طبق نتایج یک مطالعه جدید، در نتیجه افزایش دمای اقیانوس ها در پی تغییرات اقلیمی سراسر جهان پیش بینی می شود اندازه ماهی ها ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

ماهی ها در جریان تغییرات اقلیمی کوچک می شوند

سلامت نیوز: طبق نتایج یک مطالعه جدید، در نتیجه افزایش دمای اقیانوس ها در پی تغییرات اقلیمی سراسر جهان پیش بینی می شود اندازه ماهی ها ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مطالعه محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا نشان می دهد با بالغ شدن ماهی ها، نیازشان به اکسیژن افزایش می یابد چراکه توده بدنی شان بزرگ تر می شود. با این حال، سطح آبشش شکمی- که از طریق آن اکسیژن بدست می اید- با همان سرعت مشابه سایر قسمت های بدن رشد نمی کند. به همین دلیل انتظار می رود ماهی ها به اندازه موردنظر بزرگ نشوند.

ویلیام چیونگ، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ماهی، به عنوان یک حیوان خونسرد، نمی تواند درجه حرارت بدن خود را تنظیم کند. هنگامی که آب محیط زندگی شان گرم تر می شود، متابولیسم آنها تسریع شده و به اکسیژن بیشتری نیاز دارند تا عملکرد بدن خود را حفظ کنند.»

وی در ادامه افزود: «از آنجائیکه آبشش ها در این حالت قادر به تامین اکسیژن کافی برای بدن بزرگتر نیستند، بنابراین رشد بیشتر ماهی ها متوقف می شود.»

آب گرم تر نیاز ماهی به اکسیژن را افزایش می دهد اما تغییرات اقلیمی منجر به وجود اکسیژن کمتر در اقیانوس ها خواهد شد. این وضعیت به معنای این است که آبشش ها اکسیژن کمتری برای تامین نیاز بدن دارند.

به گفته محققان، وجود اکسیژن کمتر ماهی ها را مجبور می کند تا به اندازه کمتر رشد کنند تا بدین ترتیب بتوانند نیازهای خودشان را با میزان کم اکسیژن موجود تامین نمایند.

برخی از گونه ها مانند ماهی تن، که حرکات سریع داشته و نیاز به انرژی و اکسیژن بیشتری دارند، ممکن است با افزایش دما کوچک تر هم شوند.

محققان عنوان می کنند که ماهی های کوچکتر بر تولید شیلات و همچنین تعامل بین ارگانیسم ها در اکوسیستم تاثیر خواهند گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha