سردردهای بعد از رابطه جنسی یک اختلال نادر اما قابل درمان است. اغلب با میگرن اشتباه گرفته می شود، متخصص مغز و اعصاب شما می تواند یک برنامه درمانی برای رفع اختلال سردرد شما ایجاد کند. برای هر سر درد ناگهانی و شدید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آیا بعد از رابطه زناشویی سردرد دارید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث نیوز، درحالی‌که سردردهای بعد از ارضای جنسی می‌توانند خلق فرد را به شکلی منفی تحت تاثیر قرار بدهند، اما این قبیل سردردها معمولا به بیماری‌های جدی مربوط نمی‌شوند. البته این به معنای آن نیست که شما می‌توانید سرسری از کنار این سردردها بگذرید، چون ممکن است پای مسائل دیگری در میان باشد.

این سردرد به عنوان سردرد پس از مقاربت یا سردرد اولیه نیز شناخته می شود. سردرد اولیه به این معنی است که هیچ بیماری زمینه ای وجود ندارد که باعث سردرد شما شود. همچنین ممکن است بشنوید که به آن سفالژی کویتال یا سفالژی خوش خیم ارگاسم می گویند.

این سردردها نادر هستند. حدود 1 درصد از مردم سردرد پس از رابطه جنسی را تجربه کرده اند. سردردهای بعد از رابطه جنسی فقط در حین یا بعد از فعالیت جنسی ایجاد می شوند.

بیشتر بدانید: انواع سردرد و روش های درمانی آن

محققان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث سردردهای بعد از رابطه جنسی می شود. ممکن است پیوندی به سیستم قلبی عروقی شما وجود داشته باشد. این سیستم بدن رگ های خونی، شریان ها و قلب شما را در بر می گیرد.

عصب سه قلو شما نیز ممکن است نقش داشته باشد. عصب سه قلو در امتداد شقیقه های شما است و به سمت چشم ها، پیشانی و فک شما منشعب می شود. در هر طرف از سرتان یک عصب سه قلو دارید. هنگامی که تحریک می شود، می تواند باعث سردرد و ناراحتی در صورت شود.

چه کسانی ممکن است بعد از رابطه جنسی دچار سردرد شوند؟

اگر بین 20 تا 24 سال یا 35 تا 44 سال سن دارید، ممکن است با رابطه جنسی دچار سردرد شوید. با بالا رفتن سن نیز این نوع سردرد، شایع تر می شود. مردان تقریباً دو برابر زنان سردردهای بعد از رابطه جنسی را تجربه می کنند.

اگر کم تحرک هستید و وضعیت بدنی ضعیفی دارید، ممکن است بیشتر در معرض خطر باشید. افرادی که فشار خون بالا دارند نیز بیشتر در معرض سردردهای بعد از رابطه جنسی هستند.

اضافه وزن یکی دیگر از عوامل خطر مهم می باشد.

سردردهای هیپنیک، سردردهای ناشی از فعالیت و میگرن نیز در این جمعیت شایع تر است. سردردهای ناشی از فعالیت در شروع فعالیت بدنی ظاهر می شوند. سردرد هیپنیک یک اختلال سردرد نادر است که فقط در شب هنگام خواب اتفاق می افتد.

به نظر می رسد یک جزء ژنتیکی در این نوع اختلال سردرد نقش داشته باشد. اگر یکی از اعضای خانواده شما سردردهای مرتبط با رابطه جنسی دارد، ممکن است بیشتر در معرض خطر باشید.

برخی از داروهایی که ممکن است باعث سردرد پس از رابطه جنسی شوند عبارتند از:

  • گلیکوزیدهای جینکو بیلوبا
  • آمیودارون
  • مواد مخدر

انواع سردردهای بعد از رابطه جنسی

دو نوع سردرد بعد از رابطه جنسی وجود دارد:

  1. سردرد قبل از ارگاسم
  2. سردرد ارگاسمیک

سردرد قبل از ارگاسم با شروع فعالیت جنسی شروع می شود. ممکن است به صورت درد مبهم در پشت سر شما خودش را نشان بدهد. سردرد با تحریک جنسی افزایش می یابد.

سردرد ارگاسمیک در حوالی لحظه ارگاسم اتفاق می افتد. ممکن است درست قبل، در حین یا بلافاصله بعد از رابطه جنسی متوجه آن شوید. این سردرد ناگهانی شدیدتر از سردردهای قبل از ارگاسم است و به صورت یک سر درد ناگهانی و انفجاری شروع می شود. سردرد پس از ظاهر شدن همچنان شدید و ضربان دار خواهد بود.

سردردهای ارگاسمیک کوتاهتر از سردردهای قبل از ارگاسم هستند. ممکن است پس از 20 دقیقه درد شدید، خود به خود از بین بروند.

علائم سردرد بعد از رابطه جنسی

وقتی بعد از رابطه جنسی سردرد دارید، به احتمال زیاد در هر دو طرف سرتان احساس درد خواهید کرد.

پشت سر شما نیز ناحیه دیگری است که ممکن است درد را احساس کنید. درد ممکن است مانند یک فشار مبهم باشد، یا ممکن است یک سر درد ناگهانی و ضربان دار را تجربه کنید که شدیدتر است.

ممکن است تا 24 ساعت پس از فعالیت جنسی درد شدیدی را تجربه کنید. و این احساس درد می تواند تا 72 ساعت طول بکشد، اما درد پس از 24 ساعت کدرتر می شود. هیچ علامت دیگری در ارتباط با این نوع سردرد وجود ندارد.

اگر سردرد همراه با خستگی، حالت تهوع و حساسیت به سر و صدا یا نور دارید، ممکن است دچار میگرن شده باشید.

سردرد بعد از رابطه جنسی در مقابل میگرن

سردرد بعد از رابطه جنسی با میگرن متفاوت است. میگرن یک بیماری پیچیده عصبی است. داشتن سر درد می تواند نشانه اصلی میگرن باشد، اما این تنها علامت آن نیست.

با میگرن، ممکن است متوجه موارد زیر نیز بشوید:

  • مه مغزی
  • حالت تهوع
  • حساسیت به نور و صدا
  • خستگی و ضعف

اگر سردرد بعد از رابطه جنسی داشته باشید، این علائم ظاهر نمی شوند.

اگر فکر می کنید ممکن است میگرن داشته باشید، باید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که در بیماری های عصبی مانند میگرن تخصص دارد.

متخصص مغز و اعصاب می تواند یک برنامه درمانی برای شما ارائه دهد. این ممکن است شامل ترکیبی از داروها برای خلاص شدن از شر یا پیشگیری از میگرن باشد. گاهی اوقات، آنها ممکن است تغییرات سبک زندگی را نیز توصیه کنند.

اگر متوجه شدید که رابطه جنسی یک محرک مداوم برای میگرن شماست، به پزشک خود اطلاع دهید. در طول قرار ملاقات خود، مدت سردرد و میزان درد را ذکر کنید. اگر متوجه علائم دیگری شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اولین باری که سردرد شدید و ناگهانی را احساس کردید باید به پزشک مراجعه کنید. سردردهای جنسی اولیه خوش خیم هستند؛ این بدان معنی است که آنها برای شما مضر نیستند. اما، برای رد هرگونه شرایط مضر دیگر، باید به یک پزشک مراجعه کنید.

اگر دچار سردرد شدید و ناگهانی شوید، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

  • سکته
  • آنوریسم
  • خونریزی
  • سردرد شدید و ناگهانی
  • افت فشار داخل جمجمه

برخی از این شرایط تهدید کننده زندگی هستند. شما باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

اگر متوجه سردرد شدید، ممکن است نشانه فشار خون بالا باشد. فشار خون که اغلب «قاتل خاموش» نامیده می شود، می تواند عوارض طولانی مدت ایجاد کند. تا زمانی که به پزشک مراجعه نکنید، نمی توانید از علت سردرد خود مطمئن باشید.

چگونه سردردهای بعد از رابطه جنسی را درمان کنیم

گاهی اوقات تحرک کمتر در حین فعالیت جنسی برای کاهش سردردهای بعد از رابطه جنسی کافی است. ایفای نقش منفعل تر در اتاق خواب استرس قلبی عروقی را بر بدن شما کاهش می دهد. ممکن است 3 ماه طول بکشد تا اثر ماندگاری مشاهده شود.

متخصص مغز و اعصاب شما ممکن است یک داروی پیشگیرانه را توصیه کند. برای جلوگیری از ایجاد سردرد به طور منظم داروهای پیشگیرانه مصرف خواهید کرد. توپاماکس یا پروپرانولول دو نوع از داروهای پیشگیرانه هستند که ممکن است متخصص مغز و اعصاب شما توصیه کند.

توپاماکس یک داروی ضد تشنج است. پروپرانولول یک بتا بلوکر است که فشار خون شما را کاهش می دهد. گاهی اوقات، مسدود کننده های کانال کلسیم می توانند جایگزینی برای مسدود کننده های بتا باشند.

ممکن است مجبور شوید این داروها را به مدت 3 تا 6 ماه مصرف کنید تا اثر ماندگاری داشته باشید. پس از این بازه زمانی، سردرد پس از رابطه جنسی ممکن است خود به خود از بین برود. برخی از داروها موثر نیستند و بنزودیازپین، ایبوپروفن و استامینوفن توصیه نمی شود.



آیا سردردهای جنسی خطرناک هستند؟

همان‌طور که گفته شد اکثر این سردردها خوش‌خیم هستند اما در موارد نادری هم این امکان وجود دارد که به مسائلی مانند وجود یک ضایعه در مغز مانند تومور یا آنوریسم (گسترش و یا حباب در دیواره یک سرخرگ در داخل سر)، خونریزی داخلی دیواره عروق، ضربه، برخی التهابات، برخی داروها و یا بیماری‌های عروق کرونری مربوط باشند. بنابراین مهم است که این سردردها مانند هر بیماری دیگری توسط پزشک بررسی شوند.



آیا این مشکل فقط یک‌بار اتفاق می‌افتد؟

بسیاری از این بیماران به‌ دفعات محدودی این سردردها را تجربه می‌کنند اما برخی هم تا مدت‌ها از این مشکل شکایت می‌کنند. برای مثال برخی از متخصصان بیمارانی را ویزیت کرده‌اند که تا دویست مورد از این سردردها را تجربه کرده بودند؛ که البته خوشبختانه تعداد این موارد بسیار کم گزارش‌شده است.



آیا این بیماران درمان می‌شوند؟

در یکی از بزرگ‌ترین تحقیقاتی که درباره سردردهای جنسی انجام‌شده مشخص‌شده است که این سردردها نوعا در طی چند هفته اتفاق می‌افتند و سپس خودبه‌خود خوب می‌شوند. در یک تحقیق دیگر تقریبا نیمی از این بیماران به‌وسیله کند کردن زمان تهییج جنسی توانستند از شدت سردردشان کم کنند. همچنین در موارد لزوم پزشک هم می‌تواند با تجویز داروهای مناسب به پیشگیری و درمان این مشکل کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha