معاون تحقیقاتی موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: با تحقیقات صورت گرفته دانش فنی تولید اسانس آویشن شیرازی در این موسسه به دست امد و جایگزین داروی شیمیایی مالاشیت سبز در پرورش آبزیان می شود.

به گزارش سلامت نیوز مصطفی شریف روحانی  در گفت و گو با ایرنا افزود: بحث استفاده از داروهای شیمیایی در پرورش و تكثیر آبزیان در همه دنیا معمول است و در ایران نیز این اتفاق می افتد.
وی اظهارداشت: اما همواره این بحث مد نظر است كه استفاده از این داروها و سم ها هم برای آبزی و انسان عوارضی به همراه دارد از این رو استفاده از گیاهان دارویی به عنوان جایگزین داروهای شیمیایی مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: بنابراین كار برروی جایگزین داروی گیاهی به جای دارو یا سم  مالاشیت سبز با كار بر روی گیاه آویشن شیرازی از سال 82 آتوسط محققان موسسه تحقیقات شیلات آغاز شد و اكنون مرحله آزمایشگاهی آن با موفقیت به پایان رسیده است.
شریف روحانی افزود: این دارو برای مبارزه با آلودگی های قارچی در مراحل تكثیر و برخی مراحل دیگر پرورش آبزیان استفاده می شود.
وی با بیان اینكه این طرح با هدف حذف كاربرد مضر داروهای شیمیایی و جایگزینی گیاهان دارویی انجام شد گفت: این داروها علاوه بر اینكه دوستدار محیط زیست هستند و اثر سوء بر روی مصرف كننده ندارند از خروج ارز از كشور نیز جلوگیری می كنند.
معاون تحقیقاتی موسسه تحقیقات شیلات ایران افزود: از این رو كار برروی آویشن شیرازی با كاربردهای اثرات ضد قارچی ، ضد باكتریایی ، مكمل رشد و هوش بری ( القاء بیهوشی ) بر روی گونه های مختلف آبزیان اعم از ماهیان سردآبی ، گرم آبی ، خاویاری و میگو آغاز شد.
شریف روحانی در پایان گفت: در حال حاضر این طرح به نتیجه رسیده و موسسه تحقیقاتی شیلات آماده واگذاری دانش تولید اسانس آویشن شیرازی به متقاضیان برای تولید انبوه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha