مسئول اجرایی بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری گفت: بستر ارائه خدمات مناسب و استاندارد ICU در کشور به لحاظ پرستار و پزشک متخصص و آموزش دیده (نیروی انسانی) فضای فیزیکی و تجهیزات فراهم نیست.

به گزارش سلامت نیوز سید محمدرضا هاشمیان در گفت و گو با نظام پرستاری با تاکید بر ضرورت استانداردسازی فضای فیزیکی بخش های  ICU اظهار کرد: فضای ICU های کنونی در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت مربوط به سالیان گذشته است حال آن که در دنیای امروز فضاهای فیزیکی مناسبی به لحاظ

Negative Pressure، محل قرار گیری دستشویی و مکان مناسب برای همراهان بیمار و.... در نظر گرفته می شود.
 
وی با اشاره به قدیمی و فرسوده بودن تجهیزات پزشکی به کار گرفته شده در بخش  ICUمراکز درمانی کشور اعم از خصوصی و دولتی  افزود: باید کارکرد تجهیزات پزشکی بخشICU   بیمارستانها از جمله مانیتورها و ونتیلاتورها و.... از نظر کار کرد بررسی تا مشخص شود چه میزان از زمان عقب هستند در غیر این صورت پایش و مونیتورینگ مناسبی در این بخش ها انجام نمی شود.
 
این فلوشیپ آی سی یو ادامه داد: در سال های اخیر فلوشیپ مراقبت های ویژه در دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی راه اندازی و به تخصصی شدن آن توجه شده است و پرستاران مراقبت های ویژه نسبت به گذشته دید علمی تر و کارشناسانه تری پیدا کرده اند اما بهتر است که این نیروهای متخصص و آموزش دیده در فضایی استاندارد فعالیت کنند.
 
هاشمیان به پروتکل ها و گایدلاین های استاندارد جهانی مراقبت های ویژه اشاره کرد و افزود: این پروتکل ها در ایران به صورت محدود اجرا می شود که مسایل بیمه ای از موانع اجرای آن است.
 
به گفته وی، در ایالات متحده آمریکا یک پنجم مرگ ها در آی. سی. یو اتفاق می افتد از این رو   ICU مستقیماٌ زیر نظر وزارت بهداشت نیست و دولت ها پشتیبان مسائل مالی آن هستند.
 
هاشمیان با بیان بر اینکه رعایت استانداردهای لازم در بخش مراقبت های ویژه به بودجه کافی نیاز دارد، گفت: پرستاران پس از گذراندن دوره های آموزشی و تخصصی در   ICUبدون افزایش در آمد و برقراری توازن مالی با میزان سختی کارشان فعالیت می کنند.
 
 وی با اعتقاد به اینکه هم اکنون فعالیت پرستاران در بخش های مراقبت ویژه صرفاٌ با انگیزه انسان دوستانه است، افزود: در حالی که مشکل اصلی پرستاران این بخش تفاوت بین میزان درآمد و سختی کار آنان است وزارت بهداشت توجه ویژه ای به این پرستاران نمی کند.
 
مسئول اجرایی بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: بخش آی سی یو به پرستاران متخصصی چون  CRRT، اکمو،رسپیریتوری تراپیست ها نیاز دارد اما این درحالی است که میزان نرخ حقوق و دستمزد پرستاران بخش مراقبت های ویژه عادلانه نیست.
 
هاشمیان افزود: به طور مثال در ایالت میشیگان پرستاران اکمو در کنار سیستم پزشکی فعالیت می کنند و از ابتدا با کاهش میزانCO2  خون اکسیژن رسانی را حین اعمال جراحی انجام می دهند همچنین رسپیریتوری تراپیست ها هم که جزو شاخه ای از رشته  پرستاری است بر روی سیستم تنفس و ونیتلاتورها از نوع تهاجمی و غیر تهاجمی فعالیت می کنند.
 
وی با تاکید بر ضرورت حمایت های وزارت بهداشت برای پیشرفت و افزایش سطح درمان در بخش های مراقبت ویژه گفت: روابط بین پرستار و همراه بیمار از نکات مهم در نظام ICU  است تیم بخش مراقبت های ویژه همواره به سمتی حرکت می کند که خانواده و همراه بیمار به سیستم درمان کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha