دانشمندان توانستند با استفاده از سلول‌های بنیادی قدم‌های تازه‌ای برای درمان ریزش موی سر بردارند.

به گزارش سلامت نیوز طاسی سر یکی از مشکلاتی است که قرن‌هاست مردان را در سنین میانسالی به خود دچار می‌کند، اما اکنون دانشمندان دانشگاه تکنولوژی برلین توانستند برای اولین بار فولیکول‌های موی مصنوعی را با استفاده از سلول‌های بنیادی پرورش دهند.
البته این فولیکول‌ها از سلول‌های حیوانات تهیه شده و اندکی از اندازه طبیعی کوچک‌تر هستند، اما این تیم امیدوار است بتواند تا سال آینده با استفاده از سلول‌های بنیادی موهای انسان را رشد دهد.
دکتر رونالد لاستر محقق ارشد این مطالعات در این باره گفت: تا پنج سال آینده میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که دچار ریزش مو شده‌اند می‌توانند با استفاده از سلول‌های بنیادی صاحب مو شوند. ما به زودی می‌توانیم این فولیکول‌ها را در قسمت‌های بدون موی سر پیوند زده و به این ترتیب برای همیشه با معضل ریزش مو خداحافظی کنیم.
سلول‌های بنیادی از اصلی‌ترین سلول‌های بدن انسان هستند. با ایجاد تغییرات در این سلول‌ها می‌توان هر بافتی از بدن را از استخوان گرفته تا کلیه و قلب و هر عضو دیگر را رشد داد.
در حال حاضر برای درمان طاسی موی سر، فولیکول‌های قوی‌تر از پشت و اطراف سر جدا شده و به قسمت‌های کم‌موی جلو سر پیوند زده شود.
این عمل جراحی بین 5 تا 10 ساعت به طول می‌انجامد و برای آن‌که نتیجه دلخواه به دست بیاید باید حداقل چند بار این اعمال تکرار شود. اما دانشمندان معتقدند با استفاده از فولیکول‌هایی که در محیط آزمایشگاهی رشد داده می‌شوند دیگر نیازی به این عمل‌ها نیست.
حتی از این فولیکول‌ها می‌توان برای آزمایش داروها و محصولات آرایشی جدید استفاده کرد.
دکتر لاستر در این باره گفت: از سال 1950 تا کنون میزان استفاده از مواد شیمیایی در محصولات بهداشتی نزدیک به 500 برابر شده است. برای بررسی اثر این محصولات آزمایشات زیادی روی حیوانات انجام می‌شود، اما اکنون با استفاده از این فولیکول‌ها دیگر نیازی به انجام آزمایش روی این حیوانات نیست.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha