معاون سابق وزیر بهداشت و سرپرست دانشگاه شهید بهشتی از ابلاغ سند راه درمان طی چند روز آینده خبر داد.

ابلاغ سند ملی نقشه راه درمان طی چند روز آینده

سلامت نیوز:معاون سابق وزیر بهداشت و سرپرست دانشگاه شهید بهشتی از ابلاغ سند راه درمان طی چند روز آینده خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت و سرپرست دانشگاه شهید بهشتی ، اظهارداشت: به منظور اجرایی شدن بند 1-8 سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت مبنی بر استقرار نظام سطح‌بندی خدمات سلامت و اجرای بند الف ماده 72 و بند ث ماده 74 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران (مصوب 14/12/1395 مجلس شورای اسلامی)، سند نقشه راه درمان 1404 (سطح بندی خدمات درمانی نظام سلامت)  کشور؛ که براساس مطالعات جمعیتی، محاسبه بار بیماری ها، مهاجرت و دسترسی بیماران، وضعیت جغرافیایی کشور و مقایسه با سایر کشورهای منطقه  و کشورهایی با درآمد سرانه مشابه تدوین و نهایی شده است و  در چند روز آینده ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: این سند نقشه آینده خدمات تشخیصی درمانی را تا سال 1404 در کشور ترسیم نموده و اجرای آن سهم بزرگی در رشد و توسعه کشور خصوصاً ایجاد عدالت در توزیع منابع و خدمات سلامت و دسترسی آحاد مردم به ویژه در مناطق محروم خواهد داشت.

معاون سابق درمان وزارت بهداشت ادامه داد:سطح بندی خدمات درمانی شامل بیمارستان‌ها، مراکز جراحی محدود، برخی دیگر از موسسات پزشکی، 8 نوع تجهیزات پزشکی سرمایه ای سنگین و نیروی انسانی شامل پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان و کادر پزشکی می شود. بر اساس این سند حداقل جمعیت یک شهرستان برای تأسیس بیمارستان جدید با تعرفه دولتی 50.000 نفر  و حداقل تخت این بیمارستان¬های جدید 60 تخت خواهد بود.

آقاجانی گفت:در شهرهای مرکز استان به ازای هر 1000 نفر جمعیت 1.5 تخت بستری با تعرفه دولتی و در سایر شهرهای کشور به ازای هر 1000 نفر جمعیت، 1 تخت بستری با تعرفه دولتی ضرورت دارد. تخت های باقیمانده یعنی فاصله «تعداد تخت های با تعرفه دولتی» با «تعداد کل تخت های برآورد شده برای هر شهرستان» با منابع بخش خصوصی، عمومی و یا خیریه ایجاد می‌شود.

وی افزود:مدیران، اندیشمندان و کارشناسان حوزه درمان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان و سایر دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور طی یک سال و نیم کار عملیاتی و کارشناسی این سند مهم و ملی را تدوین کرده اند.

سرپرست دانشگاه شهید بهشتی گفت: این سند تا سال 1404 در کشورمان فرصت ایجاد 73 هزار تختخواب بیمارستانی جدید با تعرفه دولتی و 40 هزار تختخواب با تعرفه خصوصی را فراهم می کند و موجب بهبود دسترسی آحاد مردم در سراسر کشور به ویژه نقاط محروم به خدمات درمانی به صورت عادلانه می شود و نقش بسزایی در توسعه پایدار و همه جانبه مناطق محروم کشور خواهد داشت.

آقاجانی خاطرنشان کرد: این موضوع بستر بزرگی برای اشتغال به ویژه در گروه های بهداشتی، درمانی ایجاد می‌کند و فقط به صورت مستقیم می تواند بیش از 300هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha