مدیر کل توانبخشی هلال احمر گفت: در حال توسعه مراکز توانبخشی جمعیت هلال احمر در استان‌های کشور هستیم و احتمالا کرمان نخستین استانی خواهد بود که مرکز توانبخشی سکته مغزی در آن راه‌اندازی شود.

راه‌اندازی مراکز توانبخشی بیماران دچار سکته مغزی در استان‌های کشور

سلامت نیوز:مدیر کل توانبخشی هلال احمر گفت: در حال توسعه مراکز توانبخشی جمعیت هلال احمر در استان‌های کشور هستیم و احتمالا کرمان نخستین استانی خواهد بود که مرکز توانبخشی سکته مغزی در آن راه‌اندازی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر پیمان پیشگاهی  با اشاره به اینکه توانبخشی، 26 رشته تخصصی برجسته در دنیا دارد که فعالیت‌های بسیار خوبی در مورد آنها انجام می‌شود، اظهار کرد: در کشور ما علی‌رغم اینکه ابزارهای لازم مانند پزشکان متخصص، فیزیوتراپی‌ها، کاردرمانی‌ها، مراکز ارتوپدی فنی، گفتاردرمانی، تغذیه، روانشناسی و ... به حد کافی وجود دارد؛ ولی هیچ‌گاه برای خدمات تخصصی توانبخشی که هرکدام از آنها برای یک دسته از بیماری‌های خاص ارایه می‌شود، تصمیمی اتخاذ نشده است.

مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر در ادامه عنوان کرد: در دنیا وضعیت به شکلی است که فرد بلافاصله پس از ترخیص از بیمارستان به یک مرکز تخصصی توانبخشی سکته مغزی مراجعه و با گذراندن یک دوره درمانی می‌تواند اغلب توانایی‌های جسمی خود را در زندگی به حدی نزدیک به توانایی‌های قبل از بیماری برگرداند و اغلب این افراد می‌توانند به صورت مستقل و بدون نیاز به افراد دیگر به شغل و زندگی خود ادامه دهند. اما از آنجایی که در کشور ما چنین مراکزی وجود ندارد، درصد عمده‌ای از افراد مبتلا به عارضه سکته مغزی نه تنها قادر به ادامه فعالیت‌های اجتماعی و شغلی خود نیستند؛ بلکه حتی در زندگی شخصی خود نیز به کمک دیگران محتاج خواهند شد و به همین دلیل تصمیم گرفته شد که در هلال احمر فعالیت در این زمینه آغاز شود.

مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در قدم اول نخستین کلینیک توانبخشی بیماران سکته مغزی سال گذشته و در مرکز جامع توانبخشی راه‌اندازی شد که نتایج بسیار خوبی نیز را در پی داشت، گفت: در مرحله بعدی نیز در حال توسعه مراکز جمعیت هلال احمر در استان‌های دیگر هستیم و استان کرمان نخستین استانی است که احتمالا مرکز توانبخشی سکته مغزی به‌زودی در آن راه‌اندازی خواهد شد.

پیشگاهی با تاکید بر اینکه در مورد بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند بیمارهای تنفسی، ام اس، سوختگی‌ها، سرطان‌ها، آسیب‌های نخاعی، آسیب‌های مغزی، بیماری‌های عروقی و ...  نیز این مساله صدق می‌کند، عنوان کرد: در حال حاضر راهاندازی مراکز تخصصی ویژه قطع عضو در برخی از مراکز جمعیت و همچنین مراکز توانبخشی سکته مغزی آغاز شده و امیدواریم  بتوانیم بیشترین نیاز هر استان را بر اساس مطالعات سرزمینی در  آن استان احصا کرده و با توجه به توانایی‌های جمعیت هلال احمر بتوانیم یک مرکز تخصصی مناسب با بیماری‌های شایع در همان استان راه‌اندازی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha