معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استفاده از فرآورده خمیر مرغ در تمامی مصارف انسانی به خصوص تولید سوسیس و کالباس در کل کشور ممنوع شده است.

به گزارش سلامت نیوز دکتر "علی اصغر وحیدی نیا" افزود: خمیر مرغ فرآورده ای است که تولید آن از اروپا آغاز شد و استفاده از آن در صنعت غذا در مصارف انسانی ممنوع است ولی در سالهای اخیر در ایران در مواردی از آن استفاده انسانی شده است .

وی اظهار داشت: برای تهیه این خمیر از دستگاه استخوان گیر به نام "بادر" و یا "سیپراتور" استفاده می شود.

وی در خصوص نحوه تهیه خمیر مرغ گفت: مرغ ها را برای جداسازی قسمت های نرم از اسکلت در این دستگاه می ریزند و از آن برای تولید سوسیس و کالباس استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: برخی از کارخانجات از اسکلت صاف یا بی خس شده مرغ (باقیمانده اسکلت مرغ بعد از جدا کردن ران و سینه) برای تهیه این خمیر استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: رشد سریع باکتری ها در خمیر مرغ باعث تولید سموم خطرناک توسط باکتری ها می شود.

وحیدی نیا ادامه داد: بعضی از این سموم با پختن، حتی در حرارت زیاد هم از بین نمی روند و با پخت این فرآورده تنها باکتری ها از بین می روند و سموم آنها باقی می ماند.

وی افزود: در بررسی های اخیر وزارت بهداشت بر روی تولیدات برخی از کارخانه ها مشاهده شده است که ضایعات مرغ و احشام خانگی و بافت هایی مانند ریه، رحم، طحال و سایر اندام های حرام دام، در تهیه این خمیر مورد استفاده قرار گرفته است.

وحیدی نیا گفت: برخی از کارخانجات در تولید خمیر مرغ به واسطه زود فاسد شدن این ماده از مواد نگه دارنده "نیترات " استفاده می کنند که بسیار سمی و سرطان زا است.

وی افزود: در یافته های اخیر در مورد حیوانات آزمایشگاهی که از خمیر مرغ تغذیه شده اند ابتلا به بیماری MS مشاهده شده است.

وی تصریح کرد: تا کنون هیچ موردی در خصوص استفاده از خمیر مرغ در صنعت سوسیس و کالباس در استان همدان دیده نشده است.

وی اضافه کرد : با این حال بازرسان شبکه دامپزشکی در کنترل تمامی مواد ورودی از استانهای مجاور به داخل استان به خصوص از ورودی ملایر و کرملانشاه، کاملا هوشیارانه عمل می کنند.

وی با تاکید بر مقابله جدی معاونت غذا و دارو با معظل خمیر مرغ گفت: در دو هفته گذشته طرح پلمپ هماهنگ و ضربتی دستگاه های استخوان گیر در تمامی کارخانجات استان انجام شد.

وی اضافه کرد: معدود استان هایی هنوز موفق به پلمپ دستگاه های استخوان گیر در کارخانجات سوسیس و کالباس این استان نشده اند و این در حالیست که پلمپ این دستگاه ها باید در کل کشور به صورت هماهنگ انجام شود.

وی به مصرف کنندگان توصیه کرد : از آنجا که خمیر مرغ، قیمت تمام شده محصولات سوسیس و کالباس را پایین می آورد لذا از خرید این محصولات بی کیفیت با قیمت پایین خودداری کرده و تنها از محصولاتی که از سلامت آن اطمینان دارند استفاده کنند.

وی از مسوولان اداره دامپزشکی خواست هیچ مجوزی در خصوص تولید خمیر مرغ برای هیچ کارخانه ای صادر نکنند و مجوزهای تولید خمیر برای واحدهایی که گوشت مرغ را بسته بندی می کنند لغو شود.

منبع : ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha