یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 22223

كارشناس آموزش تخصصی امداد و نجات هلال‌احمر‌ گفت: آحاد جامعه باید برنامه‌ای دقیق، شخصی و مدون برای روز بحران داشته باشند و اجرای آموزش‌های نجات در زلزله به صورت ملی می‌تواند به عنوان یك طرح جامع پیشگیری در سوانح كشور صورت پذیرد.

سلامت نیوز : محمد مجیدی‌‌‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: آگاهی از آنچه كه به هنگام وقوع زلزله می‌باید انجام شود افراد را خود كنترل می‌كند. این آگاهی باید از طریق برنامه‌های عمومی، اطلاع‌رسانی، رسانه‌های گروهی و تمرینات منظم افزایش یابد.

وی گفت: با كمك آموزش‌های مختلف، جوامع می‌توانند گروه‌های محلی را به منظور خاموش كردن آتش، نجات آسب دیدگان و كمك‌های اولیه تشكیل دهند تا در زمانی كه گروه‌های سازمان‌ یافته هنوز در راه هستند این گروه‌های محلی داوطلب تشكیل یافته در جامعه بتوانند به موقوع در محل زلزله حاضر شوند.

مجیدی‌نژاد افزود: سازمان آتش‌نشانی، جمعیت هلال‌احمر و سازمان مدیریت بحران به انضمام سازمان‌های محلی باید طرح‌هایی را برای آمادگی و واكنش در مواقع اضطراری برای خانواده‌ها افزایش دهند.

وی افزود: موضوع زلزله در كلانشهرها توسط بسیاری از دستگاه‌های اجرایی بررسی و كارشناسی شده است ولی این تحقیقات نتایج كاملی درباره وقوع زلزله در این شهرهای حادثه خیز به دست نداده است. ارائه خدمات امداد و نجات در ایام زلزله به كلانشهرهای مانند تهران غیر قابل تصور است و تعداد آسیب‌دیدگان احتمالی،‌ تعداد منازل تخریب شده، تعداد مصدومان و نیازمندان سناریویی بسیار پرخطر برای پایتخت‌ نشینان محسوب می‌شود.

مجیدی‌ نژاد گفت: شیوه مشاوره آمادگی در برابر زلزله باید در منازل صورت پذیرد و متعاقباً در اداره‌ها و مدرسه‌ها و مكان‌های تجمع شهر برنامه‌هایی برای كسب آمادگی در برابر زلزله اجرا شود.

وی به روش‌های ایمنی و چگونگی انجام آنها و وظیفه هر فرد برای ایمن‌سازی مسكن محل كار یا محل تحصیل و جامعه كه از انگیزه‌های مهم فراگیری به شمار می‌روند، اشاره كرد و تصریح كرد: مسئولان و مدیران باید یك برنامه آموزشی برای افراد در زمینه كاهش اثرات زلزله را تهیه و نهادینه كنند.

مجیدی‌ نژاد افزود: در زمینه كاهش اثرات زلزله باید طرح‌های درسی بسیار ساده برای خردسالان در مراكز آموزشی «مهد‌كود‌ك‌ها و دبستانی‌ها» اجرا شود.

* آموزش تیم‌های كوچك محلی برای نجات آسیب‌دیدگان

كارشناس و مسئول آموزش تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، شناخت و آموزش تیم‌های كوچك محلی برای رسیدگی و نجات آسیب‌دیدگان را بسیار ارزشمند دانست و گفت: شناخت و آموزش تیم‌های محلی در زمینه‌های مختلف پاسخگویی اضطراری، آموزش جامعه به لحاظ شناخت نواحی بالقوه رانش زمین و پیشگیری از نشست و خرابی خانه‌ها و حمایت از شهرهای مستقر در دامنه‌ كوه‌ها به منظور كاهش اثرات و سوانح باید از برنامه‌های اولویت دار برای پیشگیری از صدمات حوادثی از جمله زلزله صورت پذیرد.

مجیدی ‌‌نژاد با اشاره به اینكه در سال‌های اخیر برای نوسازی منازل و بناهای خارج از بافت تلاش‌های زیربنایی بسیاری صورت گرفته است، تصریح كرد: آمادگی در برابر سانحه در جامعه روندی است كه به دنبال توسعه و اجرای استراتژی‌های مناسب و مستقل در محل به لحاظ آمادگی در برابر سانحه و كاهش خطر به دست می‌آید.

* اساس كمك امدادی در سوانح نجات، رهایی و خلاص سریع آسیب‌دیدگان است

وی با بیان اینكه هدف اساسی از نجات، رهایی و خلاصی سریع اشخاص به دام افتاده و انجام كمك‌های اولیه درباره آنهاست و بر این اساس توجه به آموزش نجات حائز اهمیت است، افزود: در این راستا آموزش‌های نجات در سوانح باید به صورت علمی و عملی در كشور تدوین و به طور مدام به صورت مانور اجرا شود.

كارشناس و مسئول آموزش تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اظهار داشت: برنامه‌های كاهش اثرات زلزله می‌تواند از طریق مختلف از جمله رسانه‌های گروهی «رادیو، تلویزیون و اینترنت» مكان‌های عمومی «پارك‌ها،‌ مساجد، معابر و محلات» تابلوهای تبلیغاتی «شهرداری‌ها و سازمان‌های زیباسازی شهر و بیلبورد‌ها» چاپ كتاب و مجلات و تراكت‌ها صورت پذیرد.

مجیدی‌‌ نژاد با بیان اینكه ایجاد آگاهی عمومی و ارتقاء معلومات افراد توسط بسیاری از سازمان‌های غیردولتی، انجمن‌ها و موسسات باید مورد حمایت قرار گیرد، گفت: برگزاری دوره‌های آگاهی عمومی در مورد حوادث و سوانح قابل وقوع در كشور، برگزاری دوره‌های آموزش كمك‌های اولیه و آمادگی برای عموم افراد جامعه و برگزاری دوره‌های نجات از ساختمان‌های فرو ریخته و نیمه ویران در زلزله و در نهایت برگزاری دوره‌های ایمنی خانواده از بحران‌های ناشی از حوادث مختلف طبیعی و غیرطبیعی برای آگاهی از خطرات زلزله و ابزار پیشگیری و كاهش آسیب‌پذیری سریع باید در كشور صورت پذیرد.

*در بهترین شرایط نیز برای روز بحران باید برنامه‌ریزی كرد

وی به نحوه عملكرد در طول یك زلزله به صورت تمرین برای عموم افراد یك جامعه به صورت مانور و اجرای این مانورها در سیكل زمانه مشخص به صورت برنامه‌های متعدد اشاره كرد و افزود: اگر افراد 100درصد به ساختمان خود اطمینان دارند با این حال راه برای برنامه‌ریزی بحران نباید متوقف شود زیرا حتی در بهترین شرایط نیز برای روز بحران باید برنامه‌ریزی كرد.

مجیدی نژاد بیان كرد: آگاهی از وسایل ضروری و چگونگی كاربرد آن پس از وقوع زلزله استفاده از این ابزار را آسانتر می‌كند و در این راستا افراد نیز باید از محل نگهداری این وسایل اطلاع كامل داشته باشند.

كارشناس و مسئول آموزش تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اظهار داشت: زیرساخت‌های جامعه در دست افراد نیست و با كوچكترین حادثه تمام خدمات روند طبیعی خود را از دست خواهد داد.

* مقاوم‌سازی ساختمان‌های ضعیف و قدیمی با صرف كمترین هزینه‌

مجیدی ‌نژاد در پاسخ به این پرسش كه برخی افرادی كه در ساختمان‌های فرسوده زندگی می‌كنند چه اندیشه‌ای برای حفظ ایمنی خود باید داشته باشند، گفت: ساختمان‌های ضعیف و قدیمی را می‌توانند با صرف هزینه‌ای نه چندان زیاد و با نظارت متخصصان امر در مقابل زلزله مقاوم‌سازی كنند.

وی تصریح كرد: آگاهی از خطر زلزله و تمایل به زندگی در خانه‌های امن و مقاوم در برابر زلزله به انگیزه ساخت و ساز ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله كمك می‌كند.

كارشناس آموزش تخصصی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر‌ با اشاره به اینكه آحاد جامعه باید برنامه‌ای دقیق، شخصی و مدون برای روز بحران داشته باشند تا خود و خانواده خویش را نجات دهند، خاطرنشان كرد: آموزش‌های نجات در سوانح از جمله زلزله باید به صورت "طرح ملی " در كشور اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha