پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 222096

وزیر بهداشت با اشاره به برخی مشکلات مالی طرح تحول نظام سلامت گفت: امیدواریم در دولت دوازدهم این مشکلات تکرار نشود و قرار است که دغدغه‌های مالی طرح تحول نظام سلامت در آینده رفع شود. البته رئیس‌جمهور بنا دارند تا خودشان به این بحث ورود کنند.

هاشمی: مشکلات مالی طرح تحول سلامت رفع می‌شود

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با اشاره به برخی مشکلات مالی طرح تحول نظام سلامت گفت: امیدواریم در دولت دوازدهم این مشکلات تکرار نشود و قرار است که دغدغه‌های مالی طرح تحول نظام سلامت در آینده رفع شود. البته رئیس‌جمهور بنا دارند تا خودشان به این بحث ورود کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری ضمن تبریک روز پزشک به جامعه پزشکی کشور درباره تعداد پزشک در کشور گفت: باید توجه کرد که سرانه تعداد پزشک متناسب با جمعیت کشور نیست یعنی پزشکان اعم از پزشک عمومی و به ویژه پزشک متخصص در کشور کم است و این شکایتی است که مردم به ویژه در مناطق محروم دارند.

وی با بیان اینکه ما در منطقه کمترین تعداد پزشک را داریم، افزود: بر این اساس در این کشور ۵۲ هزار پزشک عمومی و ۴۰ هزار پزشک متخصص فعالیت می‌کنند البته شاخص پزشک عمومی در کشور ۷.۶ است و توزیع پزشکان عمومی نسبتاً عادلانه است اما در زمینه پزشک متخصص کمبود زیادی داریم به طوری که شاخص پزشک متخصص در کشور ۲.۵ متخصص در هر ۱۰ هزار جمعیت است. البته در کشور امکانات لازم برای تربیت متخصص وجود دارد و متقاضی هم زیاد است اما مشکلمان این است که در طی سه دهه گذشته بیمارستان آموزشی نساخته‌ایم بنابراین نمی‌توانیم میزان پذیرش را بدون داشتن فضا افزایش دهیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: حال اگر این امکان فراهم شود و بتوانیم ۲۰ هزار تخت آموزشی در اختیار گروه‌های آموزشی‌مان قرار دهیم می‌توانیم این کمبودها را جبران کنیم.

وی درباره امکان بیکاری پزشکان گفت: ممکن است در تخصص‌های مختلف پزشکی، پزشک بیکار داشته باشیم که به دلیل عدم علاقه به تخصصش یا محدودیت برای حضور در مناطق سخت نتواند کار کند و ممکن است کسی بخواهد فقط در مرکز استان ارائه خدمت کند.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر به طور متوسط درآمد یک پزشک عمومی بین چهار و نیم تا هفت میلیون تومان است، گفت: بنابراین با این درآمد متوسط برای پزشکان کار وجود دارد البته من معتقدم که نباید پزشک بیکار داشته باشیم مگر اینکه خودشان بخواهند.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره خبرهایی که گاهی اوقات مبنی بر درآمدهای نجومی پزشکان رد و بدل می‌شود، گفت: نباید حرفه پزشکی و پزشکان را متهم کنیم و بگوییم چون آنها درآمدهای نجومی دارند علاقه مردم هم به ورود به این رشته‌ها افزایش پیدا کرده است. خوشبختانه در حوزه پزشکی هیچ‌گاه بی‌مهابا به سمت تربیت نیرو نرفتند و همه وزرای قبلی به کیفیت در آموزش پزشکی اهمیت می‌دادند. بر این اساس در آموزش پزشکی اجازه خصوصی‌سازی را به میزان زیاد ندادیم و این برخلاف اتفاقی بود که متاسفانه در آموزش مهندسی افتاد.

حرفه پزشکی عشق و علاقه می‌خواهد

وزیر بهداشت با بیان اینکه پزشکی عشق و علاقه است، گفت: اگر کسی وارد این رشته شود و علاقه‌ای به آن نداشته باشد نمی‌تواند در این حرفه بماند. باید بدانیم که پزشکی به معنی پول نیست.

وی تاکید کرد: البته باید توجه کرد که در تخصص‌های مختلف میزان درآمدها متفاوت است به عنوان مثال درآمدهای رشته‌های جراحی بیشتر از رشته‌ها و تخصص‌های غیرجراحی است. در عین حال درآمد در حرفه پزشکی مانند سایر صنوف است. مثلا ممکن است در معماری چند معمار برجسته برند شوند و درآمدهایشان اصلا با سایر همکارانشان قابل قیاس نباشد. در پزشکی نیز این موضوع صدق می‌کند اما تعداد چنین افرادی در حرفه پزشکی در کشور شاید به ۵۰۰ نفر هم نرسد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه پزشکی جدای از دانش و مهارت، عشق و محبت نسبت به مردم را می‌خواهد، گفت: من مطمئنم که مردم هم با همه وجودشان این موضوع را لمس کرده‌اند چراکه پزشکانی هستند که اصلا به خودشان فکر نمی‌کنند و فقط به مردم فکر می‌کنند حتی اگر پزشکی به دنبال درآمد بیشتر هم باشد باید برای کسب آن سلامتی خود را به خطر بیندازد. ما پزشکانی داریم که در شبانه‌روز حداکثر چهار ساعت استراحت می‌کنند و من دیده‌ام که اصلا طمع مادی در آنها نیست. آنها در مناطق محروم به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند. من به همه آنها افتخار می‌کنم چراکه کم‌نظیرند.

هاشمی در پاسخ به اینکه چرا گاهی آمارهایی از درآمدهای پزشکان ایرانی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد درآمد آنها از پزشکان کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز بیشتر است، گفت: به هر شکلی می‌توان با آمارها بازی کرد اما واقعیت چیز دیگری است. مثلا برخی میزان درآمد یک پزشک در یک بیمارستان را درمی‌آورند و آن را با ضعیف‌ترین بیمارستانی که در آمریکا و اروپا وجود دارد مقایسه می‌کنند و می‌گویند پزشکان در ایران چنین درآمدهای بالایی دارند اما هر مقایسه‌ای باید براساس مهارت و تبحر فرد با یک پزشک دیگر در کشوری دیگر باشد. اگر چنین مقایسه‌ای را انجام دهیم می‌بینیم که میزان درآمد پزشکانمان نسبت به پزشکان در سایر کشورها اصلاً قابل مقایسه نیست زیرا در کشورهای آمریکایی و اروپایی تعرفه پزشک براساس مهارتش تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: در عین حال میزان عرضه ما در حرفه پزشکی کمتر از تقاضا است اما راه‌حل رفع این موضوع تحقیر نیست بلکه باید به سمت تولید و توزیع بیشتر برویم چراکه وقتی عرضه زیاد شود توزیع درآمد و توزیع بیمار نیز بهتر می‌شود.

روایت وزیر بهداشت از دستیارانی که ردیف حقوقی ندارند

هاشمی درباره وضعیت پرداختی دستیاران گفت: واقعاً دستیاران و گروه‌های ماقبل آنها از نظر معیشتی شرایط مناسبی ندارند اما به زبان آوردن این مشکلات کافی نیست بلکه عملاً باید کاری را انجام دهیم. متاسفانه برای این گروه‌ها از نظر پرداختی ردیف حقوقی وجود ندارد و بیمارستان باید از درآمد خودش به آنها پرداخت کند. بر این اساس بیمارستان‌ها با ۱۲۰ هزار پرسنل قراردادی مواجه‌اند که باید از درآمد خودشان به آنها حقوق بدهند. از طرفی متاسفانه دستیاران جزء آخرین گروه‌هایی هستند که مورد توجه قرار می‌گیرند البته ما سعی کردیم که در این دولت شرایط‌شان را بهتر کنیم و امیدواریم در دولت دوازدهم بتوانیم هیات‌امنای بیمارستان‌ها را راضی کنیم که بیش از این به دستیاران توجه کنند. ما نهایتاً به آنها ماهیانه یک میلیون تومان پرداخت می‌کنیم که حتی یک‌دهم حقوق واقعی آنها هم بیش از این است.

توزیع ۱۲ هزار متخصص و پزشک عمومی در سراسر کشور

وزیر بهداشت درباره توزیع پزشک در کشور و به ویژه در مناطق محروم گفت: اتفاق خوبی که در دولت یازدهم افتاد این بود که توانستیم ۱۲ هزار متخصص و پزشک عمومی در سراسر کشور توزیع کنیم به طوری که تقریباً در پزشک عمومی در مناطق مختلف کم نداریم. البته این پزشکان به اجبار به مناطق مختلف می‌روند یعنی اجباری دارند و در همین راستا مشکلات زیادی برایشان ایجاد می‌شود. ما باید تلاش کنیم که به تدریج این اجبار را برداریم و از طرح تنها برای آموزش استفاده کنیم. البته در دولت یازدهم این کار را شروع کردیم به طوری که ۱۰ رشته را مورد نظر قرار دادیم و در برخی از آنها کاملا طرح را برداشتیم و در مواردی هم ۲۰ درصد از دوره را کم کردیم.

وی همچنین گفت: البته کمبود پزشک در کشور وجود دارد اما نمی‌توان پزشکان را با زور به مناطق مختلف فرستاد بلکه باید ظرفیت آموزشمان را گسترش دهیم.

هاشمی با بیان اینکه در نقاط محروم توزیع پزشک بسیار خوب بوده است، گفت: اما اعتراف می‌کنم که برخی از پزشکان جوان از ما ناراضی هستند چراکه به آنها اجازه ندادیم مطب تاسیس کنند. در ابتدای دولت یازدهم تنها ۵ درصد این پزشکان در بخش دولتی خدمت می‌کردند و ۹۵ درصدشان در بخش خصوصی حضور داشتند. بنابراین ما طبق قانون تاسیس مطب را ممنوع کردیم و گفتیم شما در بخش دولتی کار کنید و ما پولش را می‌دهیم. حال هرچند که پرداخت پول به آنها با تاخیر همراه شد اما سودش به جیب مردم رفت.

وی تاکید کرد: ما برای برداشتن طرح اجباری اقداماتی را انجام داده‌ایم و در حال حاضر ۳۰ درصد از ظرفیت‌مان را به این موضوع اختصاص دادیم تا در آینده کسانی که از این ظرفیت استفاده کردند باید سه برابر سنوات تحصیلی‌شان را در شهری که تعهد داده‌اند، ارائه خدمت کنند.

بشارت رفع دغدغه‌های مالی طرح تحول

وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات مالی طرح تحول سلامت و تاخیرهایی که در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها وجود دارد، گفت: باید کاری کنیم تا خریدار خدمت بتواند حداکثر با یک ماه تاخیر مطالباتش را پرداخت کند. البته در دولت دوازدهم قرار است دغدغه‌های مالی طرح تحول نظام سلامت رفع شود. آنچه که ما می‌خواهیم و رئیس‌جمهور هم اعلام کرده‌اند این است که مشخص شود هر سال چقدر اعتبار خواهیم داشت. چراکه ما باید سفره‌مان را متناسب با درآمدمان پهن کنیم.

هاشمی با بیان اینکه برنامه‌هایی برای محدود کردن برخی موارد طرح تحول نظام سلامت وجود دارد، گفت: رئیس‌جمهور در نظر دارند که خودشان به این بحث ورود پیدا کنند بر این اساس قرار است که جلسه‌ای را با حضور دکتر نوبخت و دکتر کرباسیان داشته باشیم تا این موضوع را مشخص کنیم. البته امیدوارم این محدودیت‌ها بیشتر برای ما باشد چراکه قطعا اجازه نمی‌دهیم آسیبی به مردم وارد شود. نظر رئیس‌جمهور هم این است که نه‌تنها در طرح تحول کاستی‌ای ایجاد نشود بلکه کیفیت خدمات نیز افزایش یابد.

هاشمی تاکید کرد که ما باید اشکالات را اصلاح کرده و بهره‌وری را افزایش دهیم و در عین حال صرفه‌جویی هم داشته باشیم. با این کار مطمئنم که تغییرات جدی ایجاد می‌شود. البته در بخشی که مربوط به مردم است، جای نگرانی وجود ندارد. زیرا این اقدامات حق مردم است و افتخار می‌کنیم که در دولت یازدهم آن را شروع کردیم و در دولت دوازدهم هم با کیفیت بالاتری کار را ادامه می‌دهیم.

وی همچنین گفت: در عین حال ممکن است محدودیت‌هایی هم برای پزشکان ایجاد شود و الزاماتی از سوی خریداران خدمت یا عمل به راهنماهای بالینی برایشان ایجاد شود تا برای بیمه‌ها هزینه‌های غیرضرور در بخش‌های تصویربرداری، آزمایشگاه‌ها و خدمات زیبایی ایجاد نکنند. البته ممکن است برای دفترچه‌های بیمه نیز سقف قایل شویم و در عین حال باید نظام ارجاع را هم مستقر کنیم و در نتیجه هزینه‌ها کنترل شوند تا هم ارایه‌کننده و هم دریافت‌کننده خدمت دچار مشکل نشوند.

هاشمی همچنین درباره میزان خطاهای پزشکی در کشور و انعکاس آن در فضای مجازی، گفت: از نظر اماری وضع ما در این زمینه نسبت به جهان بسیار بهتر است. البته دقت ثبت این خطاها در کشور ما به دقت کشورهای پیشرفته نیست. در عین حال امروزه به برکت وجود فضای مجازی، خطاهای پزشکی بیشتر از قبل دیده می‌شود، اما این‌طور نیست که قبلا به این میزان خطا رخ نمی‌داد، بلکه به واسطه فضای مجازی بیشتر منعکس می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است خطاهایی نیز رخ بدهد که رسانه آنها را نبیند، ادامه داد: البته آنچه در این حوزه به سمت دامن زدن به این خطاها و ایجاد نگرانی است، کار صحیحی نیست. بالاخره خطای انسانی وجود دارد. پزشک باید تشخیص بدهد، تصمیم بگیرد، جراحی کند و بعد مراقبت را انجام بدهد. حال ممکن است در این بین اشتباهی در تشخیص اتفاق بیفتد. البته تا حدی از این خطا قابل قبول است، اما از حدی به بعد را سیستم‌های نظارتی رسیدگی می‌کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر هماهنگ‌تر عمل کنیم، می‌توان این خطاها را به حداقل رساند، گفت: نباید در آموزش کوتاهی کرد و همچنین نباید در خرید خدمت به نحوی عمل کرد که حق واقعی پزشکان نادیده گرفته شود. در عین حال هم باید توجه کرد که همه مشکل یک کشور 80 میلیونی، بهداشت و درمان نیست و گرفتاری‌های بسیار با منابع محدود وجود دارد؛ در نتیجه نمی‌توان کاریکاتوری خدمات را گسترش داد، بلکه باید به صورت واقعبینانه نگاه کنیم و توقع‌مان ملی باشد، نه بخشی.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha