استفاده از زانوبند هنگام درد مزمن، دائمی نیست و موقت است. زانوبند باید از جای معتبر تهیه شود و مناسب فرد باشد و مدت استفاده از آن نیز مشخص باشد.

استفاده از زانوبند در مبتلایان آرتروز مفید است؟

سلامت نیوز:80 درصد دردهای مزمن ازجمله کمردرد و زانو درد، دردهای عضلانی اسکلتی هستند. در اینجا، آموزش به بیمار در درجه اول اهمیت قرار دارد. فیزیوتراپیست به بیمار کمک می‌کند با تقویت عضلات اطراف مفصل زانو (با ورزش‌های تخصصی) و تقویت عضلات دیگر با ورزش‌های عمومی، درد زانو را مدیریت کند. البته استفاده از زانوبند در مرحله خاصی صورت می‌گیرد یعنی در مرحله‌ای که درد حاد است، استفاده از زانوبند توصیه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: هنگامی که درد مزمن می‌شود، زمانی که فرد قرار است از مفصل مبتلا زیاد استفاده کند، استفاده از زانوبند را توصیه می‌کنیم. استفاده از زانوبند هنگام درد مزمن، دائمی نیست و موقت است. زانوبند باید از جای معتبر تهیه شود و مناسب فرد باشد و مدت استفاده از آن نیز مشخص باشد.

آیا لازم است پس از جراحی ناحیه کمر، فرد سه ماه استراحت کند؟

در حال حاضر در هیچ نقطه‌ای از دنیا استراحت طولانی را توصیه نمی‌کنند، چراکه بعد از عمل باید خیلی سریع افراد را سرپا کرد. استراحت طولانی‌مدت، علمی نیست و عوارض ایجاد می‌کند. فرد ممکن است به ضعف عمومی عضلات دچار شود، ظرفیت تنفسی ـ قلبی‌اش تغییر کند و مشکلات دیگری نیز به کمر درد قبلی‌اش اضافه شود. متخصصان ارتوپدی تاکید می‌کنند، برای جراحی دیسک و جراحی تعویض مفصل ران، بیمار باید زودتر حرکت کند .

آیا انجام فیزیوتراپی، موجب تشدید درد پس از عمل جراحی روی کمر می‌شود؟

این طور نیست. علت تشدید درد مساله دیگری است و به فیزیوتراپی ربطی ندارد.

کسی که دردهای مزمن کمری یا غیره دارد، تا چه اندازه برای بهبود خود باید صبر کند؟

این فرد نباید انتظار داشته باشد دردی که مدت‌هاست به علت صدمات اسکلتی عارض شده، در مدت کوتاه مثلا 10 جلسه فیزیوتراپی بهبود یابد، زیرا درد مزمن، تغییراتی در ساختار و عملکرد سیستم عصبی ایجاد می‌کند. در این حالت، مدیریت درد نیاز به زمان دارد.

در پیچ خوردگی مفصلی مچ پا چه اقدامی لازم است؟

تقویت ماهیچه‌های اطراف مچ پا باید انجام شود تا ثبات مفصل بیشتر شود. کنترل درد هم باید انجام شود و به این ترتیب از پیچ خوردگی مکرر پیشگیری می‌شود.

آیا فیزیوتراپی به کاهش درد سالمندان کمک می‌کند؟

بله، منابع علمی نشان می‌دهد فیزیوتراپی می‌تواند در دردهای اسکلتی ـ عضلانی سالمندان موثر باشد. درمورد سالمندان، نگرش درمان چند تخصصی است. فیزیوتراپی، عضوی از تیم تخصصی است که باید به درمان مشکل سالمندان بپردازد. تخصص‌های داخلی، تخصص قلب و عروق و فشار خون هم ممکن است نقش داشته باشند و پزشکان نیز داروهای مورد نیاز را برای سالمندان تجویز می‌کنند. تاثیر داروهای مختلف بر هم، نتیجه درمان دارویی و حتی فیزیوتراپی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته بهتر است، سالمندان ابتدا به متخصص طب سالمندی مراجعه کنند و ده روز بعد از دریافت داروهای کنترل درد برای درد زانو (مثل داروهای مسکن و ضدالتهابی) به فیزیوتراپیست مراجعه کنند. سالمندان نباید همزمان با مصرف این داروها فیزیوتراپی هم انجام دهند.

به فردی که با درد مزمن مراجعه می‌کند، چه توصیه‌هایی دارید؟

ما به این بیماران آموزش می‌دهیم یعنی تمرینات اصلاحی را آموزش می‌دهیم. برای اصلاح وضعیت نشستن افراد پشت رایانه، حین رانندگی و حین انجام وظیفه شغلی که منجر به کمر درد شده، آموزش‌هایی داریم. این افراد باید عضلاتشان را در حداکثر آمادگی حفظ کنند تا دوباره دچار مشکل نشوند. تاکید می‌کنم، افرادی که درد دارند، انتظار داشته باشند با درمان دارویی، فورا پاسخ بگیرند. 50 درصد افراد به درمان دارویی جواب نمی‌دهند و ناچارند به فیزیوتراپیست مراجعه کنند. فیزیوتراپیست هم از آموزش مرحله به مرحله و تمرینات مختلف و ابزارها استفاده می‌کند و بتدریج، بیمار کاهش درد را احساس می‌کند.

درباره آسیب مچ پا، وقتی رادیوگرافی ناحیه مشکلی نشان نداده، چه اقدامی را توصیه می‌کنید؟

اگر آسیب شدیدی به اطراف مفصل مچ پا وارد نشود با 48 ساعت استراحت و قرار دادن کیسه یخ در محل و داروهای التهابی برطرف می‌شود، اما زمانی که درد مزمن می‌شود و بیمار سال‌ها با درد دست و پنجه نرم می‌کند، تغییراتی در سیستم عصبی ما حتی به طور موقت ایجاد می‌شود که در اینجا نباید انتظار داشته باشیم، با یک یا دو یا چند جلسه بهبود حاصل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha