توزیع شیر در مدارس تهران با كمی تأخیر نسبت به زمان اعلام شده، از حدود دو هفته پیش آغاز شد كه در این طرح مسئولان آموزش و پرورش تهران بر توزیع به موقع و استفاده تمام دانش‌آموزان مشمول دریافت شیر، تأكید دارند و عنوان شده است كه بازرسان ویژه بر توزیع شیر نظارت می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، طرح توزیع شیر در مدارس از جمله طرح‌هایی است كه با استقبال خانواده‌ها و كارشناسان مواجه شد چرا كه فواید مصرف شیر در سن رشد بسیار زیاد است.

این طرح با شروع سال تحصیلی آغاز می‌شود و دانش‌آموزان 70 نوبت شیر دریافت می‌كنند كه البته زمان توزیع شیر در هر استان متفاوت است اما عموماً در طول سال، دانش‌آموزان میزان شیر پیش‌بینی شده را دریافت می‌كنند.

دانش‌آموزان تهرانی نیز به مانند سایر استان‌ها تحت پوشش این طرح هستند هر چند كه طی سال‌های گذشته در مناطق مختلف برای توزیع شیر مشكلاتی وجود داشت اما در نهایت توزیع شیر انجام می‌شد.

امسال نیز طبق اعلام اداره‌كل آموزش و پرورش شهر تهران مقرر شد كه شیر مدارس شهر تهران از اول آذر 1389 توزیع شود كه به دلایلی این وعده عملیاتی نشد و به 15 آذر 89 موكول شد و در نهایت حدود دو هفته است كه شیر در مدارس تهران توزیع می‌شود.

* تأثیر مصرف شیر در پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پوكی استخوان و دیابت

هادی تركاشوند، متخصص تغذیه در خصوص فواید استفاده دانش‌آموزان از "شیر " می‌گوید: میانگین مصرف "شیر "، نشانه ارتقاء فرهنگ آن جامعه است و شیر تنها ماده‌ای است كه به تنهایی می‌تواند عمده‌ترین نیاز بدن را تأمین كند و مصرف آن در پیشگیری از بیماری‌هایی مانند كاهش كلسترول، پوكی استخوان، دیابت، سرطان سینه و همچنین در سلامت لثه و دندان و كنترل وزن و چاقی نقش موثری دارد.

وی ادامه می‌دهد: شیری كه در مدارس توزیع می‌شود در طول زنجیره تولید تحت شرایط بهداشتی و ایمنی قرار می‌گیرد كه در یك سیستم كاملأ سلامت و پاك در پاكت‌های 6 لایه بسته‌بندی می‌شود و جای هیچ‌گونه نگرانی در زمینه مسمومیت دانش‌آموزان از طریق این شیر‌ها نیست.

این متخصص تغذیه تصریح می‌كند: كاهش مصرف شیر در میان دانش‌آموزان هزینه‌های بهداشتی مضاعفی را به كشور تحمیل خواهد كرد چرا كه مصرف شیر و فرآورده‌های پاستوریزه، نقش اساسی در تأمین سلامت دانش‌آموزان دارد به طوری كه متوسط بدن انسان بسته به سن، روزانه به 800 تا 1200 میلی‌گرم كلسیم نیاز دارد.

* مشكلات توزیع شیر در مدارس رو به كاهش

یك معلم مدرسه راهنمایی منطقه 14 در خصوص توزیع شیر مدارس می‌گوید: اجرای طرح توزیع شیر مدارس در گام نخست با مشكلاتی همچون توزیع نشدن آن در زمان مقرر، نبود فضای كافی در مدارس برای نگهداری پاكت‌های شیر و كمبود تعداد آنها به اندازه تعداد دانش‌آموزان مواجه بود كه هر ساله روبه كاهش است.

این معلم اضافه می‌كند: معتقدم توزیع شیر مدارس هر ساله باید با برنامه‌ریزی دقیقتری نسبت به سال‌های گذشته صورت گیرد.

* نظارت بازرسان ویژه بر توزیع شیر در مدارس

علی‌اكبر حامدی، قائم‌مقام اداره‌كل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: در بعضی از مواقع اشكالاتی در توزیع شیر مدارس مشاهده و گزارش می‌شود كه با فرستادن بازرس‌های ویژه، ریشه این مشكل را پیدا و آن را برطرف كرده‌ایم.

وی ادامه می دهد: قطعأ اگر مشكل از تولیدكنندگان یا توزیع كنندگان باشد، با آنها برابر قانون برخورد می‌شود چرا كه سلامت دانش‌آموزان به خطر می‌افتد و در این صورت جای هیچ‌گونه گذشتی نیست.

قائم‌مقام اداره‌كل آموزش و پرورش شهر تهران می‌افزاید: در كنار توزیع شیر در مدارس، مواد خوراكی دیگری توزیع نمی‌شود ولی در زمان‌های جداگانه نان‌های غنی شده‌ای میان دانش‌آموزان توزیع می‌شود كه در كسب و حفظ سلامتی آنها بسیار مؤثر است.

* پوشش تمام مهد‌های كودك و پیش‌دبستانی‌ها

حامدی بیان می‌كند: تمام مهد‌های كودك، پیش‌دبستانی‌ها و مقاطع ابتدایی و راهنمایی شهر تهران به طور 100درصد تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

وی می‌گوید: توزیع شیر در مهد‌های كودك، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس، طرحی ملی است كه بر سلامت جسم و روح دانش‌آموزان تأثیر مستقیم دارد و بر همین اساس اداره‌كل آموزش و پرورش شهر تهران تمام تلاش خود را برای انجام شایسته این طرح به كار گرفته است.

قائم‌مقام اداره‌كل آموزش و پرورش شهر تهران اضافه می‌كند: خانواده‌هایی كه فرزندان آنها مشمول دریافت شیر در مدارس می‌شوند، اگر در این زمینه با كوتاهی مسئولان مدرسه مواجه شدند، می‌توانند از طریق شماره تلفن 88954505 به طور مستقیم با قائم‌مقام اداره‌كل آموزش و پرورش شهر تهران تماس بگیرند تا به مشكل آنها در كوتاهترین زمان ممكن رسیدگی شود.

* توزیع شیر در مدارس ابتدایی و راهنمایی تهران از شنبه گذشته

زینب عروجی، معاون آموزش ابتدایی اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران نیز اظهار می‌دارد: توزیع شیر در مقاطع ابتدایی و راهنمایی غیر دولتی شهر تهران همزمان با مدارس ابتدایی و راهنمایی دولتی از شنبه گذشته آغاز شده است.

وی ادامه می‌دهد: توزیع شیر در مدارس دولتی و غیر دولتی برای این اداره كل هیچ گونه تفاوتی ندارد چرا كه هر گروه از آنها فرزندان و آینده سازان كشور هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha