رییس اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: مدت زمانی كه زوج‌های جوان مشاوره‌های پیش از ازدواج را دریافت می‌كنند، اندك است. همچنین زوج‌ها در زمانی نامناسبی تحت آموزش و مشاوره‌های پیش از ازدواج قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر محمد اسلامی در كارگاه كشوری مشاوره پیش از ازدواج كه در دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز برگزار شد، اظهار داشت: نیم ساعت، یك ساعت و دو ساعت زمان مناسبی برای آموزش و مشاوره به زوج‌های جوان نیست. همچنین در شرایطی كه زوج جوان با مسایلی مانند آماده كردن ماشین‌ عروس، تهیه گل، آرایشگاه و مسایلی مانند آن درگیر هستند آیا می‌توان به آن‌ها گفت كه به آموزش توجه كنند؟ بنابراین درحال حاضر زمان آموزش‌های پیش از ازدواج مناسب نیست.

وی افزود: بر اساس آمارها، 40 درصد از افرادی كه در مراكز مشاوره پیش از ازدواج كشور آموزش می‌دهند كارشناس، 38 درصد كاردان، 17 درصد پزشك‌ عمومی و 5 درصد تكنسین هستند.

اسلامی تصریح كرد: قانون تنظیم خانواده بر افزایش آگاهی جامعه تاكید دارد و بر آن حساس است.

رییس اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: بسیاری از سازمان‌ها مانند سازمان بهزیستی، كمیته امداد امام خمینی(ره)، دفتر بانوان استانداری‌ها و دیگر ارگان‌ها تمایل دارند كه در خصوص آموزش‌ها و مشاوره‌های قبل از ازدواج همكاری داشته باشند، ولی هر كدام می‌خواهند نظرها و ایده‌های خود را بیان كنند و افرادی كه تحت آموزش قرار می‌گیرند برای آن‌ها اهمیت زیادی ندارد.

وی در ادامه بر لزوم آموزش و بازآموزی مربیان مراكز مشاوره پیش از ازدواج تاكید كرد و گفت: آموزش به مربیان مساله بسیار مهمی است كه در برنامه جدید مشاوره‌های پیش از ازدواج كشور مدنظر قرار گرفته و لازم است كه توسعه یابد.

اسلامی اظهار داشت: متاسفانه تعداد مربیان و كارشناس مرد در مراكز مشاوره پیش از ازدواج اندك است. آموزش و مشاوره‌های پیش از ازدواج نیز در ساعات اداری انجام می‌شوند و به همین دلیل زوج‌های جوان مجبور هستند كه خود را با این ساعت‌ها هماهنگ كنند. لازم است خدمات مشاوره‌ای در دسترس همه افراد قرار گیرد و شرایطی فراهم شود كه زوج‌های جوان به راحتی در كلاس‌های آموزش و مشاوره شركت كنند.

رییس اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت افزود: همچنین برخی از كلاس‌های آموزشی كه در مراكز مشاوره‌ای برگزار می‌شوند، كلاس‌های خوبی نیستند و شرایط محیطی موجب می‌شود فضا برای آموزش مناسب نباشد. وسایل كمك ‌آموزشی كه در دسترس مربیان قرار دارند نیز استاندارد نیستند و حداقل نیازهای آموزشی را برآورده نمی‌كنند.

وی تصریح كرد: درحال حاضر منبعی جامع و كامل برای مربیان مراكز مشاوره پیش از ازدواج وجود ندارد كه برای افزایش اطلاعات خود به آن مراجعه كنند.

اسلامی خاطرنشان كرد: زوج‌های جوان برخی مواقع به دلیل نبود آموزش و اطلاع رسانی رسمی، اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع غیررسمی و غیرمجاز به‌دست می‌آورند كه این مساله موجب بروز مشكلاتی در زندگی مشترك آن‌ها می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha