سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶

هنوز در کشور ما ایجاد مزاحمت برای نهادهایی که قسمتی از ضروری‌ترین مسائل یک شهر را در دست دارند، سرگرمی محسوب می‌شود.

مزاحمت برای سرگرمی!

سلامت نیوز: با بررسی وضعیت جامعه باید گفت که اغلب افراد از لحاظ تحصیلات و امکانات نسبت به هر دوره دیگری پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. امروزه در اغلب خانواده‌ها افراد تحصیلکرده سعی در به‌کارگیری آگاهی‌ها دارند، اما از سوی دیگر شاهد بروز برخی اقدامات ناشی از تنهایی و تنزل سلامت روان در جامعه هستیم. این در حالی است که ایجاد مزاحمت برای افراد در هیچ‌فرهنگ و آیینی پذیرفته نیست.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: هنوز در کشور ما ایجاد مزاحمت برای نهادهایی که قسمتی از ضروری‌ترین مسائل یک شهر را در دست دارند، سرگرمی محسوب می‌شود. در اغلب موارد بیان این نکته که ممکن است در جای دیگری به نیروهای آتش نشانی نیاز باشد تا جان یا اموال عده‌ای را از نیستی نجات دهند، تکراری بی‌فایده است. آمارها نشان می‌دهد که این رفتار در سال‌های اخیر با وجود پیشرفت فرهنگی هنوز محبوبیت خود را به عنوان یک سرگرمی حفظ کرده است. اگر ایجاد مزاحمت را همچون پاره کردن صندلی‌های اتوبوس‌ها و شکستن شیشه‌های تلفن‌های عمومی، آسیب به اموال عمومی به حساب بیاوریم، صاحب این عادت دچار بیماری وندالیسم یا جنون خسارت زدن است و اگر میزان مزاحمت کودکان و بزرگسالان را بررسی کنیم به دو نتیجه می‌رسیم؛ یکی اینکه چنین سرگرمی‌هایی به دلیل پرطرفدار بودن در میان کودکان یک تفریح بچه‌گانه محسوب می‌شود و دوم اینکه بزرگسالان تنهایی را دلیل این تفریح نابخردانه می‌دانند.

جریمه در انتظار مزاحمان تلفنی اورژانس

قرار است در مجلس برای مزاحمان تلفنی اورژانس بالغ بر سه‌میلیون ریال جریمه تعیین شود. بر اساس بررسی‌های انجام شده مرکز فوریت‌های پزشکی به‌طور روزانه شاهد مزاحمت‌های تلفنی‌ فراوان است، طوری که چندی پیش اعلام شد یک نفر به مدت سه ماه ۱۷۰ مرتبه مزاحم اورژانس تهران شده است! نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با استقبال از طرحی در مجلس برای جریمه مزاحمان تلفنی اورژانس عنوان کرد: «بنده نیز زمزمه‌های چنین طرحی را شنیدم، اما هنوز به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه نشده است و ما از این طرح استقبال می‌کنیم.» محمد حسین قربانی افزود: «این مزاحمان تلفنی برای اورژانس باعث اختلال در روند خدمت رسانی شده و کار سازمانی برای خدمت به مردم و بیماران را مختل می‌کنند. بنابراین باید این افراد مزاحم شناسایی و با آنها برخورد شود.»

روزانه صدها نفر مزاحم اورژانس می‌شوند

روزانه 653 نفر مزاحم اورژانس می‌شوند. ایجاد مزاحمت برای نیروهای اورژانس همچنان ادامه دارد و روزانه صدها نفر در تماس با این سامانه امدادی علاوه بر ایجاد مزاحمت در کار امدادرسانی اخلال ایجاد می‌کنند. بر اساس آمار در سال 94 روزانه 878 تماس مزاحمت با اورژانس تهران برقرار شده و در آن سال 316‌هزار و 275 مورد مزاحمت تلفنی به ثبت رسید.

همچنین در سال 95، 225‌هزار و 165 مزاحمت ثبت شد که به‌طور میانگین روزانه 625 تماس تلفنی مزاحمت بود. البته این میزان کاهش در سال گذشته با تلاش رسانه‌ها، تغییر فرهنگ مردم و همکاری آنها به دست آمد. امسال روزانه 653 تماس تلفنی مزاحم اورژانس ثبت شده است. چندی پیش معاون عملیات اورژانس گفت: «در این مدت فردی که در طول سه ماه 170 بار مزاحم اورژانس شده بود، شناسایی شد. این فرد هر بار پس از تماس اقدام به فوت کردن یا صحبت نکردن می‌کرد.» اسماعیل فراهانی با اشاره به اینکه در روز 210 مورد مزاحمت تلفنی بین ساعت هشت تا 15 به ثبت می‌رسد، تاکید کرد: «در این مدت 1409 تماس با مرکز اورژانس تهران برقرار شد. حدود 5/11‌درصد تماس‌ها در روز را مزاحمان تلفنی تشکیل دادند.» این در حالی است که در برخی مواقع مزاحمان تلفنی به اورژانس با دادن شرح حال دروغین باعث می‌شوند آمبولانس به محل اعلام شده اعزام شده و توان نیروها گرفته شود. بسیاری از مزاحمت‌ها از سوی کودکان در سایه غفلت والدین رخ می‌دهد. موضوع مهم دیگر این است که بیشترین تماس‌های مزاحم با تلفن‌های عمومی و سیم کارت‌های بدون نام و نشان است. بر اساس قوانین مندرج درباره ایجاد مزاحمت برای سازمان‌های امدادی اگر فردی چند بار پشت سر هم ایجاد مزاحمت کند، خط او برای تماس با اورژانس برای دقایقی مسدود می‌شود و نمی‌تواند با اورژانس تماس بگیرد. البته مزاحمان حرفه‌ای و سمج، پس از شناسایی به مرجع قضائی معرفی می‌شوند.

مزاحمان تلفنی به روانپزشک مراجعه کنند

مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران درباره مزاحمان تلفنی اورژانس به «آرمان» می‌گوید: نمی‌توان هر تماس غیرمرتبط به اورژانس را جزو مزاحمت‌های تلفنی دانست. برای مثال برخی از افراد خواستار تماس با 118 هستند، اما به دلیل نا آگاهی با 115 تماس می‌گیرند. این گونه تماس‌ها نیز جزو مزاحمت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. حسن عباسی می‌افزاید: اغلب افراد تماس گرفته با اورژانس به قصد مزاحمت به بیماری‌های روحی و روانی دچار هستند. برای مثال وقتی یک فرد در مدت سه ماه 170 بار با اورژانس تماس می‌گیرد، بی‌شک او از نارسایی‌های روانی رنج می‌برد.

به گفته او هر وقت از سوی اورژانس به مقوله مزاحم تلفنی پرداخته شود به تعداد مزاحمان تلفنی این نهاد افزوده می‌شود. برای مثال پرداختن به مقوله مزاحمان تلفنی همچون پرداختن به خودکشی است. در این شرایط مردم متوجه تاثیرات قرص برنج در خودکشی می‌شوند، طبیعتا تعداد خودکشی نیز در جامعه افزایش می‌یابد. مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران درباره افراد مزاحم می‌گوید: این افراد بعد از شناسایی و دستگیری باید از سوی روانشناسان و مشاوران مورد بررسی قرار گیرند. این در حالی است که بنده چندان تمایلی به بازگو کردن تعداد معضل‌های اجتماعی ندارم، چون بر این باورم که طرح چنین مسائلی در جامعه شدت آن را افزایش می‌دهد. عباسی درباره وضعیت افرادی که برای اورژانس و دیگر سازمان‌های امدادی کشور مزاحمت ایجاد می‌کنند، می‌افزاید: بر اساس بررسی‌های انجام شده مزاحمان تلفنی به اورژانس آقا، خانم، کودک، نوجوان و افراد در رده‌هاس سنی متفاوت هستند.

برای مثال در گذشته برخی از دانش‌آموزان در زمان برگشت از مدرسه از طریق تلفن‌های همگانی برای اورژانس و دیگر نهادها امدادی مزاحمت ایجاد می‌کردند، اما امروزه از شدت این نوع مزاحمت تلفنی کاسته شده است. این در حالی است که هنوز در بین مزاحمان تلفنی افراد در گروه‌های سنی مختلف مشاهده می‌شوند. او درباره دلایل افراد مزاحم می‌گوید: اغلب این افراد بعد از دستگیری تنهایی را دلیل بروز این رفتار نابهنجار اجتماعی می‌دانند. مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران تاکید می‌کند: برای کاهش این معضل می‌توان با فرهنگسازی از طریق آموزش، همگان را نسبت به اهمیت سازمان‌های «سه شماره‌ای» آگاه کرد. به گفته او در این شرایط باید افراد را از طریق خانواده، آموزش و پرورش، گروه‌های همسالان و رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی نسبت به عملکرد شماره‌های تماس امدادی و ضروری آگاه کرد. شهروندان باید بدانند که با حذف هر تماس بی‌دلیل به اورژانس در مرگ و زندگی یک فرد نقش دارند. بی‌شک افراد با چنین بینشی دیگر تلفن‌های امدادی را بی‌دلیل اشغال نمی‌کنند. به گفته او هرگونه تماس با تلفن‌های اورژانس باید در شرایط اضطرار باشد نه از روی آزار، اذیت و رفتارهای بیمارگونه.

اقدامات فرهنگی برای کاهش مزاحمان تلفنی

یک حقوقدان درباره دلایل بروز مزاحمت‌ تلفنی برای اورژانس به «آرمان» می‌گوید: از لحاظ جامعه‌شناسی مزاحمت تلفنی یک آسیب اجتماعی است و این معضل اجتماعی برای عده‌ای وسیله‌ای برای گذران اوقات شاد است. همچنین از لحاظ فرهنگی باید این آسیب مورد بررسی قرار گیرد. حال باید به این سوال پاسخ داد که تاکنون چه اقدامی از سوی رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها انجام شده تا همگان درباره رسالت شماره‌های سه رقمی اطلاعات مناسب به دست آورند؟ در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو تهران مردم برای گرفتن عکس سلفی و مشاهده ساختمان مانع تردد آمبولانس‌های و خودروهای آتش نشانی شدند. این گونه اقدامات نشان‌دهنده فقدان کار فرهنگی در جامعه است. برای مثال افراد در بزرگراه‌های تهران با مشاهده آمبولانس اجازه عبور به این خودرو امدادی را نمی‌دهند. حسین احمدی نیاز می‌افزاید: از لحاظ حقوقی قانونگذار این مساله را جرم انگاری کرده است.

ماده 691 از قانون مجازات اسلامی چنین اقداماتی را با تاکید بیشتر تحت جرم انگاری قرار داده و اعلام کرده که هرگاه فردی به وسیله تلفن یا دیگر دستگاه‌های مخابراتی برای افراد ایجاد مزاحمت کند علاوه بر مجازات‌های ویژه شرکت مخابرات، محکوم به حبس از سه ماه تا یک سال می‌شوند. به گفته او برای مزاحمان از سوی شرکت مخابرات ایران هم مجازات وجود دارد که شامل قطع خدمات تلفنی به شکل کوتاه‌مدت و بلندمدت برای فرد خاطی می‌شود. این حقوقدان می‌افزاید:‌ بر اساس آمار منتشر شده از سوی برخی ایستگاه‌های آتش نشانی بسیاری از مزاحمت‌های تلفنی از تلفن‌های همگانی از طریق کودکان و نوجوانان انجام می‌شود. همچنین برخی از مزاحم تلفنی‌ها نیز از سیم کارت‌های بی‌نام که قابلیت پیگیری ندارند، تماس می‌گیرند. دسته سوم از مزاحمان نیز از طریق تلفن‌های ثابت برای سازمان‌های امدادی ایجاد مزاحمت می‌کنند. اداره مخابرات می‌تواند نسبت به مجازات صاحبان این تلفن‌ها اقدامات لازم را انجام دهد. احمدی نیاز می‌افزاید‌: در صورت کسب اقامه دعوا از سوی نهاد شاکی، دادگستری توانایی رسیدگی به این مقوله را دارد. همچنین قاضی برای این جرم مجازات حبس را تعیین می‌کند. باید با هماهنگی فرهنگی و قضائی اقدامات لازم برای این رفتار اجتماعی مجرمانه لحاظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha