در بخش ممنوعیات بیماری کلیه و مجاری ادراری نیز اختلالاتی مانند انسداد ادراری به دلایل عضوی یا عفونی، بیماری‌های عفونی مزمن و مقاوم به درمان سنگ‌های حالب، کلیه، پروستات، مثانه و پیوند کلیه ممنوع از استخدام است.

فهرست بیماری‌های ممنوع برای استخدام در آموزش‌وپرورش

سلامت نیوز: در بخش ممنوعیات بیماری کلیه و مجاری ادراری نیز اختلالاتی مانند انسداد ادراری به دلایل عضوی یا عفونی، بیماری‌های عفونی مزمن و مقاوم به درمان سنگ‌های حالب، کلیه، پروستات، مثانه و پیوند کلیه ممنوع از استخدام است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق نوشت: وزارت آموزش‌وپرورش در بخش‌نامه‌ای شرایط و ضوابط جذب معلمان و نداشتن ابتلا به بیماری‌ها را اعلام کرد که از‌جمله آنها می‌توان به نداشتن کمتر از ۲۰ دندان، سنگ کلیه، آلزایمر، نداشتن لهجه غلیظ و نکشیدن سیگار و قلیان اشاره کرد. براساس‌این، افرادی که از این پس می‌خواهند وارد شغل معلمی و آموزش‌وپرورش شوند، باید شرایط و ضوابط ورود به این دستگاه را داشته باشند. مرکز برنامه‌ریزی نیروی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش، شیوه‌نامه مصاحبه اختصاصی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را منتشر کرد.

این شیوه‌نامه مطابق بند یک و دو ماده ١٢ قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش‌وپرورش تهیه و تدوین شده و بر‌اساس‌آن معلمانی که وارد آموزش‌وپرورش می‌شوند، نباید بیماری‌های مندرج در این شیوه‌نامه را داشته باشند. این شیوه‌نامه جدید درباره شرایط افرادی که در نظر دارند وارد آموزش‌وپرورش شوند؛ به‌ویژه در حوزه بیماری‌ها به جزئیات اشاره داشته است که به نظر مدت‌زمان زیادی برای انجام چنین آزمایش‌هایی نیاز است و زمان برای آزمایش بیشتر از زمان برای آموزش مورد اهمیت قرار گرفته است.

فهرست بیماری‌های منتشر‌شده کمی عجیب به نظر می‌رسد، ‌به‌عنوان مثال اگر فردی مبتلا به بیماری سنگ کلیه باشد، نمی‌تواند معلم شود؛ اما در این فهرست به مشکلات بینایی نیز اشاره شده است، مثلا نداشتن دید کمتر از ١٠/١٠ در یک چشم، ضایعات وسیع، شدید و ‌درمان‌ناپذیر در هر دو قرنیه. کوررنگی و نابینایی در یک چشم از مشکلاتی است که فرد را از معلم‌شدن باز می‌دارد.

بند سه این آیین‌نامه مربوط به مشکلات پوست و مو است. انواع اگزماهای وسیع و شدید، عفونت‌های قارچی عمیق و وسیع پوست، کچلی قارچی مزمن درمان‌ناپذیر و عارضه‌دار، پسوریازیس کف دست و پا و پسوریازیس‌های شدید و گسترده و جذام در هر شکلی در این فهرست گنجانده شده است. مطابق فهرست منتشرشده، تعداد دندان‌ها کمتر از ٢٠، کاهش حداکثر شنوایی دوطرفه در فرکانس بالای ٢٠٠، همه سرطان‌های ناحیه سر، صورت، گردن و گوش‌ها، تغییر شکل و نقص‌های مادرزادی پرده دیافراگم، تغییر شکل‌های مادرزادی قفسه سینه صدری مانند تغییر شکل‌های مادرزادی مجاری هوایی، انواع نارسایی‌های قلبی نیز ممنوعیت استخدام دارد.

در بخش ممنوعیات بیماری کلیه و مجاری ادراری نیز اختلالاتی مانند انسداد ادراری به دلایل عضوی یا عفونی، بیماری‌های عفونی مزمن و مقاوم به درمان سنگ‌های حالب، کلیه، پروستات، مثانه و پیوند کلیه ممنوع از استخدام است.

انواع بیماری‌های مغز و اعصاب نیز در این فهرست درج شده است. کم‌خونی‌های مگالوبلاستیک، اختلالات ساختمانی ارثی گلبول قرمز و کم‌خونی‌های مزمن اکتسابی به علت بیماری‌های خوش‌خیم. درباره هموگلوبین زیر ١٠، تالاسمی ماژور، تالاسمی اینترمدیت و سندرم‌های سیکل سل نیز در این فهرست آمده است. بند ١٧ این آیین‌نامه به بیماری‌های زنان اختصاص داده شده و در آن مشکلاتی مانند اختلالات زنانگی، موهای زائد صورت، بلوغ زودرس یا دیررس، سابقه جراحی بیماری‌های رحمی، ناباروری، کیست‌های تخمدانی، اندومتریوزیس و آمنوره متعاقب صدمات مغزی، سرطان‌های سینه، رحم، تخمدان، سرویکس، وولو و هر نوع بدخیمی دیگر در هر جای بدن نیز ممنوعیت استخدام به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha