بسیاری از سیاستهای اقتصاد و آموزش در تضاد با سیاستهای سلامت است.چگونه می‌توان تمامی هزینه‌ها را بر دوش سلامت انداخت و هر جا که به مشکلی بر می‌خوریم چوب انتقاد را به بدنه سلامت بزنیم ولی در جایی که منفعت اقتصادی باشد،‌ به سیاست‌های کلان سلامت پشت کرد.

مجلس پشت به دغدغه‌های سلامت نکند

سلامت نیوز:بسیاری از سیاستهای اقتصاد و آموزش در تضاد با سیاستهای سلامت است.چگونه می‌توان تمامی هزینه‌ها را بر دوش سلامت انداخت و هر جا که به مشکلی بر می‌خوریم چوب انتقاد را به بدنه سلامت بزنیم ولی در جایی که منفعت اقتصادی باشد،‌ به سیاست‌های کلان سلامت پشت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ،محمد رضا مسجدی ،در رابطه با طرح لغو قانون انحصار دخانیات مصوب 1310 که به تازگی جهت بررسی به مجلس رفته است، متذکر شد: یکی از ایرادات مهمی که در زمان گرفتن رای اعتماد وزیر بهداشت توسط نمایندگان مجلس گرفته شد؛ این بود که باید این وزارتخانه در بخش سلامت و پیشگیری توجه جدی تری داشته باشد. حال چگونه است که ما در یک زمان نگران سلامت جامعه و در زمان دیگر در مقابل سلامت ایستاده و برای آن هزینه تراشی می‌کنند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران افزود: 70 سال قبل که این قانون به تصویب رسید وضعیت دخانیات در جامعه اینقدر بغرنج نبود. در حال حاضر در بخش اقتصادی، سلامت، آموزش و غیره دخانیات تاثیرگذار بوده و است.

مسجدی گفت: صدای مسئولانی که دغدغه سلامت را دارند انگار در مجلس رسا نیست. چه زمانی که قرار است مالیات بر دخانیات تصویب شود و یا اینکه بحث کاهش هزینه‌های سلامت و طرح تحول نظام سلامت به میان می‌آید. متاسفانه بعضی از دوستداران قدیمی سلامت که اکثر مواقع در مجلس دغدغه مبارزه با دخانیات را داشتند این‌بار پشت به سلامت جامعه ایستاده و تصمیم می‌گیرند.

وی با اشاره به این مطلب که این طرح در مجلس در حال بررسی است،‌ تاکید کرد: تریبون سلامت در مجلس هر سال کوچک تر می‌شود و متاسفانه زمانی که ما به وضع مالیات بر دخانیات در برنامه ششم توسعه اعتراض داریم، طرح‌های اینچنینی برای تصویب به مجلس رفته و نمایندگان پشتیبان سلامت نیز با آنها همگام می‌شوند. پس چگونه می‌توان در جامعه دغدغه سلامت،‌ پیشگیری و کنترل را داشت درحالیکه سلامت همیشه در قانون و مجلس مهجور بوده است.

مسجدی با اشاره به این مطلب که حدود 10 میلیون نفر در کشور سیگار می‌کشند، متذکر شد: این طرح با سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر «تنظیم روابط و مناسبات اداری بر اساس امنیت بهداشتی برای آحاد جامعه دارد.» مغایرت دارد.

مسجدی بیان داشت: همچنین در دلایل توجیهی طرح به اشتباه انتزاع وظایف حاکمیتی را با واگذاری سهام شرکت دخانیات در یک زمان تلقی کرده‌اند که واگذاری سهام دولت را معادل لغو انحصار دخانیات تلقی کرده که این امر صحیح نیست زیرا در تاریخ 27 تیرماه سال 91 با مصوبه دولت به استناد بند الف ماده 13 قانون سیاست‌های کلی اصل 44 وظایف حاکمیتی موضوع قانون انحصار دخانیات از شرکت دخانیات گرفته شد و به وزارت صنعت معدن و تجارت منتقل شد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران عنوان کرد: سیاست‌های طرح تحول نظام سلامت چه در بخش پیشگیری و درمان به جایی نخواهد رسید تا زمانی که در مجلس تریبون و صدای رسا برای اجرا و تصمیم گیری داشته باشد.

مسجدی خاطرنشان کرد: سیاست‌های اقتصادی و آموزش جامعه در بسیاری از موارد در تضاد با سیاست‌های سلامت است. چگونه می‌توان تمامی هزینه‌ها را بر دوش سلامت انداخت و هر جا که به مشکلی بر می‌خوریم چوب انتقاد را به بدنه سلامت بزنیم ولی در جایی که منفعت اقتصادی در میان باشد،‌ پشت به سیاست‌های کلان سلامت تصمیم گیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha