درصد زیادی از افرادی كه از نظر سیاسی، ورزشی و هنری معروف و مشهور هستند و به نوعی با اختلالات روانی مواجه هستند به روانپزشكان مراجعه نمی‌كنند چرا كه مشكل آنها این است كه اگر مراجعه كنند تیتر خبرها را به خود اختصاص می‌دهند.

سلامت نیوز:مشاور عالی انجمن روانپزشكان ایران گفت: سیاستمداران، هنرمندان و ورزشكاران مشهور در صورت بروز اختلال روانی به روانپزشكان مراجعه نمی‌كنند چون تیتر روزنامه‌ها می‌شوند.

به گزارش  فارس، سیداحمد جلیلی در نشست خبری همایش سلامت روان و رسانه كه صبح امروز در مركز آسم و آلرژی، مركز طبی كودكان برگزار شد اظهار داشت: بیماری‌های روانی مانند بیماری‌های جسمی قابل درمان هستند و جنبه‌های جسمانی آنها اثبات شده است.

وی با بیان اینكه حتی در مورد بیماری شدید روانی نیز اگر به موقع مراجعه صورت گیرد 80 درصد بهبودی انتظار می‌رود گفت: درصد زیادی از افرادی كه از نظر سیاسی، ورزشی و هنری معروف و مشهور هستند و به نوعی با اختلالات روانی مواجه هستند به روانپزشكان مراجعه نمی‌كنند چرا كه مشكل آنها این است كه اگر مراجعه كنند تیتر خبرها را به خود اختصاص می‌دهند.

جلیلی اضافه كرد: سرانه بهداشت و درمان در كشور 4 تا 5 هزار تومان برای هر نفر است كه این میزان برای برخی از كشورهای پیشرفته دنیا 300 تا 400 هزار تومان و برای كشورهای منطقه 20 تا 30 هزار تومان است.

وی با بیان اینكه 8 سال پیش بودجه وزارت بهداشت برای بهداشت روانی صفر بود تصریح كرد: یكی از مشكلات موجود در بخش سلامت سرانه پایین است كه وقتی بودجه به این حقیری بسته می‌شود نتیجه آن تعرفه غیرواقعی، خدمت غیرواقعی و هجوم بیماران به مراكز استانها است.

جلیلی ادامه داد: ‌باید زیرساخت‌های روانپزشكی كشور را بسازیم و تخت وی‍ژه بیماران روانی، درمانگاه، روانپزشك، پرستار روانی و مددكار اجتماعی به اندازه نیاز كشور تامین شود.

وی با بیان اینكه بار بیماری روانی سالانه در آمریكا 100میلیارد دلار است تصریح كرد: شایع‌ترین اختلال روانی موجود در كشور افسردگی است كه 8 درصد از 25 درصد بیماری‌های روانی را به خود اختصاص داده است و پس از آن اضطراب با 5 تا 6 درصد رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است.

مشاور عالی انجمن روانپزشكان ایران با بیان اینكه بهداشت عمومی منهای بهداشت روانی مفهومی ندارد اظهار داشت: بیماری‌ها چه جسمی و چه روانی همه از دسته بیماریهای جسمی محسوب می‌شوند و در بیماریهای روانی مشكلاتی در مغز افراد ایجاد می‌شود.

در ادامه این نشست غلامرضا میرسپاسی، رئیس جدید انجمن روانپزشكان ایران گفت: اختلالات خفیف و شدید روانی قابل بهبود یا كنترل هستند كه این دو مفهوم برای بیماری‌های جسمی هم هست.

جلیلی یادآور شد: در مورد درمان بیماری‌ها یك زمان طلایی وجود دارد كه اگر در آن زمان درمان آغاز شد نتایج خوبی خواهد داشت اما به خاطر برچسب موجود برای بیماریهای روانی مردم به روانپزشكان مراجعه نمی‌كنند.

وی اضافه كرد: همان طور كه دیابت انگ ندارد بیماری روانی هم نباید انگ داشته باشد و می‌توان از راه افزایش دانش و اطلاع‌رسانی انگ را از بین برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha