شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش شرایط جذب معلم و بیماری‌هایی که منجر به ممنوعیت استخدام می‌‌شود، تشریح کرد.

توضیحاتی درباره شرایط جذب معلم

سلامت نیوز:رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش شرایط جذب معلم و بیماری‌هایی که منجر به ممنوعیت استخدام می‌‌شود، تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، اسفندیار چهاربند در خصوص شیوه نامه جذب معلم اظهار کرد: بعد از اینکه داوطلبان کنکور سراسری متقاضی ورود به دانشگاه فرهنگیان می‌شوند تا دو برابر ظرفیت یعنی حدود 20 هزار نفر از طریق سازمان سنجش به وزارت آموزش و پرورش معرفی می‌شوند.

وی افزود: از این تعداد پس از طی مراحل مصاحبه عمومی و تخصصی، گزینش و معاینات پزشکی حدود 10 هزار و 200 نفر انتخاب و برای اعلام نتیجه قطعی به سازمان سنجش معرفی می‌شوند.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مصاحبه عمومی و تخصصی از داوطلبان توسط تیم متخصص انجام می‌شود، گفت: یکی دیگر از مراحل که براساس ضوابط استخدامی است، احراز سلامت جسمی و روحی افراد است و برای هر شغلی استانداردهایی تعریف شده که معلمی در دنیا سختگیرانه‌ترین استانداردها را به لحاظ جسمی و روانی دارد.

چهاربند ادامه داد: در بررسی سلامت جسمی و روحی افراد مواردی وجود دارد که باید این اطمینان را بدهد این فرد برای دوره خدمت 30 ساله از سلامت کامل و آمادگی لازم برخوردار است؛ تا دو سال گذشته مجموعه‌ای از معاینات صورت می‌گرفت که برای کارگر ساده یک کارخانه کفایت می‌کرد اما در دو سال گذشته استانداردها را بازبینی کردیم و از سال گذشته اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه براساس این استانداردها ویژگی‌های مربوط به سلامت جسمی که در طول 4 سال تحصیل برای دانشجو معلمان نیاز است بررسی می‌شود، افزود: همچنین این استانداردها مواردی را می‌سنجد تا در طول خدمت فرد موانعی ایجاد نشود و براین اساس بیماری‌هایی که مانع از انجام حرفه معلمی شود موانعی برای استخدام محسوب می‌شوند.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: هم اکنون آنچه که مورد تردید واقع شده تفکیک فهرست بیماری‌هایی است که منجر به ممنوعیت‌ شده است و فهرستی که به عنوان پرونده پزشکی افراد باید در دانشگاه فرهنگیان در دسترس باشد تا با استفاده از سوابق پزشکی دانشجو معلمان در موارد ضروری مراقبت‌های لازم اعمال شود.

چهاربند تصریح کرد: دو سیاست بالا دستی در جذب معلم وجود دارد که سیاست نخست بومی پذیری است و براساس آن با توجه به فرهنگ و گویش‌های مختلف در کشور گزینش معلم انجام می‌شود یعنی دیگر از شهر تهران برای کردستان پذیرش معلم نداریم و براساس دفترچه شماره دو کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان هر فرد برای بوم خود استخدام می‌شود.

وی بیان کرد: بومی پذیری ماندگاری معلم را در هر استان افزایش می‌دهد و به نوعی تقویت مشارکت اقوام برای تربیت دانش آموزان مناطق خود است.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: طبق قانون سه درصد سهمیه استخدامی به معلولان به تناسب رشته تدریس اختصاص می‌یابد و در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش که نیازمند توانایی‌های جسمی افراد است و باید کارهای عملی انجام شود نمی‌توان از افراد معلول استفاده کرد اما اگر معلمی ناشنوا باشد می‌توان از او در مدارس استثنایی بهره برد.

چهاربند افزود: برای تیم‌های مصاحبه و پزشکی معلولیت‌های تأثیرگذار در شغل معلمی توضیح داده شده است به عنوان مثال سرطان‌های بدخیم در تمام دستگاه‌ها یکی از موانع استخدام محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha