سگ می شوند به صورت رایگان ارائه می شود.
وی تصریح کرد: درمان هر فردی که توسط سگ دچار حیوان گزیدگی می شود افزون بر 500 هزار تومان برای مجموعه بهداشت و درمان منطقه هزینه در بر دارد که از بیماران دریافت نمی شود.


اکبری زاده گفت: هاری یک نوع بیماری واگیر مشترک بین انسان و دام است و به منظور جلوگیری از گسترش آن با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی زابل نظام مراقبت به صورت کامل انجام شده است.
منطقه سیستان شامل شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال استان سیستان وبلوچستان و در همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.
خشکسالی های مداوم 18 ساله در این منطقه و ولایات افغانستان هم مرز با ایران مشکلات عدیده ای را برای مردم بوجود آورده که به گفته برخی اهالی ورود سگ های ولگرد از افغانستان به سیستان یکی از عواقب این خشکسالی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha