یكی از عوارض دیررس بیماری دیابت، نوروپاتی یا گرفتاری اعصاب است كه شیوع این عارضه در بیماران دیابتی بسیار شایع است و شدت نوروپاتی با سن، طول مدت ابتلا به دیابت و چگونگی كنترل قند خون ارتباط دارد.

به گزارش سلامت نیوز دكترشهین یاراحمدی كارشناس اداره غدد و متابولیسم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی  ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: زخم پای دیابتی به چندین شكل در بیماران دیده می‌شود، شایعترین فرم آن به صورت گرفتاری حس در پا ظاهر می‌شود كه ممكن است به صورت درد، سوزن سوزن شدن و یا مور مور شدن در پاها بروز نماید و یا به صورت از بین رفتن حس درد، حرارت و درك موقعیت پا تظاهر كند.
وی با اشاره به این كه آموزش در زمینه كنترل دیابت و زخم پای دیابتی بسیار حائز اهمیت است افزود: اگر بیماران دیابتی بحث آموزش را جدی بگیرند و چربی خون، فشارخون و بهداشت پاها را كنترل كنند دچار زخم پا نمی‌شوند.
وی به بیماران دیابتی توصیه كرد: روزانه پاهای خود را از نظر وجود تاول، بریدگی، زخم، خراشیدگی یا ضایعات بین انگشتان بررسی كنند و پاهای خود را هر روز بشویند و بین انگشتان را به دقت خشك كنند همچنین در صورت خشكی پوست پاها، پس از شستشو و خشك كردن از كرم یا روغن نرم كننده استفاده كنند.
دكتر یاراحمدی تصریح كرد: افراد دیابتی هیچگاه نباید با پای برهنه راه روند زیرا به دلیل از كار افتادن عصب‌های پایشان، درد را خوب حس نكرده و موجب زخم شدن پایشان می‌شود.
به گفته كارشناس اداره غدد و متابولیك وزارت بهداشت، بیماران دیابتی در هنگام خرید كفش باید دقت كنند كه كاملاً اندازه باشد مناسب‌ترین كفش، كفشی است كه كف راحت داشته باشد و جلویش پهن باشد. زیرا باعث می‌شود جلوی پا و انگشتان از هم فاصله داشته باشند. كفش نوك تیز و پاشنه بلند بدترین نوع كفش برای افراد دیابتی محسوب می‌شود.
وی گفت: جوراب‌های كتانی یا نخی بهترین نوع جوراب برای افراد دیابتی است و توصیه نمی‌شود كه از جوراب‌های پلاستیكی استفاده كنند همچنین كش جوراب نباید سفت باشد زیرا باعث تجمع آب و ورم پا و در نهایت ایجاد ضایعه می‌شود.
دكتر یار احمدی در پایان به بیماران دیابتی توصیه كرد: در صورت وجود یك ضایعه جدید، میخچه، قرمزی، تورم، درد پا یا هرگونه زخم یا تاول فوراً پزشك خود را آگاه كنند و تا زمان معاینه پاها را استراحت دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha