مدیر گروه طب فیزیكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: از علل ابتلا به گرفتگی عضلات رژیم غذایی است كه در آن مایعات و كلسیم كم مصرف می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز سید منصور رایگانی با بیان اینكه گرفتگی عضلات یكی از شایع‌ترین دلایل دردهای عضلانی است اظهار داشت: این عارضه عمدتاً در عضلات ستون فقرات، پشت، كمر، لگن و در موارد بیشتر در عضلات پشت ساق پا اتفاق می‌افتد.

وی افزود: علایم آن به صورتی است كه فرد پس از اینكه در وضع نامناسبی به صورت طولانی‌مدت قرار گیرد و قصد آغاز حركت را دارد احساس می‌كند نقطه خاصی در بدنش دچار درد شدید و تیركشنده‌ای می‌شود كه مانع از حركت وی می‌شود.

رایگانی تصریح كرد: از علل اصلی ابتلا به این عارضه این است كه فرد برای انجام فعالیت‌های فیزیكی آمادگی لازم را ندارد یا اینكه در وضعیتی قرار می‌گیرد كه در مدت طولانی عضلاتش منقبض است لذا قبل از فعالیت سنگین باید عضلات گرم و قبل از پایان آن باید بدن سرد شود.

وی ادامه داد: در موارد نادرتر گرفتگی عضلات به علت برخی بیماری‌ها‌ مانند اختلالات الكترولیت، میوپاتی و نوروپاتی است. همچنین در زنان باردار به خصوص در مراحل آخر بارداری به علت اختلال یونی و كمبود كلسیم ممكن است در ران و ساق پا گرفتگی عضلات ایجاد شود.

رایگانی در گفت‌وگو با  فارس ادامه داد: بهترین راه درمان این عارضه در هنگام گرفتگی كشش آرام و ممتد است به طوری كه اگر عضلات پشت ساق پا گرفته شده است فرد بنشیند؛ پاها را دراز كند و انگشتان پا را به سمت بالا بكشد.

این متخصص طب فیزیكی گفت: اگر فردی به طور مكرر در عضله‌ای گرفتگی دارد دچار بیماری زمینه‌ای شده است كه باید بررسی شود و فرد می‌تواند به ارتوپد، متخصص طب فیزیكی، روماتولوژی و نورولوژی مراجعه كند.

وی اضافه كرد: رژیم غذایی دارای مایعات كم و كمبود كلسیم به ابتلای این عارضه كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha