معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده از رایزنی با وزرا برای بکارگیری و استفاده از ظرفیت‌های زنان خبر داد.

لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت را با جدیت پیگیری خواهم کرد

سلامت نیوز:معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده از رایزنی با وزرا برای بکارگیری و استفاده از ظرفیت‌های زنان خبر داد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایلنا، معصومه ابتکار در نشست خبری که در محل معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهور برگزار شد، بیان داشت: امیدوارم در دولت دوازدهم با همکاری اصحاب رسانه با توجه به تاکید رئیس جمهور بر جریان آزاد اطلاعات و آگاهی رسانی و همچنین آنکه این مسئله نیز امروز به یک مطالبه عمومی تبدیل شده بتوانیم در حوزه زنان و امور خانواده شاهد این جریان آزاد اطلاعات باشیم.

وی افزود: برنامه خود را با عنوان زنان، خانواده و توسعه پایدار در دولت دوازدهم ارائه کرده ام، اولین رویکرد ما در این معاونت ارتقا و افزایش کارایی ساختارهای مرتبط با زنان است. متاسفانه معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری از ساز و کارهای کافی و ساختار لازم با توجه به وظایف خود برخوردار نیست؛ به این ترتیب تحقق ساختارهای مختلف و توان افزایی آنها جهت تحقق مسئولیت‌ها و وظایف این معاونت را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور گفت: هم اکنون لینکی در پورتال معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهور قرار گرفته است که پیشنهادات را به مدت یک ماه دریافت می‌کند، از همه پیشنهادات استقبال می‌کنیم و از تمام کسانی که پیشنهادات و یا انتقاداتی را دارند درخواست می‌کنم که در این مدت به لینک مربوطه مراجعه کنند.

ابتکار در ادامه تاکید کرد:  یکی از وظایف مهم معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهوردیده‌بانی حقوق زنان است، چنانچه بخواهیم در جنبه‌های مختلف پیشرفتی حاصل کنیم باید شاخص‌هایی را مشخص کنیم که در این زمینه حتما با مرکز آمار ایران همکاری‌هایی خواهیم داشت تا شاخص‌سازی‌هایی را همگام با سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه زنان و خانواده داشته باشیم.

وی افزود: هم اکنون شاخص‌هایی چون تاب آوری، شکوفایی خانواده و ... شاخص‌هایی هستند که در دوره مولاوردی پیگیری شده و باید بتوانیم آنها را ادامه داده و البته شاخص سازی‌های جدیدی را نیز داشته باشیم.

ابتکار با تاکید بر اینکه  مکاتبه‌ای را با تمام وزرا و معاونین رئیس جمهور آغاز کرده‌است تا در حوزه زنان و امور خانواده همکاری‌های جدی با تمام بدنه دولت وجود داشته باشد بیان داشت: اولین درخواست من از وزرا و معاونین رئیس جمهور آن است که تعداد مدیران زن حاضر در دستگاه‌های خود را اعلام کند، زیرا تحقق حضور 30 درصدی زنان شایسته در عرصه‌های مدیریتی کشور تا پایان برنامه ششم توسعه یکی از برنامه‌های جدی رئیس جمهور است که دستگاه‌ها در این زمینه مکلف شده‌اند.

وی اظهار داشت: در دولت اصلاحات درب‌ها را برای استخدام زنان در سازمان حفاظت از محیط زیست باز کردیم. این در حالیست که در دولت یازدهم نیز علاوه بر آنکه دو معاون زن در این سازمان داشتم ، 25 تا 30 درصد پست‌های مدیریتی سازمان محیط زیست را به زنان اختصاص داده بودند. به طور کلی 40 درصد سازمان را نیز زنان تشکیل می‌دادند و این روند باید در سایر دستگاه‌های کشور نیز جاری شود.

ابتکار در ادامه ارزیابی وضعیت زنان و خانواده را در جامعه مسئله بسیار مهمی دانست و گفت: ارتقا سطح مشارکت عمومی زنان و دختران مسئله بسیار مهمی است که البته یک جریان سازی اجتماعی را می‌طلبد.

وی در ادامه گفت:  تدوین منشور حقوق شهروندی زنان با همکاری مولاوردی در دستور کار است.حتما منشور حقوق شهروندی ویژه زنان را با همکاری مولاوردی تدوین خواهیم کرد این در حالیست که استقرار در اصلاح نظام حقوقی و قضایی نیز برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در ادامه گفت:  لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.به طور کلی ارتقا امنیت روانی زنان، دختران و خانواده مسئله بسیار مهمی است که این معاونت با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی آن را پیگیری کرده و شاخص‌سازی در این زمینه را در دستور کار خود قرار داده است.

ابتکار در رابطه با سیاستگذاری برای کودکان دختر گفت: توجه به کودکان دختر اهمیت زیادی دارد و با توجه به شرایط خاص جامعه، آسیب‌های اجتماعی،سلامت، تعادل روانی و روحی کودکان دختر و پیگیری مسائلی همچون ورزش آنها مسائل بسیار مهمی است که به آن توجه ویژه خواهیم داشت.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور گفت: حضور بیشتر زنان و دختران  در حوزه‌های محیط زیستی بسیار مهم است، در این زمینه نیز با همکاری سازمان محیط زیست توان افزایی‌های لازم را به انجام خواهیم رساند و با تمام توان در این حوزه فعال خواهیم بود. این در حالیست که در جهت افزایش اشتغال زنان نیز با نهادهای کارآفرین و سایر تشکل‌های مرتبط نیز همکاری‌های جدی خواهیم داشت.

وی افزود:  افزایش توانایی‌های زنان آسیب دیده مسئله‌ای است که مولاوردی نیز آن را پیگیری می‌کرد و هم اکنون نیز در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

وی در خصوص انتخابات دو سال آینده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امیدواریم تا آن زمان بتوانیم حضور 30 درصدی زنان را در مجلس شورای اسلامی آینده محقق کنیم و به طور کلی مشارکت سیاسی زنان را افزایش دهیم.

ابتکار گفت: نگاهم در معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهور ملی خواهد بود، صدای همه گروه‌ها و طیف‌های سیاسی را می‌شنوم و تمامی اقوام و قومیت‌ها را سهیم می‌دانم، این در حالیست که مسئله اقلیت‌ها نیز برای ما بسیار مهم است.نگاه من فراگیر و ملی است و تلاشمان آن است که خواست همه مردم که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری منجر به انتخاب دکتر روحانی شد در نظر گرفته شده و استمرار یابد و بتوانیم گام‌های موثری را در جهت ارتقا وضعیت زنان و خانواده برداریم.

معاون رییس جمهور در ادامه با تاکید بر تعادل جنسیتی گفت: در این دوره معاونت زنان امور خانواده رئیس جمهور از آقایان نیز حتما استفاده خواهیم کرد و به تعادل جنسیتی در مدیریت‌ها اهمیت می‌دهم همچنان آنکه سهم زنان نیز قطعی خواهد بود.

وی تصریح کرد: زنان باید به تدریج وارد میدان‌ها شوند به طوریکه در ابتدا باید نسبت به حضور زنان در سطح ادارات کل شهرستان‌ها تلاش کنیم و سپس در سطح معاونت ادارات در استان‌ها تا با این روش بتوانیم حضور زنان را در همه رده‌های مدیریتی پایینی، میانی و ارشد داشته باشیم.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور ادامه داد: در حال حاضر 50 درصد مخاطبان وزارت بهداشت زنان هستند. این در حالیست که بیشتر از 27 درصد از اساتید دانشگاه در وزارت علوم زنان بوده و 50 درصد مخاطبین آنها نیز زن هستند. کما آنکه 50 درصد از مخاطبان آموزش و پرورش نیز زنان بوده، به این ترتیب با چنین آماری چرا نباید زنان در بخش تصمیم گیری و مدیریتی حضور داشته باشند؟ و چرا نباید این فرصت به صورت متعادل به زنان داده شود؟

ابتکار افزود: خوشبختانه در حال حاضر این تحقق حضور 30 درصدی زنان در تمامی رده‌های مدیریتی کشور توسط رئیس جمهور به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده و ما به صورت جدی پیگیر آن خواهیم بود.

وی در ادامه به کمبود امکانات معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهور نیز اشاره کرد و گفت: امکانات معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور هم اکنون در حد دفتر حوزه ریاست سازمان محیط زیست است.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور همچنین به هجمه‌هایی که علیه وی وجود دارد نیز اشاره کرد و افزود: به تمامی گروه‌ها و طیف‌های سیاسی فراخوان داده‌ایم و از آنها دعوت کردیم که هر کس انتقاد و پیشنهادی دارد مطرح کند و ما حتما از آنها استقبال خواهیم کرد اما سیاستی که معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهور اتخاذ خواهد کرد در قالب برنامه‌های دولت دوازدهم و رویکرد اعتدال و اصلاح است.

ابتکار تصریح کرد: از ابتدا قصد داریم با وجود همه هجمه‌هایی که هنوز بنده بر سر کار نیامده شروع شده است، نگاه تعادلی داشته باشیم و برای آن تلاش خواهم کرد، زیرا معتقدم در جامعه متکثری که در آن زندگی می‌کنیم باید تلاش کرد تا «گفت‌وگو» و «تعامل» نهادینه شود. هر چند کار سختی است و ممکن است برخی از طیف‌ها اعتقادی به این تعامل و گفتمان نداشته باشند و گمان کنند روش‌های خودشان کارسازتر است.

وی ادامه داد: اما ما با تمام ظرفیت‌های خود جهت استقرار رویکرد تعادلی و تعاملی تلاش خواهیم کرد تا گفتمان ملی جایگزین هجمه‌ها شود.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور در ادامه به زنان سرپرست خانوار نیز اشاره کرد و گفت: با سازمان بهزیستی کشور در این زمینه همکاری خوبی خواهیم داشت، این در حالیست که سمن‌ها و خیریه‌های بسیار زیادی نیز در این حوزه فعال هستند که باید تعامل با آنها را نیز در دستور کار قرار دهیم.

وی گفت:  مسئله زنان سرپرست خانوار آسیب‌های اجتماعی زنان و همچنین اعتیاد زنان که متاسفانه افزایش یافته همه مانند یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند و چنانچه نتوانیم ریشه و علل این مسائل و آسیب‌ها را همکاری با تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه زنان و خانواده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که البته تنها مربوط به تشکل‌های حوزه زنان نمی‌شود بلکه باید همکاری با تشکل‌های فعال در تمامی حوزه‌های اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهیم تا از طریق این هم افزایی‌ها بتوانیم شاهد بهبود وضعیت زنان در کشور باشیم.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور در خصوص مرخصی زایمان زنان نیز اظهار کرد: مدت مرخصی زایمان زنان طبق قانون 9 ماه است اما چون از واژه می‌تواند در این قانون استفاده شده بسیاری با این تصور که این مرخصی الزامی نیست این قانون را اجرایی نکردند.

ابتکار ادامه داد: در دولت دوازدهم پیگیری مرخصی زایمان زنان و رفع مشکلات اجرایی و اعتباری آن بر عهده معاونت زنان و امور خانواده قرار گرفته است که با جدیت پیگیری خواهد شد.

وی در خصوص مرخصی مردان نیز گفت: بر اساس قانون، مردان هنگام زایمان همسران خود به مدت دو هفته مرخصی دارند که این موضوع هم به دلیل مشکلات اعتباری در برنامه ششم توسعه به سه روز کاهش یافت که معتقدیم سه روز کافی نیست و پیگیر حل این مسئله نیز خواهیم بود.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور با تاکید بر آنکه حتما برنامه‌ها و طرح‌هایی که در دوره مولاوردی پیگیری می‌شد مانند کمپین آزادی زنان زندانی را ادامه خواهم داد، افزود: با همکاری سازمان زندان‌ها در زمینه زنان زندانی همکاری خواهیم داشت این در حالیست که کاهش و رفع خشونت علیه زنان نیز با جدیت پیگیری خواهد شد.

ابتکار تصریح کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی زنان ناشی از نگاه‌های غلط و سیاست‌های نانوشته است که باید همه این مسائل را در نظر بگیریم. این در حالیست که قطعا آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در زمینه کاهش آسیب خشونت که یکی از مسائل مهم جامعه ماست می‌توانند بسیار موثر عمل کنند.

وی در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز گفت: برای حل این مسئله تلاش خود را خواهم کرد. این در حالیست که فکر می‌کنم با تعامل و تعادل بتوانیم این مسئله را حل کنیم.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور تصریح کرد: همان طور که در ابتدای انقلاب اسلامی بسیاری از مسائل تابو بود و اصلا نمی‌توانستیم راجع به آنها حرف بزنیم اما امروز شاهد حل آنها هستیم در آینده نیز بسیاری از این مسائل حل خواهد شد و با تعامل با مراجع عظام می‌توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم.

ابتکار ادامه داد: اگر برای بسیاری از مسائل استدلال‌های فقهی، حقوقی و شرعی صحیح داشته باشیم با رویکرد تعادلی و تعاملی می‌توانیم‌ آنها را حل کنیم.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور در خصوص «تاب آوری اجتماعی» نیز گفت: با این نگاه که جامعه مترقی نیاز به افراد تاب آور دارد و با توجه به آنکه برای سیاستگذاری بهتر به جای نگاه بالا به پایین باید رویکرد مشارکتی را جایگزین کنیم طرح تاب آوری اجتماعی توسط معاونت زنان و امور خانواده دولت یازدهم ابتدا در 14 منطقه پایلوت و پس از آن در تمام کشور به صورت ملی اجرا شد.

ابتکار تصریح کرد: این طرح به منظور آموزش تسهیل گرانی که وارد محلات شده و با کمک افراد مسائل و مشکلات آنها را شناسایی و با کمک مردم راه حل‌هایی را ارائه می‌دهند، اجرایی شده است و تا پایان شهریورماه سال جاری نقشه راه «تاب آوری اجتماعی» را تدوین خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha