چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 222033

اهمیت مصرف غذاهای گیاهی و تأثیر مثبت آنها بر سلامتی بر کسی پوشیده نیست. مرور یافته های مطالعات مختلف در زمینه تغذیه نشان می دهد که رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان با پایین آوردن سطح کلی کلسترول بدن در ارتباط است. این یافته ها برای مراقبت های پیشگیرانه در بیماری های قلبی عروقی بسیار کارساز است.

غذاهای گیاهی چطور کلسترول را پایین می آورند؟

سلامت نیوز: اهمیت مصرف غذاهای گیاهی و تأثیر مثبت آنها بر سلامتی بر کسی پوشیده نیست. مرور یافته های مطالعات مختلف در زمینه تغذیه نشان می دهد که رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان با پایین آوردن سطح کلی کلسترول بدن در ارتباط است. این یافته ها برای مراقبت های پیشگیرانه در بیماری های قلبی عروقی بسیار کارساز است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، محققان سه سازمان پژوهشی به تازگی در یک مرور ادبیات و فراتحلیل جامع به اثرهای مصرف غذاهای گیاهی بر سطح چربی های خون، کلسترول و تری گلیسیرید موجود در خون پرداختند. دلیل آنها برای انجام این کار فقدان تحقیقاتی با موضوع «ارتباط رژیم های گیاهخواری و اثرهای بلند مدت آن بر چربی های خون» بود. آنچه موجود بود می گفت غذای گیاهی می تواند چربی خون را کاهش دهد اما در مورد پتانسیل بلندمدت این تأثیر مطمئن نبودند.


محققان 30 مطالعه مشاهده ای و 19 آزمایش بالینی را بررسی و بر رابطه میان رژیم های گیاهی و چربی خون تمرکز کردند. این مطالعات و آزمایش ها بر سه نوع رژیم گیاهی، نیمه گیاهی و گیاهخواری کامل متمرکز بود. منظور از اصطلاح رژیم های گیاهی، رژیم هایی است که تنها کمتر از یک مرتبه در هر ماه شامل فراورده های گوشتی باشد. اما رژیم های غذایی «نیمه گیاهی» به غذاهایی اشاره دارند که بیشتر از یک مرتبه در ماه و کمتر از یک بار در هفته شامل فراورده های گوشتی باشد و رژیم های «گیاهخواری (وگان)» به هیچ وجه مصرف محصولات حیوانی را نمی پذیرد. برخی از رژیم های گیاهی ممکن است شامل تخم مرغ، محصولات لبنی یا ماهی باشد.


آنها به این نتیجه رسیدند که رژیم های گیاهی به طور کلی با سطح بسیار پایین کلسترول خون در ارتباط است. افرادی که به مدت طولانی تر از الگوهای غذایی گیاهخواری پیروی کرده بودند بدنشان هم از ترکیب بندی سالمتر برخوردار بود و هم پایبندی بیشتر و بهتری به غذاهای گیاهی داشتند که هر دو این موارد بر چربی های خون اثرگذار است.


البته نقطه ضعف کار محققان این بود که احتمال وجود تفاوت در افرادی که به خودی خود لاغر هستند یا افرادی که سبک زندگی سالم دارند وجود دارد. با این حال نکته قابل ملاحظه این مطالعه اهمیت اطلاعاتی است که در مورد اثر رژیم غذایی بر سلامت هم در اختیار پزشکان مراقبت های بهداشتی و هم افرادی که از آنها مراقبت می کنند قرار می دهد.


به گفته سرپرست این تیم تحقیقاتی، پیام ما به عنوان متخصصان تغذیه این است که هرکسی را به آغاز ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود هرچه سریعتر تشویق کنید. حفظ سلامت بهینه بسیار ساده تر از تغییر رژیم غذایی در سن 60 یا 70 سالگی است، هرچند که هیچ وقت برای ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی دیر نیست.


منبع: Medical News Today

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha