گیاه اكالیپتوس گیاه بومی ایران نیست و زمانی كه وارد ایران شد، در مناطق مختلف كشور كشته شد و توانست با این مناطق سازگاری پیدا كند و در این مناطق رشد كرده است.

سلامت نیوز:مطالعات انجام شده در مؤسسه واكسن و سرم سازی رازی كرج نشان داد كه گونه‌‌ای از گیاه اكالیپتوس موسوم به "گلوبولوس " اثر ضد دیابتی دارد.

سیدمحمودفرش‌پور رضایی مجری این طرح در گفت‌وگو با فارس گفت: كاربردهای دارویی گیاه اكالیپتوس‌های كشت شده در ایران در بخش تحقیق وتولید داروهای گیاهی مؤسسه واكسن وسرم سازی رازی كرج را مورد بررسی و مطالعه قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: گیاه اكالیپتوس گیاه بومی ایران نیست و زمانی كه وارد ایران شد، در مناطق مختلف كشور كشته شد و توانست با این مناطق سازگاری پیدا كند و در این مناطق رشد كرده است.

وی افزود: در این تحقیقات آزمایشات فتوشیمیایی 43 گونه از اكالیپتوس‌های كشت شده در استان‌های فارس و مازندران انجام شد و مواد متشكله اسانس برگ‌های گونه‌های مختلف این گیاه و ماده مؤثره اسانس این گیاه تعیین درصد و استخراج شد.

فرش‌پور رضایی با اشاره به این‌كهاثرات ضد دیابتی این گیاه برای ساخت دارو از منشا این گیاه دارویی بررسی شد و گفت: مطالعات ما نشان داد كه گونه گلوبولوس اثرات ضددیابتی دارد.

وی افزود: در ادامه كار، كاربردهای دارویی این گیاه، اسانس گونه‌های كشت شده در استان فارس در محیط آزمایشگاهی درمقابل برخی باكتری‌ها مانند ای.كولای وسالمونلا اینتریتیدیس بررسی شد و اثرات ضد باكتریایی اسانس این گونه‌ها با برخی از آنتی بیوتیك‌های رایج مانند جنتامایسین اریترومایسین كلرامفنیكل تتراسیكلین و...مورد مقایسه قرارگرفت.

این محقق گفت: این مطالعات نشان داد كه برخی از این اسانس‌ها در مقایسه با این آنتی‌بیوتیك‌ها اثرات بهتر ومؤثرتری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha