رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران گفت: با توجه به استاندارد جهانی در زمینه مرگ و میر ناشی از عفونت‌های بیمارستانی باید زیر ۵ درصد باشد که متأسفانه این آمار در برخی بیمارستان‌های کشور به ۱۵ درصد می‌رسد.

آمار قابل توجه مرگ و میر ناشی از عفونت‌های بیمارستانی

سلامت نیوز:رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران گفت: با توجه به استاندارد جهانی در زمینه مرگ و میر ناشی از عفونت‌های بیمارستانی باید زیر ۵ درصد باشد که متأسفانه این آمار در برخی بیمارستان‌های کشور به ۱۵ درصد می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدمهدی فیض‌آبادی رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران در نشست خبری هجدهمین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی ایران اظهار داشت: این کنگره در جهت تعامل، تبادل‌نظر و تجربه اساتید داخل کشور برگزار خواهد شد. همچنین از چندین میهمان خارجی برای طرح سوالات در زمینه چالش‌های میکروب‌شناسی و کاهش هزینه‌های مالی و جانی بیماران دعوت شده است.

فیض‌آبادی در خصوص محورهای این کنگره توضیح داد: در این کنگره در زمینه جداسازی و شناسایی باکتری‌های بی‌هوازی، داروهای ضدقارچی با منشأ گیاهی، طراحی و تولید واکسن و همچنین مطالعات مروری و متاآنالیز بحث خواهد شد.

وی افزود: گرایش جوانان علاقه‌مند برای حضور در این کنگره نسبت به دوره‌های قبل افزایش چشمگیری داشته است، به‌طوری‌که 1500 نفر برای شرکت در این کنگره ثبت‌نام به‌عمل آورده‌اند و حدود 1200 مقاله پذیرش شده که 180 مقاله به صورت سخنرانی برگزار خواهد شد.

رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران تصریح کرد: در کنگره امسال نمایشگاه فناوری و تکنولوژی نیز برگزار خواهد شد که شرکت‌کنندگان می‌توانند از این نمایشگاه بازدید داشته باشند.

فیض‌آبادی در خصوص نقش متخصصان میکروب‌شناسی در نظام سلامت توضیح داد: در تمام کشورها برای تشخیص و کنترل بیماری‌ها از متخصصان میکروب‌شناسی استفاده می‌شود. باید بدانیم عدم به کار گرفتن میکروب‌شناس‌ها در آزمایشگاه‌ها و همچنین استفاده نکردن از تجهیزات مناسب، کلاف کنترل و پیشگیری بیماری‌ها را پیچیده‌تر خواهد کرد.

وی در خصوص مرگ و میرهای ناشی از عفونت‌های بیمارستانی توضیح داد: تمام بخش‌های بیمارستان‌ها ممکن است دچار آلودگی و عفونت باشند که همین موضوع باعث شده تعدادی از افراد بر اثر این عفونت‌ها جان خود را از دست بدهند.

رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران ادامه داد: متأسفانه آمار دقیقی در این زمینه در دست نیست اما در استاندارد جهانی آمار مرگ و میر ناشی از عفونت‌های بیمارستان‌ها به زیر 5 درصد تعریف شده است که متأسفانه این آمار در برخی از بیمارستان‌ها با توجه به شرایط آن بیمارستان به 15 درصد نیز می‌رسد.

فیض‌آبادی در پایان گفت:‌ نقش میکروب‌شناس‌ها در نظام سلامت و همچنین آزمایشگاه‌های کشور بسیار کم‌رنگ است و متأسفانه افراد متخصصی که بتوانند در آزمایشگاه‌ها فعالیت کنند، وجود ندارد و لازم است در جهت به‌کارگیری میکروب‌شناسان در این آزمایشگاه‌ها تلاش‌هایی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha