یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: تماس طولانی مدت با هوای آلوده موجب افزایش خطر ابتلا به سینوزیت، عفونتهای دستگاه تنفسی، حملات مکرر و مقاوم به درمان در بیماران مبتلا به آسم و بروز سرطان حنجره می‌شود.

سلامت نیوز : دکتر نسرین یزدانی، عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با  ایسنا ، اظهار داشت: تنگی نفس، وجود صداهای اضافی تنفسی، سرفه، تجمع ترشحات در راه‌های هوایی و افزایش کار قلب و ریه از عوارض استنشاق هوای آلوده بر روی دستگاه تنفسی است.

وی افزود: افزایش مراجعه به پزشک و اورژانس، بستری شدن در بیمارستان و به تبع آن افزایش تجویز و مصرف دارو و در نهایت مرگ زودرس از جمله پیامدهای منفی آلودگی هوا بر سلامت انسانهاست.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه واکنش‌های فردی به آلاینده‌های هوا مربوط به درجه و زمان تماس با آلاینده‌ها، وضعیت کلی فرد و فاکتورهای ژنتیکی افراد نیز بستگی دارد، اظهار کرد: عوارض آلودگی هوا مبتلایان به دیابت، زنان باردار، اطفال، مبتلایان به انسداد ریه (COPD) و مبتلا به سوء تغذیه را بیشتر از سایرین تهدید می‌کند.

دکتر یزدانی اضافه کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های سینوس و سیستیک فیبروز (CF) در اثر آلودگی هوا بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های سودومونایی و مقاوم در برابر درمان هستند.

حملات مکرر و مقاوم به درمان از عوارض آلودگی هوا در بیماران آسمی

وی با اشاره به این که افراد مبتلا به بیماری‌هایی مثل آسم و برونشیت در اثر تماس با آلودگی دچار حملات جدید و مقاوم به درمان می‌شوند، گفت: این حملات معمولا به داروهای مصرفی قبلی پاسخ نمی‌دهند و از علامت این حملات می‌توان به سرفه‌های مکرر، خلط، خستگی، صداهای اضافی و عفونت دستگاه تنفسی اشاره کرد.

دکتر یزدانی ادامه داد: در اثر تماس طولانی با آلاینده‌های هوا، عملکرد مژک‌های مخاط تنفسی فوقانی که کار تمیز کردن و تخلیه سینوس‌ها را به عهده دارد مختل و فرد مستعد به عفونت‌های دستگاه تنفسی و سینوزیت می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که آلودگی هوا بر حنجره و تارهای صوتی هم اثر نامطلوبی گذاشته و فرد را به سرفه‌های مکرر و همچنین بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی مبتلا می‌کند، اضافه کرد: در میان کودکان که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند احتمال بروز بیماری‌هایی مثل آسم، پونومونی و آلرژی بیشتر از کودکان ساکن در شهرهای غیرآلوده است.

دکتر یزدانی اضافه کرد: آلودگی هوای طولانی مدت می‌تواند باعث اختلال در رشد اطفال، صدمه به جنین، ایجاد سرطان‌های دستگاه تنفسی از قبیل سرطان حنجره، برونش، نازوفارنکس، ریه و حتی در مواردی می‌تواند منجر به سرطان در سایر اندام‌های بدن شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی با تاکید بر عدم استعمال سیگار در منزل ادامه داد: در مواردی که آلودگی هوا از حد مجاز بیشتر است افراد در معرض خطر مثل سالمندان، کودکان، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی، کلیوی و قلبی بهتراست در خانه بمانند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: استفاده از دستگاه تهویه و بخور برای افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی می‌تواند منجر به تخلیه بهتر ترشحات شده و به کاهش عوارض آلودگی کمک کند.

دکتر یزدانی با تاکید بر مصرف روزانه 8 تا 10 لیوان آب در افراد مبتلا به لارنژیت و سینوزیت، خاطرنشان كرد: مصرف آب در این افراد منجر به بهبود عملکرد تارهای صوتی می‌شود.

وی اضافه کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی در مصرف زیاد آب باید با پزشک خود مشورت کنند.

 مرگ سالانه بیش از دو میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد: دود از مهمترین آلاینده‌های محیطی در جامعه شهری امروز است و بر طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) سالانه 4/2 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: این رقم در کشورهایی مثل آمریکا که آمار دقیقی از مرگ و میر دارند سالانه به نیم میلیون نفر نیز می رسد که علت اصلی مرگ در این افراد بیشتر بر اثر تشدید آسم، آمفیزم، پنومونی (عفونت ریه)، بیماری قلبی و آلرژی‌های دستگاه تنفسی فوقانی اعلام شده است.

این متخصص گوش و حلق و بینی ضمن اشاره به نقش دولت و برنامه ریزی صحیح دستگاه‌های دولتی و قانونگذار در پیشگیری از آلودگی هوا ادامه داد: انتقال فرودگاه‌ها و کارخانه‌ها به خارج از شهرها، کنترل و نظارت بر کیفیت سوخت مصرفی و بنزین، افزایش وسایل نقلیه عمومی، جلوگیری از سفرهای بی مورد درون شهری و افزایش فضای سبز از مواردی است که می‌تواند سبب کاهش آلودگی شود.

دکتر یزدانی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه آلودگی هوا مشکلی است که به کمک همه افراد جامعه حل می‌شود و اگر هر یک از ما در برنامه روزانه خود از سفرهای بی مورد درون شهری بکاهیم و یا از وسایل نقلیه عمومی برای رفت و آمد استفاده کنیم، می‌توانیم به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha