پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 222086

انتظار می‌رود در سال جاری میلادی، ایجاد اشتغال در منطقه خاورمیانه با رشد کمتری نسبت به سال آینده اتفاق بیفتد اما به‌طور کلی در 10 سال آینده سهم اشتغال در بخش گردشگری نسبت به کل مشاغل موجود در خاورمیانه افزایش اندکی خواهد داشت.

رشد ۵۶ درصدی سفر اروپایی‌ها به ایران

سلامت نیوز:روند منفی ورود گردشگران عراقی و حوزه خلیج‌فارس به کشور درحالی همچنان ادامه دارد که سفر گردشگران اروپایی و آمریکایی با رشد فزاینده‌ای همراه بوده است.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: این اتفاق در شرایطی است که بر‌اساس پیش‌بینی شورای جهانی سفر و گردشگری سال 2017 برای گردشگری ایران رشد خوبی به همراه خواهد داشت و تعداد گردشگران ورودی با رشد 11,6 درصدی به پنج میلیون و 531 هزار نفر خواهد رسید. طبق این گزارش، در سال 2027 تعداد گردشگران ورودی به ایران از مرز 10 میلیون نفر تجاوز خواهد کرد و این درحالی است که طبق برنامه‌ریزی‌های داخلی، ایران باید تا سال 2020 به رقم 20میلیون گردشگر دست یابد. طبق این گزارش، مشارکت مستقیم و کلی بخش سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان با رشد خوبی ادامه پیدا خواهد کرد.

علاوه‌بر این، انتظار می‌رود در سال جاری میلادی، ایجاد اشتغال در منطقه خاورمیانه با رشد کمتری نسبت به سال آینده اتفاق بیفتد اما به‌طور کلی در 10 سال آینده سهم اشتغال در بخش گردشگری نسبت به کل مشاغل موجود در خاورمیانه افزایش اندکی خواهد داشت. همچنین پیش‌بینی می‌شود تعداد بازدیدکنندگان و گردشگران در این منطقه با رشد خوبی همراه باشد اما به‌دلیل مبتنی‌بر نفت بودن اقتصاد این منطقه، با افزایش قیمت نفت از سال جاری میلادی، سهم درآمدهای گردشگری از کل رقم صادرات گردشگری (بازدید گردشگران خارجی از یک کشور صادرات گردشگری خوانده می‌شود) با اندکی کاهش همراه خواهد بود. از نظر سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری نیز این آهنگ در سال 2017 همچنان با قدرت ادامه خواهد یافت. در همین رابطه، عبدالرضا مهاجری‌نژاد، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری با اعلام آمار گردشگران ورودی به کشور در سه ماهه نخست امسال به ایسنا گفت: در این مدت، یک میلیون و ۱۴۸ هزار و ۵۰ نفر به ایران سفر کردند، درحالی‌که آمار گردشگران سال پیش در زمان مشابه، یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۲۳۳ نفر بود که حاکی از رشد منفی به میزان 6,9 درصد است. او، افت این آمار را منسوب به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عراق دانست و افزود: در سه ماه‌ نخست امسال ورود گردشگران از این کشورها با ۹ درصد کاهش مواجه شده که تحت‌تأثیر روابط سیاسی کشورهای حوزه خلیج‌فارس با ایران پس از جریان سفارت عربستان، ناامنی در کشورهای پیرامونی و وضعیت نامناسب اقتصادی در عراق و سوریه بوده و در دو سال گذشته آمار ورود گردشگران خارجی به ایران را نزولی کرده است. 


به گفته مهاجری نژاد، سال ۹۵ نیز آمار کلی گردشگران ورودی به کشور با 5,2 درصد کاهش روبه‌رو شده است. وی ادامه داد: سال گذشته در مجموع چهار میلیون و ۹۱۱ هزار و ۹۲۰ نفر به ایران سفر کردند که در مقایسه با سال ۹۴، 5,2 درصد کاهش آمار داشته که ناشی از رشد منفی 9,9 درصدی سفر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عراق بوده است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری درعین‌حال به رشد جذب گردشگر از بازارهای اروپایی پس از برجام اشاره کرد و گفت: اگرچه میل به سفر به ایران در کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عراق بنا به شرایط اقتصادی و سیاسی کمتر شده اما سفر گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران از سال ۹۵ (تا تیرماه) با 56,6 درصد رشد همراه بوده است. به گفته او، پس از برجام و از مردادماه سال ۹۴ تا پایان سال ۹۵ از کشورهای غربی و بیشتر اروپایی ۴۷۸ هزار و ۸۲۶ نفر به ایران سفر کردند، درحالی‌که پیش از برجام در فاصله دی ماه ۹۲ تا تیرماه ۹۴، ۳۵ هزار و ۸۵۲ اروپایی به ایران سفر داشتند. 


وی همچنین گفت: این آمارها از پلیس مهاجرت گرفته شده که ورود و خروج اتباع خارجی را براساس نوع ویزا از مرزها ثبت می‌کند. 
مهاجری نژاد در ادامه درباره تدابیر درنظر گرفته شده برای خروج از این وضع، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و قطعا رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنامه‌هایی بنا به تأکید رئیس‌جمهوری برای تغییر این وضعیت دارد، طرح‌های شتابانی که رشد قابل‌ملاحظه‌ای را به دنبال خواهد داشت. 
اگرچه او تأکید کرد برای تغییر وضعیت موجود در گردشگری، رویه سیاست خارجی ایران و اقداماتی که برای رفع ایران‌هراسی برداشته می‌شود، اهمیت دارد.مهاجری‌نژاد همچنین گفت: رشد منفی در آمار گردشگری ورودی به بازارهای عربی محدود شده، وگرنه مهم این است که روند مسافرت از کشورهای اروپایی به ایران مثبت و افزایشی است که اگر این رویه ادامه داشته باشد قطعا به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ می‌رسیم. وی سپس بیان کرد: طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی هر گردشگر اروپایی و آمریکایی دست‌کم ۱۵۵۶ دلار خرج می‌کند، برای همین جذب گردشگر از این کشورها برای ما مهم‌تر است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری درباره نظریه حاکم در بازار ایران که گردشگران عرب را به مراتب درآمدزاتر از اروپایی‌هایی که ایران را برای سفر انتخاب می‌کنند می‌داند، گفت: این نظریه درستی است که گردشگران حوزه خلیج‌فارس درآمد بیشتری برای ما دارند چون آنها در کنار سفر زیارتی، برای درمان و تفریح هم به ایران می‌آیند که درآمدزایی بیشتری دارد اما شرایط این بازار فعلا معکوس است که بیشترین علت آن هم به وضعیت سیاسی و اقتصادی آنها برمی گردد. 


مهاجری نژاد همچنین درباره درآمدی که از محل ورود این گردشگران عاید کشور شده است، توضیح داد: آمار واقعی از درآمد گردشگری کشور زمانی به‌دست می‌آید که TCI (حساب اقماری) را اجرا کرده باشیم که بتوانیم تفکیک آماری کرده و توزیع درآمدها را در هر بخش مشخص کنیم. طبق گزارش پیش‌بینی شورای جهانی سفر و گردشگری در سال جاری، میزان صادرات گردشگر یا درواقع همان بازدیدکنندگان خارجی از منطقه خاورمیانه در سال 2016 به رقمی حدود 83,2 میلیارد دلار می‌رسید که معادل هشت درصد کل صادرات این منطقه است. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که میزان گردشگران خارجی وارد شده به منطقه خاورمیانه در سال 2017 شاهد رشد 5,1 درصدی خواهد بود و در خلال سال‌های 2027-2017 نیز به‌طور متوسط با رشد 5,4 درصدی به 148,3 میلیارد دلار دست خواهد یافت. اما به‌رغم این رشد، به دلایلی از جمله افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی، رقم به دست آمده از محل ورود گردشگران به منطقه خاورمیانه تنها هفت درصد از کل صادرات منطقه را تشکیل می‌دهد. نگاهی به وضعیت ایران نشان می‌دهد عواید حاصل از گردشگری در سال 2016 حدود 4,2 میلیارد دلار بوده است که 3,3 درصد از صادرات کشور را به خود اختصاص می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال 2017 با رشد قابل‌توجه 11,6 درصدی روبه‌رو شود و در فاصله سال‌های 2027-2017 نیز به‌طور متوسط با آهنگ 3,4 درصد در سال رشد کند و تا پایان سال 2027 به رقم 6,6 میلیارد دلار برسد که تنها معادل 2,7 درصد از کل صادرات کشور خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha