دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
کد خبر: 221743

معمولا بعد از ورزش درد عضلانی به وجود می‌آید که در حالت عادی اتفاق مثبتی است و عضلات را قوی‌تر خواهد کرد.

آنچه قبل از ورزش کردن باید بدانید

سلامت نیوز:معمولا خیلی از ما دنبال بهانه‌هایی هستیم که ورزش نکنیم یا آن را به زمان دیگری موکول کنیم. مشغله کاری، خستگی، حوصله نداشتن و بسیاری از دلایل دیگر، همواره ما را از ورزش می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز،جام جم نوشت: در این میان، کسانی که اولویت خود را به ورزش می‌دهند و انگیزه کافی دارند، تحت هیچ شرایطی آن را رها نمی‌کنند، اما دلایلی وجود دارد که با وجود آنها، ورزش کردن کار اشتباهی است و افراد در آن شرایط نباید ورزش کنند.

ورزش کردن با دردهای کهنه

 

معمولا بعد از ورزش درد عضلانی به وجود می‌آید که در حالت عادی اتفاق مثبتی است و عضلات را قوی‌تر خواهد کرد. در عین حال، ورزش کردن دوباره با عضلات دردناک می‌تواند خطرناک باشد. اگر حرکتی در تمرین به دلیل وجود درد، بدرستی انجام نشود، آسیب بیشتری به بدن وارد می‌کند. بنابراین بهتر است تمرین‌های سنگین یک روز در میان انجام شود یا بعد از انجام تمرین‌ سنگین پا، در نوبت بعدی برای مثال فقط تمرین‌ بازو و سرشانه انجام شود. احساس درد و کشیدگی شدید عضلانی لزوما به این معنا نیست که عضله در حال قوی‌تر شدن است.

ممکن است شما حرکت را اشتباه انجام دهید یا آسیبی در بدن، باعث احساس درد شده باشد. اگر هنگام دویدن یا پیاده‌روی طولانی درد در ناحیه پا و بخصوص زانو احساس می‌کنید، ممکن است مشکل جدی‌تر از کشش عضلات باشد و به مرور دچار آسیب‌های شدید شوید. گاهی ممکن است چنین دردی در ناحیه‌ای که خیلی وقت پیش زمان ورزش آسیب‌دیده است، احساس شود. در این شرایط، هرچه زودتر به یک فیزیوتراپ مراجعه و از سلامت بدن خود مطمئن شوید. این جمله را به خاطر داشته باشید که فشار وارد کردن به عضلات بدن با آسیب زدن به بدن فاصله نزدیکی دارد و حتی هنگام ورزش به سلامت خود بیشتر اهمیت دهید. اگر در حادثه‌ای ضربه شدید به ناحیه سر وارد شد، پیش از اطمینان از سلامت کامل به هیچ عنوان ورزش نکنید. گاهی ورزش کردن ممکن است در ناحیه ضربه‌دیده التهاب بیش از حد به وجود آورد یا لخته خونی را جابه‌جا کند و عوارض مرگباری برای فرد داشته باشد.

 

نسبت به علائم بیماری هشیار باشید

 

زمان‌هایی هست که بدن برای بهبود به استراحت نیاز دارد و انجام تمرین‌ سنگین ممکن است زمینه بیماری یا آسیب جدی‌تری را ایجاد کند. بهتر است همیشه نسبت به بدن خود و هشدارهایی که می‌دهد، هشیار باشید تا در مواقع لازم تصمیم درست بگیرید. ورزش موضوعی است که همیشه نباید برای انجام آن تصمیم گرفت و گاهی لازم است به انجام ندادن آن فکر کرد.

 

اگر فقط علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی یا خارش گلو احساس می‌کنید، ورزش سبک می‌تواند گردش خون را افزایش دهد و احساس بهتری ایجاد کند، اما اگر علائم بیماری جدی‌تر است و پای عفونت، تب یا لرز بدن در میان است، بهتر است یک یا دو روز ورزش را متوقف و استراحت کنید. در صورتی که احساس درد در قفسه سینه، سرگیجه یا تنگی نفس دارید، به هیچ عنوان ورزش نکنید و به پزشک مراجعه کنید.

 

اگر شب قبل نخوابیده‌اید یا کم‌خوابی شدید دارید، بهتر است برای انجام ورزش، خوابتان را کوتاه نکنید. کم‌خوابی زیاد سطح استرس و هورمون‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. اگر می‌توانید، زمان انجام تمرین را به اواسط روز انتقال دهید یا در طول روز پیاده‌روی کنید و تحرک بیشتر داشته باشید. همچنین اگر سطح انرژی شما مدت‌هاست پایین است و احساس خستگی مزمن می‌کنید، باید آزمایش‌های لازم را انجام دهید تا از سلامت تیروئید، فشار خون و سلامت عمومی خود باخبر شوید.

 

ورزش هنگام بارداری

 

ورزش هنگام بارداری به هیچ عنوان منع نمی‌شود. ورزش‌هایی مثل یوگا، شنا، پیاده‌روی و حتی ورزش‌های سنگین‌تر برای کسانی که ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهند، برای سلامت زنان باردار مفید است، اما همه اینها بستگی به شرایط فرد دارد و باید زیر نظر پزشک باشد. توصیه عمومی به همه زنان باردار این است که هنگام ورزش از گرم شدن بیش از حد بدن جلوگیری کنند و بدن خود را هیدراته نگه دارند، از انجام ورزش‌هایی که باعث کشش عضلات پشت و شکم می‌شود پرهیز کنند و ورزش‌هایی را که خطر بروز آسیب‌های شکمی دارد (مثل اسکی، اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری) انجام ندهند.

 

ورزش، انتخابی اشتباه برای کاهش وزن

 

اگر انگیزه شما از ورزش کردن فقط کاهش وزن است یا برای کاهش وزن، فقط ورزش می‌کنید، انتخاب اشتباهی دارید. ورزش کردن به تنهایی کافی نیست و به همین دلیل، بسیاری از افراد بعد از مدتی از ورزش کردن سرخورده می‌شوند. ورزش کردن راهی برای حفظ سلامت و تناسب اندام است و برای لاغر شدن نیاز به حفظ رژیم غذایی مناسب در کنار فعالیت بدنی اهمیت بیشتری دارد. بهترین توصیه این است که ابتدا شروع به کاهش وزن کنید و بعد ورزش را آغاز کنید. زیرا ورزش کردن عضلات را قوی‌تر می‌کند و حتی در قسمت‌هایی از بدن، روند لاغر شدن را کند می‌کند. به این نکته نیز توجه کنید که هرچه بیشتر ورزش کنید، بدن شما به انرژی بیشتری نیاز دارد و در طول روز بیشتر احساس گرسنگی می‌کنید. اگر برنامه غذایی درست نداشته باشید، ممکن است ورزش در چاق شدن تاثیرگذارتر باشد.

 

شروع دوباره ورزش

 

هنگامی که به هر دلیل مدتی ورزش نکرده‌اید و دوباره قصد آغاز ورزش را دارید، بدن خود را دچار شوک شدید نکنید. بهتر است تمرینات را سبک‌تر از آخرین باری که تمرین داشته‌اید، آغاز کنید و به مرور به سمت تمرین‌های سنگین‌تر

بازگردید.

 

ایمن‌ترین حالت افزایش تمرین‌ها برای بدن، افزایش فشار تا 10 درصد بیشتر در هر هفته است. البته این میزان به سن، وضعیت جسمانی، وقفه ایجاد شده بین تمرین‌ها و تعداد روزهای تمرین در هفته بستگی دارد و بهتر است با نظر متخصص یا مربی ورزش‌های سنگین آغاز شود.

 

در همه موارد تعادل را در زندگی حفظ کنید. زمان، انرژی، سلامت بدن و حتی پول، منابع محدودی در زندگی ما هستند و باید درصدی از این ذخایر را صرف ورزش کنیم، انجام بیش از حد تمرینات سنگین ورزشی ما را دچار فرسودگی می‌کند. بهتر است تعادل را در حدی که برای زندگی شما لازم است در نظر بگیرید و مطابق آن برای ورزش برنامه بگذارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha