كودكان از طریق بازی‌های گوناگون، بسیاری از قوانین و قواعد زندگی جمعی را فرا می‌گیرند و بازی‌ها در شكل‌گیری شخصیت آنها مؤثر است.

به گزارش سلامت نیوز دكتر مهدیه وارث وزیریان كارشناس اداره روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی  ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: كودكان در هنگام بازی تجربه كسب می‌كنند بنابراین بزرگسالان باید با توجه به نقش بازی در آموزش كودكان، امكان انجام بازی‌های خلاق را برای آنها فراهم آورند.
وی افزود: آنها به هنگام بازی، ادراك، تخیل و مهارت‌های ارتباطی خود را شكل می‌دهند و با بازی كردن نقش‌های بزرگسالی خود را تمرین می‌كنند.
وی با اشاره به این كه كودكانی كه بیشتر بازی می‌كنند باهوش‌تر هستد افزود: بازی به عنوان اساسی‌ترین فعالیت كودك محسوب می‌شود و نقش انكارناپذیری در آموزش فكری، اجتماعی و عاطفی كودكان بازی می‌كند و همچنین باعث یادگیری كودك می‌شود. ما به والدین توصیه می‌كنیم اگر بخواهند چیزی را به فرزندانشان آموزش دهند از طریق بازی این كار را انجام دهند زیرا یادگیری بالاتر می‌رود.
دكتر وزیریان در پاسخ به این پرسش كه ویژگی یك بازی خوب چیست؟ تصریح كرد: یك بازی خوب باید به اندازه كافی سرگرم كننده باشد، حس كنجكاوی كودك را برانگیزد و به كودك احساس نشاط دهد در واقع توانایی‌ها و اعتماد به نفسی كه كودك از طریق بازی كسب می‌كند بسیار آسانتر از آموزش سنتی به دست می‌آید چرا كه كودك در بازی، صمیمانه و آزادانه احساسات خود را ابراز می‌كند و قواعد ارتباط با كودكان هم سن خویش را می‌آموزد كه در نهایت به نوعی فهم ارتباطی می‌انجامد.
به گفته وی بازی نه تنها باعث رشد ذهن كودك می‌شود بلكه معمولاً به او كمك می‌كند تا بتواند مشكلات عاطفی  اجتماعی خود را حل كند. كودكانی كه در بعضی موارد به سختی خود را با قواعد و مقررات تطبیق می‌دهند، از طریق بازی با كودكان هم سن و سال خود می‌آموزند كه باید به قوانین احترام بگذارند.
این روانپزشك خاطرنشان كرد: امروزه با رشد و توسعه شهرنشینی و روند رو به رشد تكنولوژی، بعید است كه كودكان بدون ارتباط برقرار كردن با رایانه، رشد كنند بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌شود حتماً در انتخاب بازی‌‌ها نظارت كافی داشته باشند و تا حد امكان سعی كنند اگر فرزندشان علاقه دارد با رایانه بازی كند، در كنار فعالیت‌های دیگر آنها باشد.
وی در پایان تأكید كرد: بازی می‌تواند به ما نشان دهد كه كودك در چه سطحی از رشد قرار دارد و به چه چیزی علاقمند است كه با این شناخت و با بكارگیری ابزار و رفتار مناسب، بهتر می‌توان باعث شكوفایی هرچه بیشتر این استعدادها و توانایی‌ها شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha