عضو انجمن متخصصان گوارش و كبد ایران گفت: استرس و اضطراب موجب شل‌شدن دریچه معده شده و التهاب مری را افزایش می‌دهد.

سلامت نیوز : اكرم پورشمس در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، با بیان اینكه التهاب مری به دنبال رفلكس معده یعنی بازگشت محتوای اسید معده به مری ایجاد می‌شود، اظهار داشت: برای كنترل و پیشگیری از التهاب مری باید رفلكس معده را كنترل كرد.

وی افزود: التهاب مری با داروهایی مانند مهاركننده‌های پمپ‌های اسیدی معده مانند امپرازول بهبود می‌یابد و شاید در آینده نزدیك داروهای آنتی‌التهابی هم به این رژیم دارویی اضافه شود كه در حال حاضر توافق كلی در این زمینه وجود ندارد. همچنین در برخی موارد نیز از رانیتیدین هم استفاده می‌شود.

پورشمس تصریح كرد: رفلكس معده با اضطراب و خودخوری ارتباط مستقیم دارد چرا كه این 2 عامل، ترشح هورمون‌های زیادی در بدن را موجب می‌شود كه دریچه معده را شل كرده و بازگشت محتویات اسیدی معده به مری را آسان می‌كند.

وی گفت: به منظور جلوگیری از رفلكس معده مصرف غذاهای خیلی چرب مانند سس مایونز، خامه، كره و سرشیر كه جزء رژیم غذایی سالم هم محسوب نمی‌شوند و مصرف موادی كه در نمك و سركه خوابیده می‌شود مانند ترشی همچنین مصرف غذاهای تند مانند فلفل توصیه نمی‌شود.

این فوق‌تخصص گوارش و كبد ادامه داد: اگر قرار است گوشت و پروتئین‌هایی استفاده شود كه مواد نگهدارنده دارند مانند فست‌فودهای حاوی سوسیس و كالباس باید گفت كه به رفلكس معده كمك می‌كنند. همچنین فرد باید در طول روز میوه و سبزیجات به میزان كافی مصرف كند.

وی با بیان اینكه مواد كافئین‌دار مانند قهوه، نسكافه، شكلات و كاكائو رفلكس را بدتر می‌كنند گفت: تندغذاخوردن و چاقی موجب شدیدتر شدن این عارضه می‌شود. دیده شده است بیش از 50 درصد افرادی كه رفلكس معده دارند علائم التهاب مری را ندارند و كمتر از 40 درصد آنها التهاب و زخم سطحی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha