معاون بهداشت وزارت بهداشت در نخستین اظهاراتش، مهم‌ترین اولویت‌های کاری خود را تشریح و ابراز امیدواری کرد که نظام ارجاع تا پایان امسال در کشور مستقر شود.

پزشک خانواده و نظام ارجاع؛ اولویت اول معاون جدید وزارت بهداشت

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزارت بهداشت در نخستین اظهاراتش، مهم‌ترین اولویت‌های کاری خود را تشریح و ابراز امیدواری کرد که نظام ارجاع تا پایان امسال در کشور مستقر شود.

به گزارش سلاتمت نیوز به نقل ازایسنا،دکتر علیرضا رئیسی  اولین اولویت خود در معاونت بهداشت وزارت بهداشت را استقرار نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده اعلام کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم برای برنامه پزشک خانواده  مدلی بومی و مناسب طراحی، اجرا و مستقر کنیم. این الگو باید بتواند اهداف ما را در نظام ارجاع که شامل هدایت درست بیماران به سمت درمان،  بدون دردسر برای بیمار و نظام سلامت است، تامین کند.

وی افزود:  پرداختن به این الگو یکی از موضوعات مهم در اقتصاد سلامت است؛ چرا که با اجرای آن نباید  پول زیادی از جیب بیمار هزینه شود و بیمه‌ها و دولت نیز  بار زیادی تحمل نکنند. یکی دیگر از ویژگی‌های این الگو  برقراری هماهنگی کامل بین حوزه بهداشت، درمان و امور اجتماعی است؛ این سه ضلع  باید با یکدیگر کار کنند.

رئیسی با تاکید بر اینکه جزیره‌ای عمل کردن نمی‌تواند ما را به هدف خود برساند، ادامه داد: برای اجرای مدل بومی نظام ارجاع و پزشک خانواده باید سه معاونت اجتماعی، درمان و بهداشت در کنار هم قرار گیرند تا بتوانیم بر اساس پایلوتی که انجام می‌دهیم، اشکالات را پیدا و این نظام را مستقر کنیم. این نظام می‌تواند ما را به اهداف خود در  زمینه اقتصاد سلامت برساند، اما در عین حال نیاز به فرهنگسازی هم دارد و باید با صبر و دقت انجام شود.

وی، اولویت بعدی خود را سلامت خانواده و سیاست‌های ابلاغی در حوزه جمعیت کشور خواند و گفت: ما باید به شاخص‌های کلیدی این حوزه به ویژه کاهش مرگ و میر مادران باردار بپردازیم. تاکنون به خوبی روی این موضوع کار شده است؛ به همین دلیل این راه باید علمی‌تر و دقیق‌تر ادامه پیدا کند.

رئیسی همچنین بر اهمیت پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر تاکید و تصریح کرد: با استفاده از همکاری سه معاونت درمان، بهداشت و اجتماعی وزارت بهداشت می‌توان در این زمینه اقدامات خوبی انجام داد. زیر ساخت همه این موار دنیز  پرونده الکترونیک است که باید برای همه خانواده‌های ایرانی ایجاد شود؛ چرا که بدون پرداختن به آن نمی‌توان کاری از پیش برد. در عین حال اقدامات قبلی نیز باید ادامه پیدا کنند.

پرهیز از شتابزدگی در استقرار نظام ارجاع و الگوی بومی پزشک خانواده

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه  اگر بخواهیم برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را مستقر کنیم، ابتدا باید زیرساخت‌های آن تکمیل شود، اظهار کرد: زیرساخت‌های این حوزه مربوط به فضای فیزیکی، فرآیندها، مدیریت و نیروی انسانی متناسب این مدل است. خوشبختانه در چهار سال گذشته در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده و تقریبا در حال کامل شدن است. امیدواریم امسال بتوانیم استقرار نظام ارجاع و الگوی بومی پزشک خانواده را آغاز کنیم. اجرای این مدل نیاز به دقت بالا و پرهیز از شتابزدگی دارد. همچنین از همه صاحبان فرآیند و ذی نفعان نیز باید نظر خواهی کرد تا به الگوی بومی و موثری برسیم.

به گفته رئیسی، در حال حاضر بیش از  ۹۰ درصد نظام شبکه بهداشتی کشور کامل شده است و تا پایان امسال تقریبا همه زیرساخت‌های لازم در زمینه اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه هر الگویی که قرار است در کشور ایجاد شود باید بومی سازی و مطابق شرایط فرهنگی و سیاست‌های ابلاغی باشد، ادامه داد: اگر این سیستم  نیاز به اصلاحاتی داشته باشد، باید انجام شود. در عین حال باید نگاه کنیم شاخص‌ها چه تغییراتی کرده‌اند و آیا به اهداف خود در حوزه‌های مختلف از جمله بیماری‌های غیرواگیر رسیده‌ایم؟ ما  نباید ابزار زده شویم؛ چرا که این مدل‌ها ابزار هستند و اگر همه توان خود را برای درست کردن ابزار بگذاریم، هدف خود را فراموش می‌کنیم.

رئیسی به ضرورت همکاری با سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد عوامل موثر بر سلامت به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی به جز وزارت بهداشت مربوط است؛ به همین دلیل این دستگاه‌ها باید به صورت جدی به موضوعات پیشگیری ورود کنند و وظیفه حاکمیتی خود را انجام دهند. معتقد هستم بحث پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر و اجرای نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده باید به صورت ادغام یافته درنظام شبکه‌های بهداشت پیگیری شود. در این حوزه سازمان‌های مردم نهاد نیز به خوبی می‌توانند کمک و فعالیت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha