پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
کد خبر: 222078

جالب اینجاست که همیشه نمی‌توان دردهای آزاردهنده دندانی را به گردن پوسیدگی دندان انداخت چراکه متخصصان دندان پزشکی معقدند که دندان درد می‌تواند علل و عوامل مختلف و خطرناکی داشته باشد که می‌تواند حتی جان انسان را به مخاطره بیندازد. از این روست که آشنایی با این دلایل ضروری به نظر می‌رسد.

همه دردهای دندان ، زیر سر پوسیدگی نیست!

سلامت نیوز:دندان درد یکی از شایع‌ترین دردهایی است که هریک از ما حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: نگاهی می‌توان با یک مسکن معمولی زهر این درد را گرفت و با رفع آن، یافتن دلیل درد و درمان اساسی آن را به زمانی دیگر موکول کرد. اما گاهی هم، مسکن‌ها نیز کاری از پیش نمی‌برند و اگر هم ببرند، ساعتی بیشتر افاقه نکنند! مواقعی که درد چنان مستاصل‌مان می‌کند که مجبور می‌شویم خودمان را به مطب دندان پزشکی برسانیم.
جالب اینجاست که همیشه نمی‌توان دردهای آزاردهنده دندانی را به گردن پوسیدگی دندان انداخت چراکه متخصصان دندان پزشکی معقدند که دندان درد می‌تواند علل و عوامل مختلف و خطرناکی داشته باشد که می‌تواند حتی جان انسان را به مخاطره بیندازد. از این روست که آشنایی با این دلایل ضروری به نظر می‌رسد.
دکتر فاخته فرشچی  به تشریح دلایل بروز دردهای دندان می‌پردازد و می‌گوید: دندان درد یکی از معمول‌ترین علل مراجعه به دندانپرشکی است که البته منشأ و علل متفاوتی دارد. پوسیدگی دندان نخستین علت دندان درد و البته شایع‌ترین دلیل دردهای دندانی محسوب می‌شود. پوسیدگی‌های سطحی که به مینای دندان محدود می‌شوند معمولاً درد ندارند اما در شرایطی که مینای دندان سوراخ می‌شود و پوسیدگی به داخل دندان یا همان عاج دندان می‌رسد، بیمار درد را احساس می‌کند.
به‌طور معمول این نوع درد هنگام شیرینی خوردن نمایان می‌شود. در گامی فراتر هنگامی که پوسیدگی از مرز عاج نیز می‌گذرد و به پالپ دندان می‌رسد بیمار با دردی تند و تیز مواجه می‌شود. این درد در هنگام شب شدیدتر شده و بیمار را بی‌طاقت می‌کند. این جراح و دندان پزشک در ادامه به بیماری‌های لثه اشاره می کند و می‌افزاید: بیماری‌های لثه که باعث قرمزی، ورم و خونریزی لثه می‌شوند درصورت پیشرفت حتی دندان‌های سالم را هم دچار درد می‌کنند. به عبارت ساده تر، عفونت لثه به التهاب استخوان و از بین رفتن استخوان اطراف دندان منجر شده و دردهای دندانی به دنبال خواهند داشت.
به اعتقاد دکتر فرشچی، قرار گرفتن نامناسب دندان عقل در لثه هم می‌تواند باعث ایجاد درد بسیار شدید در ناحیه اطراف گوش و انتهای دندان‌ها شود. همچنین ترک‌های دندانی که بر اثر اصابت ضربه در تاج و ریشه دندان ایجاد می‌شوند نیز به درد شدید دندان بخصوص در هنگام برخورد با دندان مقابل ختم می‌شوند.
وی در ادامه تأکید می‌کند: همه دردهایی که در ناحیه فک و صورت احساس می‌شود،ارتباطی با پوسیدگی دندان ندارند. برای مثال دردهای ناحیه مفصل و عضلات فکی صورت که معمولاً صبح‌ها احساس می‌شود نتیجه دندان قروچه‌های شبانه است که معمولاً ناآگاهانه صورت می‌گیرد.
ساییدگی دندان‌ها در ناحیه محل اتصال به لثه که به علت مسواک زدن غلط اتفاق می‌افتد دلیل دیگری است که باعث می‌شود شما دچار درد و حساسیت دندانی در آن ناحیه شوید.
این جراح و دندان پزشک خاطرنشان می‌کند: سینوزیت یا عفونت سینوس‌ها یکی دیگر از دلایل ایجاد درد گنگ در فک بالا است. دردی که بسیاری از بیماران را به اشتباه می‌اندازد و باعث می‌شود آنها به اشتباه راهی مطب‌های دندان پزشکی شوند.
در واقع التهاب سینوس‌های فک بالا می‌توانند ارتباطی نزدیک با ریشه دندان‌های فک بالا داشته باشند و ریشه این دندان‌ها را تحت تأثیر قرار دهند.
به گفته دکتر فرشچی مهم‌ترین درد دندانی که باید بخوبی شناخته شود درد دندان یا درد فکی، صورتی است که بیمار در فک پایین بخصوص سمت چپ فک پایین احساس می‌کند. این درد می‌تواند نشانه‌ای از سکته قلبی باشد.
وی در خاتمه با تأکید بر ارتباط دسته‌ای از دردهای فک پایین با سکته قلبی توصیه می‌کند: نسبت به دردهای دندانی بی‌تفاوت نباشید. هرگاه بدون داشتن دندان پوسیده در ناحیه فک پایین احساس درد داشتید باید فوراً به اورژانس مراجعه کنید.
این موضوع در مورد افراد مسنی که دندان ندارند و به طور ناگهانی دچار درد در ناحیه فک پایین می‌شوند بسیار جدی است و باید فوراً آنها را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha