قائم مقام سازمان نظام پزشكی گفت: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها فقط هزینه تمام شده تخت روز بیمارستانی بیش از 2 برابر می‌شود و دولت هیچ منبعی را برای جبران افزایش هزینه‌های مراكز درمانی غیر دولتی در نظر نگرفته است با این حال تعرفه‌های خدمات پزشكی بخش غیر دولتی تا آخر سال افزایش نمی‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز علیرضا زالی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: سازمان نظام پزشكی امسال با توجه به موضوع اعلام هدفمندی یارانه‌ها، تعرفه‌های پزشكی را ابتدا برای 4 ماه اعلام كرد اما بعد برای جلوگیری از هر گونه افزایش قیمت در اوایل مرداد تعرفه‌های پزشكی اعلام شده را تا آخر سال تمدید كرد و اكنون نیز تعرفه‌های خدمات پزشكی و تشخیصی اعلام شده از سوی نظام پزشكی برای بخش‌های غیر دولتی تا پایان سال تغییر نمی‌كند و هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: البته هنوز هیچ برآورد كارشناسی دقیقی درباره اثرات هدفمندی یارانه‌ها در بخش سلامت نداریم به همین علت جلسات كارشناسی در این زمینه با حضور نمایندگان وزارت بهداشت و وزارت رفاه تشكیل شده و چند جلسه آن نیز برگزار شده است و امیدواریم با همكاری این 2 دستگاه و سازمان نظام پزشكی به زودی به یك جمع بندی مشخصی برای سرانه درمان و تعرفه های خدمات پزشكی سال آینده برسیم.

قائم مقام سازمان نظام پزشكی گفت: مسلماً با توجه به اثر برنامه هدفمندی یارانه‌ها بر قیمت تمام كالاها و خدمات در بخش سلامت نیز قیمت تمام شده خدمات افزایش قابل توجهی نسبت به قبل دارد به همین علت برای سال آینده نیازمند یك كار جدی‌تر و عمیق‌تر برای اصلاح تعرفه‌های خدمات پزشكی هستیم.

*تعرفه های پزشكی در سال 90 مطابق با طرح هدفمندی یارانه‌ها اصلاح می‌شوند

وی افزود: از تمام كادر پزشكی سراسر كشور می‌خواهیم تا پایان سال به تعرفه‌های نظام پزشكی سال 89 پایبند باشند و در 3 ماه پایانی امسال صبر پیشه كنند و قیمت خدمات خود را افزایش ندهند تا برای سال 90 تعرفه‌های واقعی‌تری را اعلام كنیم. گر چه می‌دانیم اثرات تغییرات قیمت و تورم ناشی از اصلاح قیمت‌ها برای كادر پزشكی آزاردهنده خواهد بود اما برای جلوگیری از هر گونه شوك جدید به جامعه نرخ تعرفه‌های پزشكی تا آخر سال تغییر نخواهد كرد و هر گونه افزایش قیمت خلاف و قابل پیگیرد است.

زالی گفت: برآوردی كه در یك كار پژوهشی در اوایل امسال انجام دادیم نشان داد كه تأثیر اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در بخش سلامت بیش از همه در بخش خدمات هتلینگ و تخت روز بیماستانی خود را نشان می‌دهد و برآورد ما این بود كه برای جبران این افزایش هزینه قیمت تخت روز بیمارستانی از 90 هزار تومان فعلی باید به 200 هزار تومان برسد كه البته در عمل پرداخت چنین هزینه‌ای در توان اكثر مردم كشور نیست بنابراین اجرای آن نیز امكانپذیر نیست.

* هیچ منبعی برای جبران افزایش هزینه بیمارستان‌ها و مراكز درمانی غیر دولتی پیش بینی نشده است

وی ادامه داد: بنابراین برای جبران هزینه ارائه دهندگان خدمات سلامت در بخش دولتی باید یارانه و اعتباری از سوی دولت تعیین و پرداخت شود اما متأسفانه تاكنون هیچ منبعی برای جبران هزینه‌های پزشكان و مراكز تشخیصی و درمانی بخش خصوصی پیش بینی نشده است و ما از مسئولان دولت به خصوص در وزارت بهداشت و وزارت رفاه می خواهیم كه هر چه زودتر برای جلوگیری از فشار مضاعف بر مردم و بیماران برای حل این مسئله فكری بكنند.

وی گفت: البته برای جبران این هزینه‌ها در بخش دولتی فكرهایی شده است و قرار است بعد از تأیید شورای نگهبان 10 درصد از اعتبار صرفه جویی طرح هدفمندی یارانه‌ها به بخش دولتی ارائه كنندگان سلامت اختصاص یابد اما برای 85درصد ارائه كنندگان خدمات سرپایی و 15درصد ارائه كنندگان خدمات بستری كه در بخش غیر دولتی هستند فكری نشده است.

* سرانه درمان باید 20 هزار تومان شود

قائم مقام سازمان نظام پزشكی افزود: بر این اساس پیش بینی ما برای تغییر سرانه درمان در سال آینده این است كه چون برای امسال نظر كارشناسان نظام سلامت این بود كه سرانه درمان باید 13 هزار و 900 تومان تعیین شود اما در عمل 8 هزار و 500 تومان تعیین شد باید برای جبران هزینه‌های ارائه كنندگان خدمات سلامت در بخش دولتی و غیر دولتی سرانه درمان باید به حدود 20 هزار تومان در سال 90 افزایش یابد در غیر این صورت فشار مضاعف و بسیار شدیدی برای پرداخت هزینه‌های درمان به بیماران و مردم و هم جامعه پزشكی وارد می‌شود كه مشكل ساز خواهد شد.

* بیمارستانها از طرح هدفمندی یارانه‌ها مستثی شوند

وی گفت: راهكاری دیگری كه باید برای جلوگیری از فشار اقتصادی به بخش سلامت اجرا شود، این است كه اصلاح و آزادسازی قیمت حامل های انرژی برای بیمارستانها و مراكز درمانی و تشخیصی غیر دولتی اجرا نشود و این مراكز از اجرای این قانون مستثنی شوند تا شاهد افزایش هزینه‌های درمانی برای مردم نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha