دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 221794

موضوع رواج مصرف ترامادول در بین فوتبالیست‌ها و حتی ورزشکاران رشته‌های مختلف در هفته‌های اخیر باز هم بر سر زبان‌ها افتاده است. گزارش‌هایی درباره اتهام جنجالی به دو بازیکن سرشناس که از از قرص‌های ترامادول استفاده می‌کنند منتشر شد و حالا همه منتظر تصمیمی هستند که مدیران فوتبال ایران برای این داستان پرسروصدا اتخاذ خواهند کرد.

جزئیاتی از رواج ترامادول بین فوتبالیست‌ها

سلامت نیوز: موضوع رواج مصرف ترامادول در بین فوتبالیست‌ها و حتی ورزشکاران رشته‌های مختلف در هفته‌های اخیر باز هم بر سر زبان‌ها افتاده است. گزارش‌هایی درباره اتهام جنجالی به دو بازیکن سرشناس که از از قرص‌های ترامادول استفاده می‌کنند منتشر شد و حالا همه منتظر تصمیمی هستند که مدیران فوتبال ایران برای این داستان پرسروصدا اتخاذ خواهند کرد.

به گزارش سلامت نیوز، میزان نوشت: عمده مصرف این دارو در پزشکی برای کاهش دردهای مفصلی، جراحی، زایمان با میزان درد متوسط تا شدید است، اما استفاده از این قرص‌ها دلایل دیگری هم بین مصرف‌کننده‌ها دارد.

چندی پیش مرکز پزشکی تخصصی فیفا در ایران (ایفمارک) در گزارشی رسمی که بازتاب گسترده‌ای هم در محافل ورزشی داشت، به صورت رسمی اعلام کرد که برطرف کردن مشکلات جنسی یکی از موارد اصلی محبوب شدن این قرص‌ها بین ورزشکاران بوده است که آنها بدون اطلاع از عوارض وحشتناک ناشی از این قرص‌های اعتیادآور از آن استفاده می‌کنند.
پزشکان و متخصصان مختلف بارها و بارها اعلام کرده‌اند که استفاده از این قرص‌ها بیش از ده روز مجاز نیست و در ساده‌ترین حالت باعث اعتیاد و حتی روی آوردن مصرف‌کننده به مواد مخدر دیگر می‌شود. از طرفی دیگر اختلال‌های شدید در سیستم تنفسی، کلیه و کبد، خستگی و ضعف عمومی، گشادشدن رگ‌ها و بالارفتن غیر منطقی جریان خون، اختلالات تعادلی، حالات عصبی، به هم ریختن سیستم خواب، بی‌اشتهایی تنها بخشی از خطراتی است که استفاده از ترامادول برای بدن به همراه دارد که در موارد مختلف حتی منجر به مرگ هم می‌شود!
با تمام این تفاسیر ترامادول در گروه داروهای ممنوعه ورزش توسط آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ قرار ندارد و جالب‌تر اینجاست که مصرف آن هم غیر قانونی نیست و هر فردی می‌تواند مثل آب خوردن این قرص‌های ارزان قیمت را تهیه کند.
با این وجود شنیده می‌شود با ورود کمیته اخلاق به این پرونده و برخی اتفاقات خاص که جزئیات آن قابل انتشار نیست، استفاده این دارو توسط ورزشکاران و فوتبالیست‌ها احتمال دارد ممنوع اعلام شود.
اخیرا هم با خبر شدیم که دکتر غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ قصد دارد درباره رواج نگران کننده استفاده از قرص‌های ترامادول بین فوتبالیست‌ها با وزارت ورزش، فدراسیون‌های ورزشی و باشگاه‌ها نامه نگاری کند.
طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در این نامه به فدراسیون‌ها و باشگاه‌های مختلف، نسبت به عوارض این قرص‌ها اخطارهای جدی بدهند و از باشگاه‌ها بخواهند نظارت دقیق‌تر و مدیریت بیشتری روی این پرونده حساس داشته باشند و با ورزشکاران جلسات مختلفی را پیرامون عوارض خطرناک استفاده از ترامادول برگزار کنند تا با این آگاهی رسانی جلوی استفاده بیشتر از این قرص‌ها در ورزش و فوتبال ایران گرفته شود.


دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با تایید این خبر گفت: شما وقتی به گزارش اورژانس‌ها مراجعه کنید، خواهید فهمید که تشنج‌های خطرناک که در بعضی مواقع منتهی به مرگ هم می‌شود، به‌خاطر مصرف ترامادول و البته برخی شرایط خاص دیگر بوده است. ترامادول البته دوپینگ هم به حساب نمی‌آید و در بین داروهای ممنوعه مورد نظر آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ هم نیست. به همین دلیل ما فقط می‌توانیم به خاطر عوارض وحشتناک و برگشت‌ناپذیری که دارد مدام اطلاع‌رسانی داشته باشیم و به فوتبالیست‌ها و حتی سایر ورزشکاران آگاهی بدهیم. در این زمینه حتما نامه‌نگاری‌هایی انجام خواهیم داد تا حداقل با کلاس‌های آموزشی و نظارت دقیق‌تر فعلا جلوی افزایش استفاده از این قرص‌ها گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha